آفتاب
یازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی

بابک زنجانی: امروز جرم من همکاری کردن است!

 بابک زنجانی: امروز جرم من همکاری کردن است!

یازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به صورت علنی برگزار شد.

یازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به صورت علنی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی حدود ساعت 8:10 همانند جلسات قبل با تدابیر امنیتی وارد دادگاه انقلاب شد.
* دو خواهر متهم ردیف اول پرونده و وکیل مدافع وی نیز وارد دادگاه انقلاب شدند.
* بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده ساعت 8:50 وارد شعبه 15 دادگاه انقلاب شد.
* ساعت 9:10 جلسه دادگاه با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید به طور رسمی آغاز شد.
بابک زنجانی بنا به درخواست قاضی صلواتی در جایگاه قرار گرفت و در ادامه دفاعیات خود درباره‌ پول نقدش به مبلغ 22 میلیارد یورو که قبلا به آن اشاره کرده بود گفت: از مبلغ 22 میلیارد یورویی که قبلا در جلسات دادگاه به آن اشاره کرده بودم متاسفانه بانکی که پول‌ها در آن قرار دارد 12 میلیارد یورو را تایید و 10 میلیارد یورو دیگر به دلیل بدهی‌های ال سی‌هایی که داشتم کسر شده است.
بابک زنجانی با اشاره به شرکت گروه مهندسین متحد اظهار کرد:‌ این شرکت نماینده سوئیس در تهران نیست، بلکه زیرمجموعه AEG لبنان است و در ایران به بازاریابی مشغول است. هیچ کشوری نمی‌تواند استفاده از نرم‌افزار سوئیفت را منوط به داشتن مجوز از بانک مرکزی کند.
وی درباره‌ کارت‌های اعتباری گفت: اگر در ارتباط با این کارت‌ها نیاز به مجوز بانک مرکزی است، بازپرس قانون مذکور را ارائه کند. همچنین درباره‌ ملک ایران زمین باید بگویم وکلای شرکت نفت اعلام کردند علت کاهش قیمت ارزیابی این ملک از یک هزار میلیارد و 760 میلیون تومان به 690 میلیارد تومان، تغییر در تراکم شهرداری بوده که این موضوع صحت ندارد.
وی ادامه داد: کارشناسی این ملک با تراکم قبلی شهرداری صورت گرفته و حتی اگر ادعای وکلای نفت صحیح باشد یک هزار و صد میلیارد تومان از قیمت ملک نباید کم شود.
این متهم در جلسه دادگاه گفت که مجموعه دفاعیاتش را از 200 صفحه به 161 صفحه کاهش داده است.
بابک زنجانی ادامه داد: عنوان شده که خانم «م.م» گفته پیام‌ها به دستور بابک زنجانی ساخته شده است. این که کاملا مشخص است من باید دستور بدهم و همه را تایید کنم؛ لذا این موضوع را تایید کرده و می‌گویم هیچ جعلی صورت نگرفته است.
وی گفت: در کیفرخواست تایید شده وزارت نفت از کل‌ بارهایی که ارسال کرده بود یک مورد که شامل 2 بار نامه بود را از شرکت اچ کی به شرکت اس سی تی ارسال کرده، اگر پول‌هایی که واریز شده غیر واقعی بود باید 660 میلیون یورویی که از سوی این بانک ارسال شده نیز غیرواقعی باشد. ما زمانی نتوانستیم کاری انجام دهیم که تحریم شده بودیم.
این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی درباره‌ ادعای مطرح شده مبنی بر فروش نفت توسط خود گفت: شرکت ایزو و بانک مالزی صاحب بار نبودند که بتوانند آن را بفروشند. ضمن این که در یک مرحله 50 میلیون دلار و در مرحله بعد 42 میلیون دلار بابت بلوکه نشدن محموله نفتی به انبار مالزی پرداخت کردم و قرار بود این مبلغ را در دستور وزیر وقت نفت به من پرداخت شود که صورت نگرفت.
این متهم گفت: وقتی موضوع را به آقای «م.ش» گفتم قرار شد با هماهنگی شرکت اچ کی بارها از مالزی به انبار شرکت فال انتقال یابد و من فقط می‌دانم این بارها به شرکت فال منتقل شده؛ بنابراین من نه باری تحویل گرفتم و نه باری تحویل دادم.
بابک زنجانی با اشاره به خرید شرکت هواپیمایی قشم در سال 85 گفت: از سال 86 شروع به خرید هواپیما کردیم. خرید هواپیما دارای یک پروسه زمان‌بر است. برای این کار صد میلیون دلار به «م. ش» دادم تا هواپیما بخرد و از این بابت از وی طلبکار بودم. «م.ش» 501 میلیون دلار از اسناد و کشتی‌های شرکت فال را گرفته بود و آنها را به من انتقال داد، این مساله دلیلی بر فروش نفت ایران نیست، بلکه ما کار بازرگانی انجام داده‌ایم که از این مبلغ 100 میلیون دلار برای خودم بود و حدود 400 میلیون دلار به «م. ش» بدهکار شدم.
متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی گفت: 130 میلیون و 400 هزار دلار به آقای «س» داده بودم و 41 میلیون و 500 هزار دلار از این مبلغ شرکت اچ کی وصول شد و در ارتباط با مابقی این مبلغ،‌ آقای «س» به اچ کی بدهکار است.
وی مدعی شد: قرار بود این فرد به ایران بنزین بفروشد اما ایران پول بنزین را نداشت؛ بنابراین اعلام کرد این کالاها به وی داده شود تا او بنزین را به ایران بفروشد، اما آقای «س» بنزین را ارسال نکرد و معامله به هم خورد.
بابک زنجانی در ادامه با اشاره به بخش دیگری از کیفرخواست خود گفت: در کیفرخواستم بیان شده مشخص نیست بابک زنجانی با چه ترفندی توانسته بدون ارائه اسناد محموله‌های نفتی را به فروش رساند. باید بگویم که بار نفت باری نیست که بتوان آن را قاچاق کرد. گمرک بدون سند و مدرک بار کسی را به کسی نمی‌دهد؛ لذا باری که من صاحب آن نبودم را چگونه می‌توانم بفروشم؟ شما هم اگر مدرکی دارید که من این کار را کردم آن را در دادگاه ارائه کنید.

وی بیان کرد: حدود 90 میلیون دلار بابت متروکه نشدن محموله‌های نفتی پرداخت کردم. من دیگر وظیفه‌ نگهداری آنها را نداشتم؛ بنابراین اگر آقایان مدعی هستند که پرداخت‌های من صوری بوده باید یک و نیم میلیاردی که خودشان پرداخت کردند هم صوری باشد، البته از خدای من است که این مبالغ صوری باشد تا یک و نیم میلیارد از بدهی‌هایم کم شود.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی به واریز پول از شرکت اچ کی به شرکت SCT اشاره کرد و گفت: وقتی اچ کی پولی را به حساب کارگزار بانک می‌ریزد به معنای آن نیست که پول به حساب بانک واریز شده و نیازی به تعهدنامه ندارد. بانک‌ها به بانک مالزی گفته بودند کارگزار خود را معرفی کند تا پول را به حساب اچ کی نزد کارگزاران نگه دارند؛ در واقع این مبالغ یک جا واریز نشده است.

بابک زنجانی خطاب به قاضی صلواتی گفت: آیا شما خسته شده‌اید؟

قاضی صلواتی گفت: خیر، اما اگر شما خسته شده‌اید اعلام تنفس کنم.

بابک زنجانی هم در پاسخ گفت: خیر، خسته نیستم و امروز می‌خواهم قدرتم را به شما نشان دهم.

بابک زنجانی در پاسخ به این که در کیفرخواست عنوان شده عملکرد شرکت SCT و بانک مالزی درست نیست گفت: قبل از تحریم پول در حساب بانک مسکن وجود داشت و در اختیار این بانک بود به طوری که خطاب به بانک مسکن برگه‌ صدوری صادر کره بودند که اگر همان موقع دستور پرداخت می‌دادند من حرف شما را قبول داشتم.

وی خاطرنشان کرد: حساب‌هایی که از سوی شرکت اچ کی اعلام شده بود تا مبلغ یک و نیم میلیارد یورو به آن حساب‌ها واریز شد که برای انجام کارهای وارداتی بوده، اما شرکت اچ کی از قانون بانکی استفاده کرد و اعلام کرده که شرکت SCT به عنوان کارگزار بانک ملی این پول را پرداخت و به من واریز کند.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی ادامه داد: گفته شده که بابک زنجانی از تحریم بودن خود و مجموعه‌هایش مطلع بود. باید بگویم که همه ما داشتیم فعالیت ضد تحریم انجام می‌دادیم و این پول‌ها گیر کرده بودند؛ بنابراین ما تلاش کردیم. امروز هم جرم من همکاری کردن است.

بابک زنجانی ادامه داد: در پاسخ به ادعای دیگری مبنی بر اینکه گفته شده من بدون مجوز از سوی بانک مرکزی در جابه‌جایی ارز فعالیت داشتم، باید بگویم این موضوع دروغ است. من در خارج از کشور ارز یورو می‌گرفتم و ارز یورو تحویل می‌دادم. ارز خارج از کشور چه ربطی به بانک مرکزی دارد. در داخل کشور یک یورو هم کسی به من نداده است. اگر چنین است شما اسناد خود را به دادگاه ارائه کنید.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی بیان کرد: بارها در کیفرخواست گفته شده من در سال‌های قبل آدم کوچکی بودم در صورتی در سال 85 هواپیمایی قشم را خریدم. در همان زمان بیش از 10 شرکت داشتم.

وی ادعا کرد: من و بازپرس پرونده از قبل با هم آشنا بودیم و آشنایی ما به این پرونده بازنمی‌گردد. در سال 87 اتفاقی بین ما رخ داد و در همانجا 200 میلیارد تومان جابه‌جایی پول انجام دادم.

بابک زنجانی در پاسخ به این مطلب که گفته شده کارمزد زیادی دریافت می‌کرده است، خاطرنشان کرد: آیا گرفتن کارمزد هفت در هزار زیاد است؟ صرافی‌ها 10 تا 20 درصد کارمزد می‌گیرند. بانک ملت برای اینکه پول سازمان حج را بدهد 16 درصد کارمزد گرفته بود، در حالی که من زیر یک درصد کارمزد می‌گرفتم و مثل یک آقا ریال عربستانی را به سازمان حج و زیارت تحویل می‌دادم.

وی با بیان اینکه حواله پول بسیار سخت است، گفت: حواله پول روند پیچیده‌ای دارد، در حالی که من روزانه 300 حواله به سراسر دنیا صادر می‌کردم.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی با بیان اینکه من آدم حقوقی‌ای هستم، گفت: وقتی می‌گویم سهامدار بانک مالزی یا کنت و یا بانک تاجیکستان چه کسانی هستند من نیز سهامداران را معرفی می‌کنم، اما شما دوست داشتید بگویید بانک مالزی برای بابک زنجانی است. من نیز قبول دارم زیرا همه دنیا و ایران می‌دانست که این بانک مربوط به من است.

بابک زنجانی تصریح کرد: شما مدعی شدید بابک زنجانی تلاش داشته بانک مالزی را معتبر معرفی کند. من نمی‌دانم بانک معتبر از نظر بازپرس چیست؟ بانکی که بیش از 10 کارگزار و 382 حساب کارگزاری در بانک‌های دنیا دارد آیا نامعتبر است؟

وی خطاب به نماینده دادستان گفت: درباره اینکه گفته شده بانک مالزی در لابوان چند اتاق بیشتر نداشته درست نیست. شما که اتاق من را دیده‌اید. دفتر من حداقل دو برابر سالن این دادگاه است، یعنی من آنقدر بدبخت بوده‌ام که برای بانکم در مالزی نمی‌توانستم ساختمان تهیه کنم؟

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی اظهار کرد: درباره انجام عملیات بانک از طریق سیستم در ایران باید توضیحاتی را ارائه کنم. ارائه خدمات الکترونیک وظیفه همه بانک‌هاست و یک بانک می‌تواند از هر جای دنیا فعالیت‌های خود را انجام دهد. شما سند بیاورید که فعالیت‌های انجام شده بدون مدارک بوده است.

* ساعت 10:15 قاضی صلواتی، اعلام تنفس 15 دقیقه‌ای است.

پس از پایان زمان تنفس، بابک زنجانی مجدداً برای قرائت ادامه کیفرخواست در جایگاه حضور یافت.

وی در پاسخ به اینکه گفته شده وجود 15 میلیارد یورو منابع بانک ساخته ذهن بابک زنجانی است، گفت: ساخته ذهن که عملیاتی نمی‌شود. شما در ذهنتان یک ریال را تصور کنید آیا می‌توانید با آن یک ریال نان بخرید؟ همچنین گفته می‌شود من نام شخص مجهولی را به نام شرکت یورو سف ساخته و عنوان کرده‌ام 8 میلیارد و 270 میلیون یورو وام گرفته‌ام، در حالی که شرکت یورو سف یک شرکت قانونی بود و بیش از 20 سال سابقه فعالیت دارد. این شرکت یک موسسه خیریه است که مدیریت آن را آقای «ر.ب» بر عهده دارد.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی بیان کرد: می‌گویند چرا بعد از تحریم‌ها ما نتیجه‌ای نگرفته‌ایم، در حالی که مگر من چکاره بودم که بتوانم تحریم‌ها را حل کنم. مگر من وزیر امور خارجه بودم؟ همچنین در کیفرخواست گفته شده بابک زنجانی در مقابل دستور پرداخت‌های شرکت HK برای پرداخت پول به پیمانکاران مقاومت می‌کرده و سپس آخرین مستمسک خود را تحریم عنوان کرده که باید در رابطه با این بگویم شرکت HK حساب خود را در خرداد سال 91 افتتاح کرد و پول‌ها را طی پنج شش ماه پرداخت کرد. مبلغ یک‌ونیم میلیارد یورو را نمی‌توان یکجا پرداخت کرد، ضمن اینکه آن زمان یک ماه به تحریم مانده بود.

بابک زنجانی خاطرنشان کرد: پنج دی بانک مالزی تحریم شده بود بنابراین چگونه می‌شود من شش ماه مقاومت کرده باشم و آقایان پول را واریز کرده باشند. ای کاش همان موقع به خاطر تحریم در خارج از کشور دستگیر می‌شدم تا همه بگویند بابک زنجانی فرد خوبی است. حالا که اینجا ماندم آدم بدی شدم. در تاریخ 15 خرداد 92 آقایان با من قرارداد امضا کردند. متاسفانه تا دولت عوض شد من دزد شدم.

وی با اشاره به همکاری خود با شهرداری تهران گفت: با شهرداری تهران همکاری داشتم. برای ساخت پل صدر قراردادی بین من، شهرداری و ارگان‌های دیگر امضاء شد.

وی ادامه داد: قرار شد من پرداخت‌ها را انجام دهم و شهرداری پول‌های من را بعد از یک یا دو سال پرداخت کند. بعد از اینکه حدود 300 تا 400 میلیارد تومان پرداخت شد صورت وضعیت به شهرداری دادیم، اما آنها گفتند پول نداریم هزینه‌ شما را پرداخت کنیم، ولی حاضریم به جای آن تراکم و ملک بدهیم. قرارداد ما با شهرداری حدود 900 میلیون یورو بود.

متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی ادامه داد: قرار شد به شهرداری ضمانت‌نامه بدهم و به اندازه آن ملک دریافت کنم. به موسسه توسعه مراجعه کردم و نسبت به پول‌هایی که در حساب بود ضمانت دریافت کردم و به شهرداری دادم. روز بعد دوستان نظارتی در کشور به من گفتند که موسسه توسعه مشکل دارد و به بانک مرکزی نیز 800 میلیارد تومان بدهکار است.

بابک زنجانی خاطرنشان کرد: به همین خاطر آنها گفتند ممکن است موسسه توسعه نتواند بعد از یک یا دو سال مبلغ ضمانت نامه را پرداخت کند؛ بنابراین مجددا به شهرداری مراجعه کردم و ضمانت نامه را پس کردم و به موسسه توسعه گفتم ضمانت‌نامه‌ها را ابطال کند. در کیفرخواست من از جانب آقای «ص» ادعا شده که دریافت مبلغ 8 میلیارد و 8 هزار و 270 میلیارد یورو وام از یک بانک درست نیست و چون بابک زنجانی احتمال داده با استعلام از این بانک معروف موضوع مشخص شود شرکتی به نام یورو سف را مطرح کرده تا نتواند استعلام بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: من نباید به کارمندان سورینت درباره‌ مسائل بانک مالزی توضیح می‌دادم؛ زیرا نمی‌دانستم روزی به قوه قضاییه می‌آیم و باید همه مسائل مربوط به بانک مالزی را توضیح دهم. شرکت یورو سف یک شرکت سرمایه گذاری با مدیریت آقای «ر. ب» است. این فرد توسط آقای «ب» به من معرفی شده و می‌گفت که قادر به انجام فارکس حرفه‌ای است.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی تصریح کرد: این فرد مدعی بود که قادر به انجام فارکس به صورت حرفه‌ای است و من برای او حساب باز کردم تا عملیات فارکس را از طریق بانک مالزی انجام دهد؛ لذا به کارمندان اعلام کردم قراردادی بین‌المللی تهیه کنند و در نهایت این قرارداد برای من ارزش داشت، آقای «ب» دو عملیات فارکس را انجام داد و از شانس ما 3 هزار یورو ضرر کرد که به همین خاطر حسابش را بستیم و این را به او اعلام کردیم.

در ادامه نجفی نماینده دادستان تهران از متهم پرسید آیا مبلغ 8 هزار میلیارد و 270 میلیون یورو در حساب‌های شما موجود است که بابک زنجانی گفت: 8 هزار میلیارد و 270 میلیون یورو را از فارکس hsbc اخذ و به حساب آقای «ب» واریز شده است؛ بنابراین این مبلغ به عنوان یورو سف نبوده و بابت عملیات فارکس از hsbc دریافت کرده‌ایم.

در ادامه جلسه دادگاه، کارشناس بانک مرکزی از طریق پاورپوینت به درخواست نماینده دادستان توضیحاتی را درباره‌ موضوع وام از hsbc ارائه کرد و گفت: این موضوع یکی از موضوعات کلیدی در این پرونده است. نکته جالب درباره‌ مبلغ مطرح شده در این پرونده این است که مثلا بودجه کشور تاجیکستان در سال 2014 یک میلیارد و 923 میلیون یورو، مالزی 59 میلیارد یورو و افغانستان در سال 2013، 2 میلیارد و 122 میلیون یورو بوده است.

کارشناس بانک مرکزی افزود: آقای بابک زنجانی گفته بانک hsbc متعلق به کشور انگلیس نیست. با یک جستجوی ساده در گوگل مشخص می‌شود که این بانک متعلق به بریتانیا است. یورو سف نیز یک موسسه غیر انتفاعی فرانسوی است که اساس فعالیتش مربوط به فعالیت‌های آموزشی و اجتماعی است.

بر اساس این گزارش، پیش از این 10 جلسه برای رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده موسوم به فساد نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شده که در جلسات اول تا سوم کیفرخواست متهمان ردیف اول، دوم و سوم این پرونده قرائت شد.

در جلسات چهارم تا هفتم بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی به دفاعیات خود پرداخت. در جلسه هشتم دادگاه، وکیل مدافع شرکت HK به قرائت شکایت موکل خود پرداخت. در جلسه نهم نیز وکیل مدافع بانک مسکن شکایت این بانک را مطرح کرد. در دهمین جلسه دادگاه نیز بابک زنجانی ادامه دفاعیات خود را ارائه کرد.

انتهای پیام
کد N1033695

وبگردی