آفتاب

مخالفت جمهوری‌خواهان آمریکا با فروش جنگنده‌های قادر به حمل سلاح هسته‌ای به پاکستان

مخالفت جمهوری‌خواهان آمریکا با فروش جنگنده‌های قادر به حمل سلاح هسته‌ای به پاکستان

در حالی که دولت اوباما در حال بررسی فروش جنگنده‌های F-16 به پاکستان است، جمهوری‌خواهان ارشد این کشور نسبت به این طرح اظهار نگرانی کرده و گفته‌اند که آمریکا نباید جنگنده‌هایی که قابلیت مسلح شدن به سلاح هسته‌ای را دارند به پاکستان بفروشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه "تایمز آو ایندیا"، نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در مراسم آغاز به کار "ائتلاف هندوهای جمهوری‌خواه" در این کشور خطاب به هندی تبارهای آمریکایی گفت: من فکر می‌کنم فروش جنگنده F-16 به پاکستان باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد. نسخه‌ای از جنگنده F-16 که قابلیت مسلح شدن به سلاح‌های هسته‌ای را دارد نباید به این کشور فروخته شود. این کار باعث وخامت وضعیت می‌شود.

این رهبر جمهوری‌خواهان آمریکا خاطر نشان کرد: بیایید صریح باشیم. بین آنچه که اخیرا در پاریس اتفاق افتاد با آن چه که چندین سال پیش در این شهر رخ داد رابطه وجود دارد. یک دشمن مشترک و یک تهدید مشترک وجود دارد. تنها کار مناسب این است که بزرگترین دموکراسی جهان به لحاظ جمعیت (هند) و بزرگترین دموکراسی جهان به لحاظ قدرت نظامی (آمریکا) باید همپیمانان طبیعی هم باشند و به نمایندگی از تمدن بجنگند.

گینگریچ گفت: این اهمیت دارد که آمریکا در منطقه رقابت تسلیحاتی به راه نیاندازد. ما باید بسیار محتاط باشیم. من صراحتا بسیار در خصوص بی‌ثباتی در منطقه و حجم زرادخانه هسته‌ای پاکستان نگران هستم. ما در حال حاضر در یک جهان بسیار خطرناک زندگی می‌کنیم.

رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا افزود: بین برتری طلبی افراط‌گرایان و ما بقی جهان متمدن یک جنگ جهانی در جریان است. ائتلاف میان هند و آمریکا و تعهد عمیق دو کشور برای این جنگ بسیار مهم است.

از طرف دیگر سناتور جمهوری‌خواه کلی آیوت، عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت: آنچه که اهمیت دارد رسیدگی به چالشی است که از سوی تروریسم افراط‌گر به وجود آمده است. ما باید همچنان شانه به شانه یکدیگر بایستیم تا به این چالشی که پیش روی ما و جهان قرار گرفته رسیدگی کنیم.

وی درباره مساله فروش جنگنده‌های F-16 به پاکستان به هندی‌تبارهای آمریکا اطمینان داد که به دقت پیشنهاد فروش این جنگنده‌های به پاکستان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

آیوت خاطر نشان کرد: من می‌خواهم تضمین کنم که ما بسیار نسبت به کاری که انجام‌ می‌دهیم محتاط هستیم. چین چالش بزرگ دیگری علیه دو کشور آمریکا و هند است. هم آمریکا و هم هند معتقدند چین باید به قوانین بین المللی احترام بگذارد و نباید به همسایگانش تعرض کند.

انتهای پیام

کد N1034509

وبگردی