آفتاب

فقدان امنیت و مساله اقتصاد نگرانی عمده افغان‌ها

فقدان امنیت و مساله اقتصاد نگرانی عمده افغان‌ها

در یک نظرسنجی جدید مشخص شد، نگرانی اصلی افغان‌ها فقدان امنیت و وضع نابسامان اقتصادی در بحبوحه افزایش درگیری‌ها با طالبان و رشد بیکاری است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسوشتیدپرس، براساس گزارش‌ها، بنیاد آسیا مستقر در سانفرانسیسکو در امریکا اعلام کرد که7 / 36 درصد از افغان های شرکت کننده در این نظرسنجی که در ژوئن سال جاری میلادی برگزار شد، معتقدند که افغانستان در مسیری درست حرکت می کند – در حالیکه در 2014 این رقم 7 / 54 درصد بود.

این پایین ترین درصد ثبت شده توسط این موسسه در 10 سال گذشته محسوب می شود. این موسسه نظرسنجی همچنین برای 10 سال اخیر است که به صورت سالانه در افغانستان نظرسنجی برگزار می کند. در نظرسنجی امسال 9586 تن از شهروندان افغان از 34 ولایت و شامل زنان و مردان شرکت داشتند.

سید مسعود سادات از این موسسه که مسئول برگزاری این نظرسنجی در کابل است، گفت:‌ بیش از نیمی از جمعیت شرکت کنندگان می گویند که افغانستان در مسیر نادرستی حرکت می کند و علتش هم ناامنی، بیکاری و فساد در کشور است.

این نظرسنجی همچنین نشان داد 7 / 42 درصد از شرکت کنندگان نگران فقدان امنیت هستند که از 1 / 34 درصد سال 2014 بیشتر است و بالاترین درصد ثبت شده از 2007 است.

در سال جاری میلادی افغان‌ها با چالش‌های عظیم سیاسی و امنیتی پس از خروج نیروهای خارجی مواجه بوده اند.

در این نظرسنجی همچنین مشخص شد که بیش از دو سوم یا 4 / 67 درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که همواره، ‌اغلب و برخی اوقات نگران امنیت خود هستند که بالاترین درصد از 2006 است.

عبدالله احمدزی، نماینده بیناد آسیا در افغانستان گفت، امیدوار است که هم دولت کابل و هم جامعه بین الملل بتوانند از این نظرسنجی بهره کافی ببرند.

انتهای پیام

کد N1032924

وبگردی