آفتاب
سعید جلیلی:

روحیه انقلابی انحصارطلبی‎‎ها را می‌شکند

روحیه انقلابی انحصارطلبی‎‎ها را می‌شکند

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنای اساسی و لازمه‎‎ پیشرفت را داشتن روحیه انقلابی دانست و گفت: این ویژگی مردم کشورمان باعث شده تا اراده‎های جمعی و انحصارطلبی برخی کشورها با شکست مواجه شود و قواعد جدیدی را رقم ب‎زنند که در محاسبات آن ها نگنجد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه یزد، سعید جلیلی در جمع دانشجویان دانشگاه یزد اظهار کرد: یکی از سئوالات زیادی که در محافل و مناسبت‎‎های مختلف از جمله محافل اقتصادی و علمی مطرح می‎‎شود، موضوع هزینه - فایده است یا به عبارتی این است که به ازای هزینه‌ای که می‎‎شود، چقدر فایده برای طرف هزینه‎‎کننده حاصل می‎‎شود. این ادعا که می‎‎توان بدون هزینه کردن به فایده رسید نه یک موضوع منطقی است و نه تجربه بشری تاکنون به آن رسیده است؛ لذا باید در مورد اهداف کسانی که چنین موضوعی را مطرح می‎کنند، شک کرد.

وی با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب اسلامی اظهار کرد: برای این که بخواهیم آینده‌ای درخشان مبتنی بر تمدن اسلامی که در آن جنبه‏‏‌های سعادت انسان‌ها و جامعه فراهم شود را رقم بزنیم، نیازمند رعایت سه مولفه اصلی هستیم که اولین آن‌ها پیشرفت علمی است.

وی پیشرفت علمی را مبنای اساسی و لازمه بسیاری از پیشرفت‎‎های زندگی دانست و گفت: به همین دلیل که دین مبین اسلام از علم به عنوان سلطان و قدرت یاد می‎‎کند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نکته دیگر در این مقوله را داشتن علم نافذ یعنی علمی که برای صاحبش و جامعه فایده داشته باشد، ذکر کرد و گفت: بصیرت وقتی حاصل می‎‎شود که بتوان بر مبنایی صحیح به مسائل مختلف پاسخی درست و درخور داد.

وی به مذاکرات هسته‌ای ایران در برابر گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: باید بتوان تحلیل درستی در مورد این که شش قدرت بزرگ دنیا پای مذاکره با ایران می‎‎نشینند و بر سر تعداد سانتریفوژهای ایران بحث می‎‎کنند، داشت. چرا باید این کشورها که هر کدام صدها و هزاران کلاهک هسته‌ای دارند، در مورد این که تعداد سانتریفوژهای ایران از 19 هزار عدد به شش هزار برسد یا نحوه تحقیقات در این حوزه در برابر کشورمان با یکدیگر متحد و یکپارچه صف‌آرایی کنند؟

وی مولفه‌ سوم برای رسیدن کشور به آرمان‌های خود در کنار پیشرفت‎‎های علمی و داشتن علمی نافذ را روحیه انقلابی به عنوان موتور محرک و انگیزشی ذکر کرد و گفت: البته در مورد این‌که چگونه کشورهای پیشرفته بدون داشتن روحیه انقلابی به توسعه علمی و اقتصادی رسیده‎‎اند را باید در مناسبات آن کشورها جستجو کرد. در مناسبت امروز و حتی در طول تاریخ، هرگاه ملتی می‎‎خواسته حرکت و پیشرفتی داشته باشد، این‌گونه نبوده است که راه برای آن‌ها هموار و بدون مانع باشد بلکه کشورهایی بوده‎‎اند که به دلایل مختلفی که از آن‌ها به روح استکبارجویانه‌ آن‌ها یاد می‎‎کنیم، این حق را تنها متعلق به خود دانسته و آن را برای خود قائل می‎‎دانسته‎‎اند. همین مناسبات است که بسیاری در مورد وقابع اخیر پاریس یا یازده سپتامبر اطلاع پیدا می‌کنند ولی از کشته شدن یک میلیون نفر در مدت سه ماه در یک کشور آفریقایی بی‌اطلاع‌اند.

وی همچنین صدور قطعنامه و بیانیه شورای امنیت در مورد کشورهایی که هشت ماه به کشور یمن تجاوز می‎‎کنند یا در جنگ 55 روزه به مردم مظلوم فلسطین جنایت می‎‎کنند، را در راستای همین مناسبات سیاسی ظالمانه خواند و گفت: برخی که اتفاقات کشورمان را زاییده سر دادن شعار "مرگ بر امریکا" می‏‏‌دانند باید بدانند که در طول تاریخ و حتی قبل از انقلاب در کشور ما و حتی در کشورهایی که این شعار را نمی‎‎دادند نیز از سوی این کشور در برابر پیشرفت‌شان مانع ایجاد می‎‎شد. همین روزهای پایانی سال 2015 میلادی، در حالی که شعارهای دموکراسی گوش فلک را کر کرده است، در سند استراتژی امنیت ملی آمریکا که به امضای رییس جمهور این کشور رسیده است، علناً اعلام می‎‎شود که باید رهبری آمریکا بر جهان تا در قرن آتی حفظ و تقویت شود و به صراحت بیان می‎‎کنند که اگر در جایی این امر با مانع مواجه شد باید از اقدام یک جانبه نظامی و حتی سلاح هسته‎‎ای استفاده شود.

جلیلی با اشاره به «حق ظالمانه وتو برای پنج کشور جهان» ادامه داد: حتی در بندهای یک و دو NPT بیان شده است که این کشورها می‎‎توانند از سلاح هسته‌ای برخوردار باشند، ولی سایر کشورها از این حق محروم هستند و این‌ها مناسباتی است که جلوی پیشرفت دیگر کشورها را گرفته، هرچند که مخالف حقوق‌بشر و دموکراسی است.

وی روحیه انقلابی را تنها چیزی دانست که این انحصارطلبی‎‎ها را می‌شکند و در این مورد تاکید کرد: البته در چنین مواقعی اولین ابزار در دست این کشورها گزینه‌ نظامی است که در مورد کشورمان در هشت سال دفاع مقدس با شکست مواجه شد؛ لذا در ادامه در جامعه با این حربه که هزینه‎‎های کسب این موفقیت‎‎ها زیاد بوده و حتی این که می‎‎توان این نتایج را بدون هزینه نیز کسب کرد، ایجاد تردید می‎‎کنند.

وی خاطرنشان کرد: این که چرا جمهوری اسلامی ایران در بسیار از محافل بین المللی در صدر موضوعات قرار دارد به این دلیل است که مردمی و اندیشه‌ای در این کشور به نام اسلام ناب ایجاد شده که این مناسبت‎‎ها را بر نمی‎‎تابد و می‎‎ایستد و موفق نیز می‎‎شود. این همان روحیه انقلابی مردم ایران است که در برابر اراده‎های جمعی آن‌ها در مقابله با رژیم پهلوی و جنگ هشت ساله و دیگر عرصه‎‎ها می‎‎ایستد، موانع را بر می‎‎دارد و موفق می‌شود و این موضوع، قواعد جدیدی را رقم می‎‎زند که در محاسبات هزینه - فایده آن‌ها نمی‎‎گنجد. همین قواعد جدید باعث می‎‎شود که نه تنها خرمشهر آزاد شود بلکه جنوب لبنان نیز آزاد شود؛ لذا باید هزینه‎‎های این موفقیت‎‎ها را زیاد نشان دهند و به همین دلیل نیز معتقدیم که «مرگ بر آمریکا» یک شعار نیست بلکه یک مفهوم است که نشان می‎‎دهد برای پیشرفت خودمان اجازه نمی‎‎دهیم هیچ مانعی بر سر راهمان قرار گیرد.

این فعال سیاسی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: معنی جنگ نرم و نفوذ نیز همین است که جامعه را نسبت به اصل خودش دچار تردید کنند؛ چراکه می‎‎دانند همین ایمان‎‎ها و باورهای مردم به اعتقادات‌شان این موفقیت‎‎ها را رقم می‎‎زند.

وی با اشاره به بندهای پایانی برجام مبنی بر این‌که «اگر یکی از طرف‌های مقابل فقط اعتقاد پیدا کند که ایران به تعهداتش عمل نکرده در مدت سه ماه می‎‎تواند تعلیق تحریم‎‎ها را لغو کند، سعی در ایجاد تردید و هراس در بین مردم کشورمان دارد»، تاکید کرد: دشمن باید احساس کند که با ملتی مواجه است که از رفع تحریم‎‎ها هیچ هراسی ندارد و این زمانی محقق خواهد شد که ملت و دولت همدل و همزبان باشند.

وی تصریح کرد: وحدت و انسجام ملی رمز موفقیت کشورمان در عرصه‌های مختلف است و در مورد نامه مقام معظم رهبری در رابطه با برجام نه تنها فصل الخطاب بود بلکه عاملی برای انسجام و وحدت ملی بود و اجرای بندهای 9گانه‎‎ این نامه تضمین کننده عزت و اقتدار جمهوری اسلامی خواهد بود.

انتهای پیام

کد N1033765

وبگردی