آفتاب
/پسابرجام و اصول انقلابی سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران/

دهقانی فیروزآبادی: برجام تغییری در اصول سیاست خارجی ایجاد نمی‌کند

دهقانی فیروزآبادی: برجام تغییری در اصول سیاست خارجی ایجاد نمی‌کند

یک استاد دانشگاه گفت: برخی تغییرات در سیاست خارجی پس از برجام طبیعی است اما این تغییرات شامل اصول سیاست خارجی نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر جلال دهقانی فیروزآبادی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در نشستی با عنوان پسابرجام و اصول انقلابی سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران که صبح روز چهارشنبه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: اینکه کشورهای دیگر چه آنها که با ما رقابت دارند و چه آنها که خصومت دارند به دنبال تغییر در رفتار ایران هستند تردیدی نیست. آنچه مهم است سیاست‌گذاری ما است که باید با تلاش آنها مقابله کند.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی در عین تداوم تغییر هم دارد، گفت: با توجه به تغییر شرایط داخلی، خارجی، با تغییر دولت‌ها سیاست خارجی کشورها نیز متحول می‌شود اما این تحول بی‌گمان به معنای تغییر ماهوی نیست و برجام در این ظرفیت که سیاست خارجی ایران را دچار تغییر ماهوی کند، نیست اما اینکه هیچ تغییری ایجاد نمی‌کند اینگونه نیست.

این استاد دانشگاه با تاکید بر پویا بودن سیاست خارجی گفت: اینکه که ما توقع داشته باشیم که سیاست خارجی در سه دهه اخیر هیچ تغییری متناسب با شرایط داخلی و خارجی نکرده باشد توقع درست و واقع‌بینانه‌ای نیست. پس از جنگ تحمیلی سیاست خارجی ایران متاثر از سیاست بازسازی بود. همانطور که در طی جنگ تحمیلی سیاست خارجی‌مان امنیت‌محور بود و در دوره‌ای دیگر توسعه‌محور. عامل دیگر تغییر در سیاست خارجی تغییر دولت‌ها هستند که موجب می‌شود سیاست خارجی در لایه‌ها و سطوحی تغییر کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه برجام در چارچوب گفتمانی هسته‌ای یا اعتدال‌گرایی قابل تفسیر است، اظهار کرد: معتقدم تحول گفتمانی در سیاست خارجی واقعی و تاثیرگذار است. برخی معتقدند گفتمان اعتدال‌گرایی تاثیری بر سیاست هسته‌ای نداشته است چراکه موضوع هسته‌ای موضوعی فراملی است و 14 نفر درباره آن تصمیم می‌گیرند که با تغییر دولت‌ها 10 نفر ثابت و چهار نفر تغییر می‌کنند. بنابراین از آنجایی که سیاست خارجی و هسته‌ای راهبردی هستند تغییر اساسی در اصول کلی آن صورت نمی‌گیرد.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: گفتمان در صورتی تغییر بنیادین ایجاد می‌کند که گسست گفتمانی ایجاد کند اما برجام در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی و ایران است و نباید توقع داشت که گسستی ایجاد کند.

وی ادامه داد: وقتی ما در داخل با تحریم‌ها مواجه هستیم تردیدی نیست که تلاش برای برداشتن تحریم‌ها در سیاست خارجی نیز اثر می‌گذارد و از سویی اولویت سیاست خارجی را به سمت گرایش‌های توسعه‌گرایی می‌برد. فلسفه حدودی برجام این است که محدودیت‌ها را در سیاست خارجی ما مرتفع کند. در حال حاضر برجام امضا شده است اما اجرای آن باقی مانده و برای اجرایی کردن آن و کسب منافع حداکثری‌مان در قبل این توافق به سیاست خارجی پویا نیاز داریم.

این استاد دانشگاه با اشاره به برخی نگرانی‌ها نسبت به کنار گذاشته شدن اصول سیاست خارجی از جمله استکبارستیزی خاطرنشان کرد: هیچکس نمی‌تواند بگوید استکبارستیزی از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیست اما در دوره‌های مختلف تفسیر و الگو و ابزارهای مختلفی برای پیاده کردن این اصل وجود داشته است. من معتقدم امروز استکبارستیزی را باید در چارچوب برخوردهای نرم تفسیر کرد.

وی ادامه داد: در گفتمان اعتدالگرایی دولت یازدهم مرکزیت این گفتمان تعامل‌گرایی و تعامل سازنده و موثر است. برخی معتقدند این رویکرد حاصل مکتب نیاوران است که در مرکز تحقیقات، استراتژیک مجمع تکلیف مصلحت نظام در دوره ریاست آقای روحانی بر این مرکز به وجود آمد. تعامل سازنده در چشم‌انداز بیست ساله آمده است و اکنون همان کسانی که این تفکر و رویکرد را مطرح کردند دولت را به دست گرفتند و طبیعی است اصول اساسی انقلاب و سیاست خارجی به گونه‌ای تفسیر شود که مبتنی بر تعامل سازنده باشد. همچنین این دولت بر توسعه‌گرایی نیز تاکید دارد و این رویکردها طبیعی است در سیاست خارجی و اولویت‌گذاری‌ها موثر است.

این خبر تکمیل می‌شود.

کد N1034204

وبگردی