آفتاب
حیدرپور با مهر مطرح کرد؛

حوادث پاریس درسی بزرگ برای غربی‌ها بود/ خطر جنگ جهانی سوم

حوادث پاریس درسی بزرگ برای غربی‌ها بود/ خطر جنگ جهانی سوم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه حوادث اخیر در فرانسه درس بزرگی برای غربی‌ها درباره اقداماتشان در غرب آسیا بود، گفت: اگر با داعش مقابله نشود، باید منتظر جنگ جهانی سوم باشیم.

عوض حیدرپور شهرضایی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به حوادث تروریستی اخیر در بیروت و پاریس، اظهار داشت: با حادثه‌ای که در ضاحیه بیروت اتفاق افتاد، مجموعه‌ای از حوادث در طول یک ماه‌ و نیم اخیر تکمیل شد.

وی در توضیح زمینه‌های بروز این حوادث گفت: از زمانی که ائتلاف روسیه، ایران، عراق و سوریه شکل گرفت، داعشی‌ها ضربات زیادی خوردند؛ با ضربه اولی که خوردند، ضربه شَستی به روسیه نشان دادند که در این رابطه، برآورد دقیق ما این است که سقوط هواپیمای روسی بر فراز صحرای سینا نیز در همین دایره می‌گنجد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به دنبال این حادثه و بعد از ورود جانانه حزب‌الله در دفاع از مقاومت اسلامی، حادثه ضاحیه را به وجود آوردند تا به زعمِ خودشان، ضربه‌ای به حزب‌الله و جریان مقاومت وارد آوردند.

حیدرپور گفت: از سوی دیگر بعد از تشکیل ائتلاف غربی‌ها علیه داعش، خلبانان فرانسوی هر از گاهی در این ائتلاف بمباران‌هایی را علیه مواضع تکفیری‌های داعش انجام داد‌ند، بنابراین این چند حادثه را باید در این راستا ارزیابی کرد که به دلیل تاثیرگذاری این چند حرکت به ویژه ائتلاف ایران، روسیه، سوریه و عراق در برخورد با داعش و نیز تا حدی تاثیر ائتلاف اولیه غربی‌ها، داعشی‌ها به صورت جدی وارد معرکه شده‌اند و می‌خواهند کاری کنند که از فشار بر روی آنها کاسته شود.

با داعش مقابله نشود، باید منتظر جنگ جهانی سوم باشیم

وی در عین حال تاکید کرد: وقوع این حوادث یک درس بزرگ به غربی‌ها می‌دهد که برنامه‌ها و کارهایی که در خلال چند دهه گذشته در غرب آسیا انجام داده‌اند و گروه‌هایی که ایجاد کرده‌اند که آخرین آنها داعش بوده است، چه بلایی برای بشریت ایجاد خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ما معتقدیم که اگر یک راهکار اساسی برای مقابله با این پدیده در نظر گرفته نشود، صلح و امنیت جهانی به شدت به خطر خواهد افتاد.

حیدرپور اظهار داشت: برداشت من این است که با توجه به اتفاقاتی که در خلال چند دهه گذشته و به ویژه در ۵-۴ سال اخیر رخ داده، اگر شورای امنیت سازمان ملل وارد موضوع نشود و به صورت جدی راهکاری را برای برخورد با حوادثی که با محوریت داعش به وقوع می‌پیوندد اتخاذ نکند، باید منتظر ایجاد یک بحران جهانی حتی در حد جنگ سوم جهانی باشیم.

وی تاکید کرد: شورای امنیت سازمان ملل باید با جدیت وارد میدان شود و یک ائتلاف قوی با محوریت منطقه غرب آسیا شکل دهد تا بتوان با این پدیده به سرعت مقابله کرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: شواهد و قرائن در یک الی دو سال اخیر نشان داده است که موضع‌گیری‌های جمهوری اسلامی درباره مسائل منطقه همگی درست از آب درآمد؛ بنابراین مقابله با پدیده تروریسم را با محوریت کشورهای منطقه انجام دهند تا این معضل حل شود.

حیدرپور با بیان اینکه در نقطه کانونی این حوادث و تحولات، موضوع سوریه قرار دارد، تأکید کرد: سه نشستی که در وین انجام شد و رفت‌وآمدهایی که صورت گرفت، نشان داد که هر چند حمله نظامی به تروریست‌ها کارساز است، اما کافی نیست؛ بلکه یک اهتمام و اراده سیاسی لازم است تا با احترام به رای و نظر مردم سوریه، مسیر آینده سیاسی این کشور تعیین شود.

جان انسان‌ها برای غربی‌ها ارزش ندارد

وی درباره احتمال جنگ‌افروزی‌های جدید غربی‌ها به بهانه حوادث اخیر پاریس نیز اظهار داشت: این هم یک تحلیل است که می‌تواند در راهکارهای سیاسی به خصوص برای غربی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

حیدرپور با بیان اینکه صحنه‌های اتفاق افتاده بسیار سخت و پیچیده است، عنوان کرد: ما آنچه در رفتار غربی‌ها در خلال این حوادث مشاهده کرده‌ایم، این بوده است که معمولا جان انسان‌ها برای آنها خیلی ارزش ندارد و این حوادث هم می‌تواند بهانه‌ای برای رفتارهای بعدی غرب باشد، اما با توجه به اینکه داعش خودش مسئولیت این حوادث را برعهده گرفته است، احتمال جنگ‌افروزی‌های آنها ضعیف است و بیشتر باید بر این موضوع متمرکز شد که حرکت هماهنگ بین‌المللی برای مقابله با داعش به عنوان دست‌پرورده غرب انجام شود.

ضرورت صدور قطعنامه شورای امنیت با چند فراز مهم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: در این رابطه قطعا باید قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل صادر شده و شامل چندفراز مهم باشد؛ از جمله اینکه کشورهایی مانند عربستان سعودی، قطر و ترکیه که کمک‌های مالی به داعش می‌کنند، از این کار منع شوند.

حیدرپور اضافه کرد: همچنین خود آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هم که بهترین تسلیحات را در اختیار تکفیری‌ها قرار می‌دهند، از فروش و واگذاری تسلیحات به این گروه‌ها خودداری کنند و در همین راستا، جلوی دزدی داعش از منابع نفتی و ذخایر عراق و سوریه را هم بگیرند و در کنار این اقدامات نیز ائتلافی با محوریت کشورهای منطقه برای مقابله نظامی با داعش و در نهایت حل سیاسی بحران سوریه از طریق گفتگو دنبال کنند.

کد N1034192

وبگردی