آفتاب
حسینی‌بوشهری:

حوزه علمیه رنگ اندیشه علامه طباطبایی به خود گیرد

حوزه علمیه رنگ اندیشه علامه طباطبایی به خود گیرد

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، با بیان این‌که «علامه طباطبایی انسانی فوق‌العاده بود» گفت: حوزه علمیه باید رنگ فکر و اندیشه علامه طباطبایی را به خود گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، با بیان این‌که «علامه طباطبایی انسانی فوق‌العاده بود» گفت: حوزه علمیه باید رنگ فکر و اندیشه علامه طباطبایی را به خود گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در اولین شب از گردهمایی مفسران و استادان تفسیر قرآن حوزه در دارالقرآن علامه طباطبایی، گفت: عناصری مانند ایمان، علم، تقوا، پشتکار و ... باید جمع شود تا افرادی مانند علامه طباطبایی و امام و ... تربیت شوند.

وی اظهار کرد: در قرآن کریم 80 مورد درباره علم و عالم سخن گفته شده است و همین عامل سبب شده تا دانشمند فرانسوی در تجلیل قرآن بگوید من هیچ دینی مانند اسلام را نیافتم که اینقدر از علم تجلیل کرده باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به نقش والای قرآن در زندگی بیان کرد: تاثیر قرآن سبب شد تا فردی مانند علامه تربیت شود که با دست‌های لرزان و مرتعش آنچنان خودساخته بود که وقتی مقام مرجعیت، حوزه را تعطیل می‌کرد مطیع بود و درسش را تعطیل می‌کرد.

وی علامه را مصداق عالمی دانست که در روایات امام کاظم(ع) بیان شده و اولین آن، «من الشک الی الیقین» است و اظهار کرد: المیزان شک و شبهات انسان را از بین می‌برد و به یقین تبدیل می ‌کند و انسان را اقناع می کند.

حسینی‌بوشهری اظهار کرد: دومین ویژگی عالمی که امام کاظم(ع) ما را به آن رجوع می‌دهد دوری از کبر و داشتن تواضع است، درباره علامه نقل است که حتی یکبار در عمرش از کلمه«من» استفاده نکرده است و آنچنان حیا داشت که در چهره شاگردانش نگاه نمی‌کرد.

وی با بیان این‌که «حیات و ممات مردان الهی یکی است» تصریح کرد: ایشان گاهی فقر در زندگی‌اش بیداد می‌کرد اما دست از مسیر خودش برنداشت و شخصیتی بود که در اوج علم، در فقر به سر می‌برد.

مدیر حوزه‌های علمیه اخلاص را دیگر ویژگی برشمرد و گفت: وی سراپا اخلاص بود و می‌فرمود از المیزان تمجید نکنید ممکن است باورم شود، این‌ها درس‌هایی است که حوزه باید از علامه بیاموزد و حوزه باید رنگ، فکر و اندیشه علامه به خود بگیرد کسی که 17 سال شبانه روز فعالیت علمی داشت و در شب‌های بهار و تابستان حتی نمی‌خوابید و 20 سال عمرش را صرف المیزان کرد.

وی ادامه داد: ما به علامه می‌گوئیم علامه حوزه امروز قدردان شماست و المیزان متن درسی حوزه است و سایر آثار علامه نیز محل رجوع طلاب و فضلای حوزه علمیه است و از شما به عظمت یاد می‌کند.

این عضو شورای عالی حوزه اظهار کرد: علامه اصلا کینه کسی را به دل نمی‌گرفت و قدرت تحمل، متانت و بردباری و پختگی شدیدی داشت و انسان فوق العاده‌ای بود.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با تاکید بر لزوم قدردانی از بزرگان حوزه تصریح کرد: تا افرادی مانند علامه در میان ما هستند باید پروانه‌وار دور شمع وجودش بگردیم و این کار را نمی‌کنیم و وقتی از دنیا رفت افسوس می‌خوریم.

وی اظهار کرد: به تعبیر شهید مطهری، المیزان تنها تراوش اندیشه و فکر نیست، بلکه سر از الهامات غیبی درآورده است و این موهبت نتیجه وارستگی علامه از دنیا بود زیرا ایشان با وجود مراتب بالای علمی، در روستایی در تبریز مشغول کشاورزی شد در حالی که کسی از این گنجینه خبر نداشت.

حسینی بوشهری بیان کرد: کسی که تواضع داشته باشد در قله می‌ماند و خدا او را بزرگ می‌کند در حالات وی نقل است که در هنگام عمل چشم، 17 دقیقه پلک نزد زیرا غرق در مطالعه و ذکر و یاد خدا بود.

مدیر حوزه علمیه گفت: باید قدر گوهرها و سرمایه‌های حوزه را بدانیم کسانی که در روایت ذکر شده از ما خواسته‌اند که به این عالمان رجوع کنیم که در کنار ویژگی‌های بیان شده دارای خیرخواهی و رغبت به زهد هستند.

انتهای پیام

کد N1033727

وبگردی