آفتاب

به‌رغم تنش‌ها، چین و آمریکا مانور دریایی برگزار می‌کنند

به‌رغم تنش‌ها، چین و آمریکا مانور دریایی برگزار می‌کنند

با وجود تنش‌ها میان واشنگتن و پکن بر سر ادعاهای ارضی چین در دریای چین جنوبی، یک کشتی جنگی آمریکا پیش از رزمایش‌های برنامه‌ریزی شده با نیروی دریایی ارتش خلق چین، در شانگهای لنگر انداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کشتی جنگی یو‌اس‌اس‌ استیتم (USS Stethem) مسلح به موشک هدایت‌شونده قرار است در رزمایش‌هایی که شامل تمرینات ارتباطی و عملیات نجات شبیه‌سازی شده می‌شود، شرکت کند. هری مارش، فرمانده کشتی جنگی آمریکایی گفت که این مانورها با هدف اعتمادسازی متقابل میان نیروهای دریایی آمریکا و چین برگزار می‌شود. وی تاکید کرد، ملوان‌های دو طرف از تجربیات همتایان خود در زمینه دریایی بهره خواهند بود تا در زمان اجرای عملیاتی مشابه با اعتماد و امن کار کنند.

ورود کشتی جنگی آمریکا به شانگهای در شرایطی انجام شد که ماه گذشته، آمریکا یک کشتی جنگی دیگر به نزدیکی جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی اعزام کرد. واشنگتن می‌گوید که پروژه‌های ساخت و ساز چین تهدیدی علیه آزادی کشتی‌رانی در این منطقه است؛ جایی که کشورهای بسیاری ادعاهای مشترک درباره آن دارند. پکن با رد این اتهامات می‌گوید که این بهانه‌ای برای آمریکا بوده تا در این منطقه قدرت‌نمایی کند چرا که برای منطقه آسیا – پاسیفیک از اهمیت بالایی برخوردار است.

آمریکا تاکید دارد که اختلافات میان دو کشور و تهدیدات، مساله‌ای مهم در نشست دو روزه مجمع همکاری اقتصادی آسیا – پاسفیک خواهد بود اما پکن تاکید می‌کند که این مسائل نباید مطرح شود.

انتهای پیام

کد N1033709

وبگردی