آفتاب

تاکید یک مرجع تقلید بر لزوم تبلیغات درزمینه اهمیت وقف

تاکید یک مرجع تقلید بر لزوم تبلیغات درزمینه اهمیت وقف

آیت‌الله نوری‌همدانی گفت: وقف یکی از سنت‌های حسنه مهم و تاثیرگذار در اسلام است که احیای آن یکی از مهمترین وظایف سازمان اوقاف محسوب می‌شود.

آیت‌الله نوری‌همدانی گفت: وقف یکی از سنت‌های حسنه مهم و تاثیرگذار در اسلام است که احیای آن یکی از مهمترین وظایف سازمان اوقاف محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در جمع اعضای کنگره بزرگداشت آیت‌الله میرزا ابوطالب قمی اظهار کرد: وقف از موضوعات بسیار مهم در دین مبین اسلام و پرثمر برای اجتماع است.

وی افزود: وقف از جمله باقیات الصالحات به شمار می‌رود و خداوند در آیات قرآن می‌فرماید زندگی دنیا مانند باغستانی است که مدتی ثمر می‌دهد و پس از مدتی خزان و پژمرده می‌شود که وقف موجب می‌شود انسان همواره از اعمال نیک خود بهره ببرد.

این مرجع تقلید با بیان این‌که «انسان‌ها باید متوجه و آگاه باشند و چیزی باقی بگذارند که جاویدان و در صحنه زندگی برقرار و ماندگار باشد» گفت: سنت حسنه وقف از جمله مواردی است که همواره برقرار و ماندگار است.

وی ادامه داد: هر انسانی به هر صورت چه فرهنگی و چه اقتصادی و سیاسی به مردم خدمت کند، اثری از خود باقی می‌گذارد که پس از مرگ برقرار است.

آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به این‌که «اعمال، اخلاق و اعتقادهای انسان در کتابی ثبت می‌شود» خاطرنشان کرد: کتاب دیگر مخصوص انسان مربوط به آثاری است که از وی باقی مانده است که یکی از آنها وقف است، هر انسانی می‌تواند بر اساس عملکرد خود هنر، کتاب و قلم خود را وقف کند.

وی با بیان این‌که «احیای سنت وقف به تبلیغات و فرهنگ سازی نیاز دارد» گفت: باید برنامه‌ای در رسانه‌ ملی برای وقف تهیه شود و به صورت هفتگی در آن برای مردم به ایراد سخن پرداخت، زیرا تبلیغات سمعی و بصری در این زمینه اثرگذاری بیشتری دارد.

وی عنوان کرد: در اینگونه برنامه‌ها می‌توان اطلاعات و آماری در زمینه وقف ارائه کرد تا مردم تشویق شوند و به وقف بپردازند.

آیت‌الله نوری‌همدانی با بیان این‌که «احیای وقف بسیار مهم است» تصریح کرد: باید در نظر داشت مردم متدین هستند، همواره سعی کردند آثاری از خود به جای بگذارند بنابراین تبلیغات درباره موقوفات همواره مهم بوده است.

وی در ادامه با بیان این‌که «میرزا ابوطالب قمی از علمای بزرگ بوده است» گفت: در آن دوران برخی علما امکانات فراوانی داشتند که در مسیر ترویج اسلام و کمک به مردم از آنها استفاده می‌کردند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: مردم با مشاهده برنامه‌هایی در زمینه وقف به این مهم تشویق می‌شوند، باید در نظر داشت موقوفات مشکل‌های مردم را برطرف می‌کند.

وی ادامه داد: کار اداره کل اوقاف و امور خیریه بسیار مهم و اثرگذار است، امیدواریم بتوانید در این راه توفیق پیدا کنید و این سنت ماندگار را توسعه دهید.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم نیز در این دیدار گفت: موقوفات برای حمایت و پشتیبانی از مراکز علمی و حوزه‌های علمیه در طول تاریخ نقش مهمی داشته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداسماعیل حسینی مقدم افزود: کنگره بزرگداشت آیت الله میرزا ابوطالب قمی در هفته وقف و با هدف ترویج فرهنگ وقف که یکی از ویژگی‌های این عالم برجسته بود برگزار می‌شود.

وی افزود: بر اساس منابع تاریخی، آیت الله میرزا ابوطالب امام جمعه قم بوده و اقامه نماز جمعه در شهر کریمه اهل بیت(س) را به عهده داشته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان این‌که «ایشان یکی از علمای واقفی بودند که موقوفات بابرکتی داشتند» گفت: مجموعه سه پارچه آبادی زنبیل آباد، علی آباد و فرج آباد توسط این عالم و در دوران خودشان وقف شده است.

وی ادامه داد: اقامه روضه سیدالشهدا(ع)، کمک به زائران عتبات عالیات و مشهد مقدس و رسیدگی به فقرا از جمله نیات این عالم برجسته در زمینه وقف بوده است.

حسینی مقدم با بیان این‌که «همواره موقوفات برای حمایت و پشتیبانی از مراکز علمی و حوزه‌های علمیه در طول تاریخ نقش مهمی داشتند» گفت: ضرورت دارد، برای توسعه و تقویت حوزه‌های علمیه وقف احیا شود، در همین زمینه این همایش برگزار می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: فراخوان مقالات این همایش اعلام شده است، در چند محور این مقاله‌ها را دسته بندی خواهیم کرد که یکی از محورها متناسب با نگاه و دیدگاه رهبر معظم انقلاب تعیین شده و دارای عنوان وقف و اقتصاد مقاومتی است، به عبارتی به دنبال تبیین نقشی که وقف می‌تواند در اقتصاد مقاومتی داشته باشد هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد تا ایامی که در نظر داریم همایش را برگزار کنیم تعداد مقاله‌ها افزایش پیدا کند تا مجموعه آثار همایش چاپ شوند و به عنوان اثر ماندگار در مجموعه همایش باقی باشد.

میرزا ابوالقاسم گیلانی معروف به میرزای قمی و صاحب قوانین از مشهورترین فقها و برترین اصولی (عالِم علم اصول) قرن دوازدهم هجری قمری است.

وی در سال 1151 هجری قمری در جاپلق لرستان متولد شد. پدرش ملا محمدحسن از اهالی شَفتِ گیلان بود و مادرش دختر میرزا هدایت الله بود.

او مقدمات تحصیل را نزد پدر آموخت. بعدها برای ادامه تحصیل به خوانسار رهسپار شد و از آقا سید حسین خوانساری، فرزند آیت‌الله سید ابوالقاسم موسوی خوانساری (میر کبیر) بهره برد. سرانجام، برای تکمیل تحصیلات خود در سال 1174 هجری قمری رهسپار عراق شد و از محضر آیت‌الله وحید بهبهانی بهره برد و از وی اجازه اجتهاد و نقل روایت دریافت کرد.

میرزای قمی، پس از سال‌ها تحصیل در حوزه کربلا راهی زادگاه خود شد و مدتی در آن نواحی به تبلیغ و تدریس مشغول شد.

میرزا مدتی در نواحی زادگاه خود به تبلیغ و تدریس مشغول بود، اما چون آن جا طالب علم و محصل چندانی نداشت، به شهر قم مهاجرت کرد و در آن جا در اندک زمانی رشد و ترقی فراوانی کرد و شهرت عالم گیر پیدا کرد و ریاست مرجعیت شیعه به او رسید. بدین شکل به کار تدریس و تصنیف و تبلیغ و ترویج دین پرداخت.

انتهای پیام

کد N1034041

وبگردی