آفتاب

اتحادیه اروپا به‌دنبال تعلیق توافق هسته‌ای مجارستان با روس‌اتم

اتحادیه اروپا به‌دنبال تعلیق توافق هسته‌ای مجارستان با روس‌اتم

بنا بر اعلام رسانه‌های محلی؛ کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا مجارستان را موظف به تعلیق برنامه‌هایش برای توسعه نیروگاه هسته‌ای خود در همکاری با روسیه خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از رویترز، رسانه‌های مجارستان از قصد کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا برای لغو برنامه همکاری مجارستان با شرکت هسته‌ای روس اتم دولت روسیه در جهت توسعه نیروگاه هسته‌ای پاکز خبر داده‌اند.

بنا بر اعلام این رسانه‌ها، جینوس لازر، رییس دفتر نخست‌وزیر مجارستان تعلیق قرارداد 12.5 میلیارد یورویی ساخت و حمایت مالی دو بلوک جدید در نیروگاه هسته‌ای پاکز با شرکت روس اتم روسیه را تایید کرده است.

این در حالی است که لازر اعلام کرده است که مجارستان تاکنون نامه و درخواست مکتوبی را از سوی کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا دریافت نکرده است.

دولت مجارستان اخیرا اعلام کرده بود که قصد دارد که دو بلوک جدید را در نیروگاه هسته‌ای پاکز که حدود 40 درصد از برق مورد نیاز مجارستان را تامین می‌کند تا سال 2018 بسازد.

مجارستان قرار است بیش‌تر هزینه ساخت این پروژه را از روسیه وام بگیرد.

پروژه ساخت دو واحد جدید هر یک با ظرفیت 1200 مگاوات انرژی در نیروگاه هسته‌ای پاکز، باعث بروز نگرانی در میان برخی از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو شده است.

نگرانی‌ها مربوط به آن است که در صورت توسعه همکاری‌های روسیه و مجارستان که عضو اتحادیه اروپا است مجارستان تحت نفوذ مسکو قرار گیرد.

دولت مجارستان در مورد توسعه نیروگاه هسته‌ای پاکز اعلام کرده است که ساخت واحدهای جدید هسته‌ای در این نیروگاه از سال 2018 آغاز شده و به مدت شش سال ادامه می‌یابد.

انتهای پیام

کد N1034371

وبگردی