آفتاب
گزارش خبری؛

قطع چندصد اصله درخت نارنج در تنکابن/ شناسنامه درختان تهیه شود

قطع چندصد اصله درخت نارنج در تنکابن/ شناسنامه درختان تهیه شود

تنکابن - قطع بی‌رحمانه چند اصله درخت قدیمی بهارنارنج قلب رهگذران خیابان جمهوری تنکابن را مکدر و غمگین کرده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: دیروز صبح رهگذرانی که از خیابان جمهوری تنکابن گذر می‌کردند شاهد به زمین افتادن و قطع درختانی بودند که سال‌های سال برایشان تداعی بهار را می‌کرد.

حوالی ساعت ۲۲ تا ۲۴ یک‌شب سرد پاییزی، تیشه تبر افرادی سودجو، چند اصله درخت بهارنارنج را در شهر تنکابن از بین برد و قطع کرد و بررسی پرونده آن در دستور کار قضایی شهرستان قرار گرفت.

پدیده قطع قانونی و غیرقانونی درختان شهری و جنگلی همواره در مازندران جریان دارد و تاکنون درختان زیادی از بین رفته‌اند و دیروز و امروزهر رهگذری که از پیاده‌روی روبروی پمپ‌بنزین تنکابن گذر می‌کند با صحنه دردناک قطع درختان قدیمی و پر محصول نارنج مواجه می‌شود.

به گفته اهالی عده‌ای ناشناس شبانه و با اره موتوری اقدام به قطع چند اصله درخت قدیمی بهارنارنج کرده‌اند و متواری شده‌اند و شهروندان تنکابنی و دوستدار طبیعت از مسئولان شهری خواستار برخورد با عاملان قطع درختان نارنج شده‌اند.

معدود درختان بهارنارنج بازمانده در شهر تنکابن یادآور بخشی از تاریخ و گذشته اهالی شهرستان است که سالها از آن در خاطره‌هایشان نقش بسته است.

پرونده قطع درختان به دادگستری ارسال شد

عضو شورای شهر تنکابن در پیگیری خبرنگار مهر درباره قطع چند اصله درخت قدیمی بهارنارنج می‌گوید: پس از بازدید و پیگیری‌های اولیه توسط شهرداری تنکابن درخواستی تنظیم و برای اخذ دستور به دفتر دادستان شهرستان ارسال شد و دادستان دستور پیگیری و تحقیقات اولیه برای بررسی جرم واقع‌شده را به نیروی انتظامی صادر کرده است.

علیرضا فلاحتکار افزود: امیدوارم شخص خاطی به‌زودی دستگیر و بازداشت شود و سایر امور قضایی با در نظر گرفتن اشد مجازات برای مقصر این پرونده پیش رود زیرا اعمال قانون و تنبیه متخلفان در هر موردی موجب تقویت امور در مدیریت شهری خواهد بود.

فلاحتکار درباره راهکار برای حفظ درختان شهری و حفظ آن بیان داشت: برای حفظ درختان اعتقاددارم نخست فرهنگ‌سازی مناسب باید صورت پذیرد و این فرهنگ‌سازی تنها توسط نهادی به نام شهرداری نباید انجام شود.

وی یادآور شد: شخصی که خیلی راحت حیوانی را می‌کشد، درختی را می‌برد و به محیط‌زیست احترام نمی‌گذارد قطعاً تخلفات سنگین‌تری را هم می‌تواند انجام دهد، او قطعاً در منزل و مدرسه و مکتب آموزشی دریافت نکرده است.

وی یادآور شد: قطع درختی با شرایط موجود همانند قتل نفس است، درخت نیز موجود زنده‌ای است که بسیار راحت کشته می‌شود و هزاران درخت دیگر در جنگل‌های ما نیز از این امر مستثنا نیست.

عضو شورای شهر تنکابن ادامه داد: در مناطق شهری عمده کسبه خیابان اصلی برای آنکه مغازه و محل تجارتشان دررویت دید عابران و رهگذران مسیر قرار گیرد باوجود درختانی در این سایز و اندازه موافق نیستند.

وی افزود: درگذشته درختان چنار بانظم و مطالعه مناسب در مسیر خیابان‌های اصلی قرارگرفته بود، شاید وجود تنه درختان مزاحم دید عمومی مغازه‌ها نشود و سایه مناسب آنان نیز بسیار مورداستفاده قرار گیرد.

کاشت درخت و درختچه‌های بومی با اندازه و سایز متناسب و یا درختان بلند که در زیر سیم‌های برق قابل کاشت باشند باید در دستور کار قرار گیرد

فلاحتکار تصریح کرد: شهرداری باید نسبت به این مهم تصمیم‌گیری مناسب را انجام دهد و کاشت درخت و درختچه‌های بومی با اندازه و سایز متناسب و یا درختان بلند که در زیر سیم‌های برق قابل کاشت باشند باید در دستور کار قرار گیرد.

عضو شورای شهر تنکابن ادامه داد: به‌هرروی هیچ‌کدام از این مباحث کاهنده جرم صورت گرفته نیستند زیرا در شهر افرادی هستند که باوجود همین مشکلات درختان را محافظت و نگه‌داری می‌کنند و امیدوارم شخص خاطی علاوه بر جریمه و حبس، تنبیه مناسبی شده و به‌طور مثال هفته‌ای یک‌بار حدفاصل خیابان مهر و پمپ‌بنزین را نظافت کند.

فلاحتکار بابیان اینکه منتظر تصمیم دستگاه قضایی هستیم، نفس کار قطع درخت را بسیار زشت برشمرد و گفت: امیدواریم خاطی یا خاطیان متناسب با جرمشان مجازات شوند.

سید امیر حسینی جو فرماندار تنکابن نیز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره قطع درختان شهری یادآور شد: موضوع قطع درختان شهری در تنکابن در دست بررسی است و بی‌شک برخورد مناسب و لازم با متخلفان انجام می‌شود.

به گزارش مهر، طبق قانون حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی‌رویه درخت - از بین بردن درختان واقع در معابر، پارک‌های عمومی، میدان‌ها داخل شهرها و همچنین در شاهراه‌ها و راه‌های عمومی خارج شهر به هر قطر ممنوع است و باید با متخلفان برخورد قاطع صورت گیرد.

همچنین شهرداری‌ها در محدوده قانونی و حریم شهر مکلف‌اند ظرف مدت یک سال شناسنامه شامل تعداد و نوع درختان محل‌های مشمول این قانون را تنظیم کنند و این شناسنامه که هر پنج سال یک‌مرتبه قابل‌تجدید است ملاک و سند اجرای این قانون خواهد بود و اکنون در کمتر شهر مازندران شاهد تهیه شناسنامه اشجار هستیم.

کد N1033660

وبگردی