آفتاب

نمایش تنزل هنر گرافیک در «سرمازدگی خلاقیت»

نمایش تنزل هنر گرافیک در «سرمازدگی خلاقیت»

یک هنرمند گرافیست گفت: متأسفانه در ایران رشته گرافیک به جای پیشرفت، در حال تنزل است؛ ما بیشتر در حال کپی‌ کردن آثار هنرمندان خارجی هستیم تا خلق اثر هنری خودمان.

به گزارش ایسنا، این روزها مجموعه‌ای از پوسترهای مهدی امامی با عنوان «سرمازدگی خلاقیت» در نگارخانه‌ استاد «نامی» خانه‌ هنرمندان ایران به نمایش گذاشته شده است. در این نمایشگاه پوسترهایی که کپی کار هنرمندان دیگر است، در کنار اصل اثر قرار گرفته است.

امامی با در کنار هم قرار دادن آثار و همچنین پوستری که خودش با همان موضوع خلق کرده است، سعی دارد به مخاطب و جامعه هنری نشان دهد که در هیچ‌کدام از موارد کپی‌شده، لزومی به این کار نبوده و این تنها آسیبی است که بر پیکر طراحی پوستر و نشان ایرانی وارد آمده و باید راهی برای رهایی از این کپی‌های عمدتا برابر اصل، پیدا کرد.

او در حاشیه برگزاری این نمایشگاه درباره دلیل پرداختن به این موضوع، اظهار کرد: متأسفانه رشته گرافیک به صورتی است که اغلب افراد در ایران به جای پیشرفت در آن، در حال تنزل هستند و به سمتی رفته‌ایم که بیشتر در حال کپی‌ کردن آثار هنرمندان خارجی هستیم تا خلق اثر هنری خودمان، بیشتر کارهایی که در نمایشگاه من با هم مقایسه شده‌اند تقریبا بدون کوچک‌ترین تغییری از اثر اصلی، کار شده‌اند. من براساس همان آثار، پوسترهایی خلق کرده‌ام که نشان دهم می‌توان با نگاهی خلاقانه به موضوع، نه‌تنها تقلید نکرد بلکه خیلی بهتر از آثار هنرمندان دیگر را در گرافیک ایران به‌وجود آورد.

وی با اشاره به زمینه پژوهشی آثارش، گفت: استادم دکتر بهرام کلهرنیا در یکی از نمایشگاه‌هایش عبارت «زنده باد خلاقیت، مرده باد اقتباس» را مطرح کرد و من همین عبارت را موضوع پایان‌نامه ارشدم قرار دادم.

این هنرمند جوان در پاسخ به این پرسش که آیا دیده‌ شدن این آثار در کنار هم برای هنرمند ایرانی‌ای که اثرش کپی بوده، خوشایند است؟ گفت: در نمایش این آثار، اسم و عنوانی از هنرمندان نیامده است، اما در عین حال از بیشتر آن‌ها اجازه گرفته‌ام که این کار را انجام دهم و با برخی از آن‌ها هم متأسفانه نتوانستم ارتباط برقرار کنم. برخی از آثار نیز مقایسه دو اثر خارجی با یکدیگر است. به هر حال من مسلما قصد جسارت به هیچ‌کس را نداشته‌ام و فقط به جریانی که در این حوزه وجود دارد پرداخته‌ام.

او ادامه داد: البته در همین زمینه منتقدان بسیار ماهری در حال پژوهش هستند. متأسفانه استفاده نادرست از امکاناتی که فضای مجازی در اختیار ما قرار داده، باعث شده است که بسیاری از هنرمندان در حال جست‌وجو و پیدا‌ کردن طرحی برای سرقت هنری باشند. به نظرم این موضوع خوبی برای بررسی است و به رشد طراحی گرافیک در ایران منجر می‌شود. امیدوارم با برگزاری این نمایشگاه، من هم قدم کوچکی در رفع پدیده کپی‌کاری و ترویج نگاه خلاقانه برداشته باشم.

این نمایشگاه شامل 20 پوستر و نشان‌، حول موضوع «کپی‌کاری در آثار هنری» است که صرفا برای نشان دادن نبودن ضرورت برای کپی‌ کردن در آثار هنری، خلق شده‌اند.

مهدی امامی متولد سال ۱۳۶۴ و کارشناس ارشد گرافیک است. این نمایشگاه‌ تا یکم آذر ادامه خواهند داشت و علاقه‌مندان برای دیدن آثار می‌توانند هر روز از ساعت ۱۳ تا ۲۰ به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

انتهای پیام

کد N1034330

وبگردی