آفتاب

ویژگی‌های شخصیتی علامه طباطبایی(ره) از زبان آیت‌الله نوری‌همدانی

ویژگی‌های شخصیتی علامه طباطبایی(ره) از زبان آیت‌الله نوری‌همدانی

آیت‌الله نوری‌همدانی با بیان این‌که «پنج سال افتخار شاگردی علامه طباطبایی را داشتم» گفت: علامه طباطبایی شاگرد شایسته اهل بیت(ع) بود.

آیت‌الله نوری‌همدانی با بیان این‌که «پنج سال افتخار شاگردی علامه طباطبایی را داشتم» گفت: علامه طباطبایی شاگرد شایسته اهل بیت(ع) بود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مرجع تقلید در دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن که در بیت مرحوم علامه سیدمحمدحسین طباطبایی(ره) برگزار شد، با بیان این‌که «علامه طباطبایی فقیهی با عظمت و حکیمی والا بود» افزود: این عالم وارسته جامع کمالات و دارای ویژگی‌های فراوان بود. ایشان همانند کوهی است که از دور عظمت آن دیده نمی‌شود اما زمانی که انسان نزدیک آن کوه قرار می‌گیرد به عظمت آن پی می‌برد، این عالم دینی کوهی از علم و اخلاق بود.

وی اظهار کرد: بیان ایشان وافی و اخلاق و رفتارشان برای همه شاگردان درس بود، تواضع، مهربانی و اخلاق در شخصیت ایشان موج می‌زد. علامه در روزهای تعطیلی برای عده‌ای تدریس می‌کرد و تواضع و مهربانی وی در زمان تدریس بسیار قابل‌ توجه بود.

آیت‌الله نوری‌همدانی تاکید کرد: علامه طباطبایی شاگرد شایسته اهل بیت(ع) بود، زمانی که ایشان درس یا سخن می‌گفت منعکس بود که قرآن کریم در روح این عالم وارسته اثر گذاشته است، ایشان زمانی که به آیات عذاب قرآن کریم می‌رسید اشک می‌ریخت.

وی با بیان این‌که «مسأله ولایت در علامه طباطبایی جلوه‌گر بود» خاطرنشان کرد: در ماه‌های رمضان افطار ایشان بوسیدن ضریح مطهر حضرت معصومه(س) بود، علامه طباطبایی شخصی ولایتمدار و برخوردار از اخلاق فاضله بود. ایشان با وجود این که در مضیقه اقتصادی قرار داشت اما از وجوهات استفاده نمی‌کرد، شهید مطهری نقل می‌کند که ایشان در سن 70 سالگی به دنبال خانه اجاره‌ای بود، خداوند متعال این مرد الهی را برگزیده بود و به ایشان عنایت ویژه داشت.

این مرجع تقلید افزود: علامه طباطبایی درباره آیه آخر سوره آل‌عمران 50 صفحه مطلب نوشته است، قرآن می‌فرماید مردم باید جامعه خود را بسازند، جامعه‌ای که در آن جهاد، امربه معروف و نهی از منکر و موضوعات سیاسی و فرهنگی برقرار باشد، موفق خواهد بود.

وی با بیان این‌که «جامعه نیازمند والی، سیاست‌گذار و مدیر در حکومت اسلامی است که این ولایت را فقیه برعهده دارد» گفت: علامه طباطبایی در علوم گوناگون از جمله اصول، فقه و تفسیر سرآمد بودند، علامه می‌فرماید خداوند درباره دو چیز در قرآن به شدت نهی کرده که یکی از این افعال حرام ربا بوده که ضررهای اقتصادی و اجتماعی فراوانی دارد.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که «خداوند متعال تولی نسبت به کفار را نهی کرده است» عنوان کرد: در آیات متعدد قرآن خداوند مسلمانان را از این مسأله نهی کرده است، در هیچ یک از موضوعات اجتماعی، خداوند متعال به اندازه نهی مسلمانان درباره سلطه پذیری و تولی نسبت به کفار نهی نکرده است.

آیت‌الله نوری‌همدانی اضافه کرد: خداوند اموال را قوام زندگی مردم قرار داده است، از این رو مردم باید بر اموال نظارت کامل داشته باشند تا به دست افراد ناسالم نیفتد، همانگونه که قرآن فرموده اگر مردم در امور مالی و اقتصادی نظارت داشته باشند فقر از بین می‌رود.

وی با بیان این‌که «همواره باید خودمان را مدیون خدمات بسیار علامه طباطبایی بدانیم» اظهار کرد: هیچ تفسیری در عالم اسلام همانند تفسیر المیزان علامه جامع و کامل نیست، ایشان برای آیه 102 سوره بقره یک میلیون و 260 هزار احتمال مطرح می‌کند، علامه طباطبایی عنایت ویژه‌ای به نشر معارف اسلام داشت.

آیت‌الله نوری‌همدانی در پایان به دیدار علامه طباطبایی با هانری کربن دانشمند فرانسوی اشاره‌ کرد و گفت: آن‌قدر علامه با وی گفتگو کرده بود که باعث شیعه شدن این عالم اروپایی شد.

انتای پیام

کد N1033711

وبگردی