آفتاب

روسیه: صحبت از تشکیل ائتلاف بین‌المللی متحد علیه داعش هنوز زود است

روسیه: صحبت از تشکیل ائتلاف بین‌المللی متحد علیه داعش هنوز زود است

ایسنا نوشت: سخنگوی کرملین اعلام کرد که صحبت کردن از تشکیل یک ائتلاف بین المللی و متحد برای مبارزه با گروه تروریستی داعش هنوز زود است.

به گزارش شبکه روسیا الیوم، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه با تاکید بر آمادگی کشورش برای رایزنی با آمریکا در مورد مبارزه با تروریسم، گفت: آمریکا هنوز ازهرگونه همکاری با روسیه در زمینه عملیات نظامی که مسکو در سوریه انجام می‌دهد، سرباز می‌زند و صحبت از آغاز عملیات تشکیل یک ائتلاف بین المللی و متحد برای مبارزه با داعش هنوز زود است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود که تشکیل یک ائتلاف جدید و بزرگتر علیه داعش که شامل ایران و روسیه باشد ظرف چند هفته آتی، ممکن است.

پسکوف تاکید کرد: موضع‌گیری روسیه در مورد سرنوشت اسد (رئیس جمهوری سوریه) ثابت است و هیچ کس حق ندارد به رئیس جمهور سوریه بگوید که استعفا کند و یا نه؛ آینده اسد و رهبری سوریه را تنها مردم سوریه تعیین می‌کنند.

اسد نیز روز سه شنبه اعلام کرد که این صندوق‌های رای هستند که تعیین می‌کنند مردم سوریه چه می‌خواهند نه فشارهای خارجی.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای از شورای امنیت خواست بدون معطلی و اتلاف وقت تصمیمی برای تشکیل یک جبهه بزرگ برای مبارزه با ترورسم بگیرد.

دراین بیانیه آمده است: ما خرسندیم که تمامی شرکایمان لزوم همسوسازی تلاش‌های جهانی برای پایان دادن به تهدیدات جهانی تروریسم را درک می‌کنند. این در واقع راهکاری محوری است که نیازمند اولویت بخشی همه طرف‌ها و از آن مهمتر اقدامی به دور از هرگونه پیش شرط است.

در ادامه این بیانیه، وزارت خارجه روسیه از شورای امنیت دعوت کرده که با طرح پیشنهادی روسیه مبنی بر تشکیل یک جبهه گسترده برای مبارزه با تروریسم براساس اصول و معیارهای بین المللی و منشور سازمان ملل که در 30 سپتامبر ارائه شده، فورا موافقت کند.

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه مذکور آورده است: با توجه به دستورات ولادیمیر پوتین (رئیس جمهوری روسیه) بدین وسیله به تمامی شرکای بین المللی خود نسبت به آغاز عملیات دستگاه‌های ویژه روسیه برای جستجوی مجرمان هشدار می‌دهیم و تاکید می‌کنیم که فعالیت این دستگاه‌ها تا شناسایی تمامی مجرمان در هر کجا که باشند و سپردن آنها به دستگاه عدالت ادامه می‌یابد.

همچنین در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: در همین راستا از تمامی کشورها نهادها و اشخاص و نیز تمامی دوستان و شرکای روسیه دعوت به یاری در این عملیات می‌کنیم تا بتوانیم مجرمان را به سزای جنایتشان برسانیم.

وزارت خارجه روسیه با اشاره به اقدامات مسکو در مبارزه با تروریسم پس از انفجار هواپیمای این کشور در مصر "براساس حق کشورها در دفاع از خود طبق ماده 51 منشور سازمان ملل" آمده است: ما این حمله وحشیانه علیه شهروندان خود را از جمله سلسله حملات خونین اخیر در پاریس، بیروت، عراق، آنکارا و مصر می‌دانیم و در این شرایط مسکو متناسب با ماده 51 منشور سازمان ملل عمل خواهیم کرد.

52261

کد N1034007

وبگردی