آفتاب

تحلیل بیزینس اینسایدر از قدرتمندتر شدن موضع ایران و روسیه پس از حملات پاریس

تحلیل بیزینس اینسایدر از قدرتمندتر شدن موضع ایران و روسیه پس از حملات پاریس

یک پایگاه خبری - تحلیلی آمریکایی در گزارشی نوشت: حملات پاریس، ایران و روسیه را در موضع قدرتمندتری قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری بیزنس اینسایدر در گزارش خود نوشت: فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه، چند روز پس از وقوع مهلک‌ترین حملات در فرانسه از زمان جنگ جهانی دوم به دست نیروهای مرتبط با داعش، در سخنانی تاکید کرد:‌ ما باید نیروهای خود را برای رسیدن به یک نتیجه ادغام کنیم.

این در حالی است که فرانسه مدت‌هاست به دلیل ترس از تضعیف یا سرنگونی داعش که رقیب اصلی دشمن دیرینه‌اش، یعنی بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه محسوب می‌شود و می‌تواند سبب تقویت موضع اسد شود در مقابل اتخاذ موضعی سخت‌گیرانه‌تر علیه داعش در سوریه مقاومت می‌کند. اما روز دوشنبه، اولاند اعلام کرد که حملات پاریس سبب شد مقامات فرانسوی در اولویت‌های خود بازنگری کنند و پذیرفتند که روسیه می‌تواند نقشی مهم در این میان ایفا کند.

یان برمر، کارشناس مسائل ژئوپلتیک و رییس موسسه اوراسیا گروپ در گفت‌وگو با بیزنس اینسایدر با اشاره به حملات تروریستی اخیر داعش در فرانسه که بیش از120 کشته بر جای گذاشت، بیان کرد: این موضوع روسیه و ایران را در موضع قدرتمندتری قرار می‌دهد. اکنون این احتمال بسیار زیاد است که فرانسه در همکاری با آن‌ها حتی فراتر از آمریکایی‌ها عمل کند و رهبری این همکاری را به عهده بگیرد.

با این‌که فرانسه به مخالفت با ایفای هر نقشی از سوی اسد در یک راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه ادامه می‌دهد اما اولاند روز دوشنبه اعلام کرد:‌ دشمن ما داعش است.

به گزارش بیزینس اینسایدر، اولاند هم‌چنین اعلام کرد، قصد دارد یک ائتلاف را با حضور آمریکا و روسیه برای مقابله با داعش تشکیل دهد و به طور تلویحی از حضور ایران در این ائتلاف سخن گفت.

برمر در ادامه به مقاله‌اش در روزنامه فایننشال تایمز مدتی پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در سوریه اشاره کرد که در آن گفته بود اگر آمریکا و متحدانش خواهان شکست دادن داعش هستند و در عین حال در حال محدود کردن مداخله خود در منطقه هستند این به معنای این است که ایران در حال حاضر یک قدرت منطقه‌یی است و این که اسد بر قدرت باقی خواهد ماند، بعلاوه این‌که روسیه نقشی بزرگ‌تر و بادوام‌تر در خاورمیانه ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N1034499

وبگردی