آفتاب

درخواست رئیس امنیت داخلی چین برای تشدید تلاش‌های افراطی‌زدایی

درخواست رئیس امنیت داخلی چین برای تشدید تلاش‌های افراطی‌زدایی

رئیس امنیت داخلی چین امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، پکن باید مبارزه علیه جدایی‌طلبان، تلاش‌های افراطی‌زدایی و همکاری جهانی برای دفاع از تروریسم را افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت چین می‌گوید که با تهدید شبه‌نظامیان افراطی و جدایی‌طلبان منطقه سین‌کیانگ در غرب چین روبروست که سکونتگاه اویغورهای مسلمان است و صدها تن در ناآرامی‌های سه سال گذشته تاکنون کشته شده‌اند. در پی حملات تروریستی پاریس، وزارت خارجه چین خواستار همکاری بین‌المللی بیشتر برای مبارزه با "افراطگرایان" سین‌کیانگ شده است.

منگ جیانژو، رئیس امنیت داخلی چین در مطلبی برای روزنامه رسمی حزب حاکم کمونیست چین مستقیما به پاریس اشاره‌ای نکرد اما گفت: ظهور و سقوط یک کشور به این بستگی دارد که چگونه از خود محافظت کند. ما باید اطمینان حاصل کنیم که امنیت سیاسی در جایگاه اول قرار دارد و با جدیت از نفوذ، اقدامات توطئه‌گرانه نیروهای دشمن طبق قانون می‌ایستد. ما باید مبارزه ضد جدایی‌طلبی را تعمیق بخشیده و قاطعانه وحدت قومی و ملی را حفظ کنیم.

منگ جیانژو در روزنامه پیپلز دیلی می‌نویسد: باید از وقوع اقدامات تروریستی خشونت‌بار جلوگیری کرد و تلاش‌ها برای افراطی‌زدایی و همکاری بین‌المللی را به منظور ایجاد فضای امنیتی ضد ترور افزایش دهیم. پکن نیاز دارد تا قوانین امنیت ملی جدید و گسترده خود را بر مبنای حقوقی تدوین کند.

گروه‌های حقوق بشری و تبعیدی‌ها می‌گویند که ریشه خشونت‌ها ناشی از خشم گسترده اویغورها از کنترل شدید چین بر فرهنگ و مذهب آنهاست و نه یک گروهی شبه‌نظامی سازماندهی شده. صدها تن ظرف سه سال گذشته در جریان ناآرامی‌های سین‌کیانگ، واقع در غرب چین و سایر مناطق این کشور کشته شدند. سین‌کیانگ اکثریت مسلمانان اویغور را در خود جای داده است. پکن، "جنبش اسلامی ترکستان شرقی" را عامل این خشونت‌ها می‌داند؛ گروهی که روابطی با القاعده دارد. چین اخیرا گزارش داد که برخی از اویغورها به سوریه و عراق سفر کرده‌اند تا در کنار داعش و سایر گروه‌های تروریستی بجنگند. سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا در 11 سپتامبر 2001 نام جنبش مذکور را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دادند.

انتهای پیام

کد N1033201

وبگردی