آفتاب
اوباما:

روسیه در مذاکرات بحران سوریه «شریک موثری» بوده است

روسیه در مذاکرات بحران سوریه «شریک موثری» بوده است

رئیس جمهور آمریکا با تاکید بر وجود اختلاف میان واشنگتن و مسکو بر سر حضور «بشار اسد» در قدرت، در عین حال تاکید کرد که روسیه در مذاکرات اخیر در مورد بحران سوریه، «شریک موثری» بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا، که به فلیپین سفر کرده با تاکید بر وجود اختلاف میان واشنگتن و مسکو بر سر حضور «بشار اسد» در قدرت، در عین حال تاکید کرد که روسیه در مذاکرات اخیر در مورد بحران سوریه، «شریک موثری» بوده است.

اوباما در ادامه گفت: دو کشور همچنان بر سر نقش بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در آینده آن کشور و ادامه حضور او در قدرت، اختلاف دارند. با این وجود، اختلافات، مانع آن نشده است که آنها به دنبال راهی برای ایجاد آتش‌بس نباشند.

اوباما در عین حال ابراز امیدواری کرده است که روسیه به جای آنکه حضور نظامی خود در سوریه را متمرکز بر حفظ اسد کند، بر حملات به داعش متمرکز شود.

سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا در مانیل، همزمان با سخنان دیمتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه، در همین شهر است، که گفت با وجود آنکه کشورش قادر است به روش خود با تروریسم مقابله کند، اما بهترین گزینه برای این کار اتحاد با غرب است.

سخنان نخست‌وزیر روسیه یک روز پس از آن بیان شده که مقامات این کشور تائید کردند سقوط هواپیمای خطوط «متروجت» ناشی از بمبگذاری بوده است.

کشورهای غربی، پس از آنکه مسکو شبه‌جزیره کریمه را به خاک روسیه ملحق کرد، و با شدت گرفتن نبردها در شرق اوکراین، وارد دوری کم‌سابقه از روابط پرتنش با آن کشور شدند اما اکنون سقوط هواپیمای روسی و ووقوع حملات تروریستی در پاریس عاملی شده تا شرق و غرب در راه اتحاد با یکدیگر قدم بردارند.

مانیل محل گردهمایی سران کشورهای آسیا-پاسیفیک است.

کد N1033687

وبگردی