آفتاب
جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش:

باید آشیانه‌های هوانوردی تاریخی کشور را حفظ کرد

باید آشیانه‌های هوانوردی تاریخی کشور را حفظ کرد

جانشین فرمانده نیروی هوایی گفت: در پی گزارش‌های مردمی مبنی بر فرسودگی و تخریب احتمالی اولین آشیانه‌های ساخته شده در صنعت هوانوردی ایران با نزدیک به یک قرن قدمت که در بوستان ولایت (قلعه مرغی سابق) قرار دارند، نیاز است نسبت به حفظ این اثر تاریخی اقدام عاجل به عمل آورد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امیر سرتیپ خلبان علیرضا برخور، ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی این نیرو گفت: در پادگان قلعه مرغی که در حاضر بوستان ولایت است سه آشیانه پروازی از تاریخ هوانوردی ایران وجود دارد.

وی در تشریح جزئیات این آشیانه‌ها افزود: این سه آشیانه هر کدام با مساحت حدود 450 متر و ارتفاع پنج متر هستند و از ویژگی های شاخص آن می‌توان به تیرک‌های چوبی اشاره کرد که سازه اصلی سقف‌های شیروانی را تشکیل می‌دهد، دهانه این آشیانه‌ها به طول 17 متر که بدون هیچ ستونی در وسط جهت جابجایی هواپیما تعبیه شده و خرپاهایی که با میخ چوبی به هم چفت شده‌اند.

جانشین نیروی هوایی ارتش اظهار کرد: این آشیانه‌ها در پی دستور دولت وقت مبنی بر در نظر گرفتن مکانی مناسب برای فرود هواپیماهایی که از انگلستان خریداری شده بود ساخته شده و در سال 1301 برای اولین بار مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی گفت: این آشیانه‌ها که در حال حاضر به عنوان نماد سرزمینی در بحث صنعت هوانوردی به شمار می‌رود را می‌توان جزو آثار تاریخی و فرهنگی کشورمان دانست که به شدت فرسوده شده و با قرار گرفتن در معرض عوامل طبیعی در حال از دست دادن زیبایی مهندسی و اصالت معماری خود هستند.

انتهای پیام

کد N1033287

وبگردی