آفتاب

بلژیک همکاری‌های اطلاعاتی گسترده‌تر در اروپا را خواستار شد

بلژیک همکاری‌های اطلاعاتی گسترده‌تر در اروپا را خواستار شد

وزیر خارجه بلژیک در پی حملات تروریستی پاریس از تقویت همکاری‌های اطلاعاتی در اروپا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، "دیدیه ریندرز"، وزیر خارجه بلژیک در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: ما باید قادر باشیم که تروریستها را در هر جا چه در بلژیک، چه در فرانسه و یا هر جای دیگری در اروپا ردیابی کنیم.

فرانسوا اولاند رییس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که این حملات در پاریس برنامه‌ریزی شده و در بلژیک طراحی و سازماندهی شده و در فرانسه به اجرا در آمده است.

وی ادامه داد که سالهاست که خواستار همکاری اطلاعاتی بیشتر میان اروپا و ناتو شده است.

وزیر خارجه بلژیک اضافه کرد: من امیدوارم که بعد از این حملات، تغییری در ذهنیت افراد ایجاد شود. این همکاری اطلاعاتی درباره کنترل مرزهای خارجی اتحادیه اروپا، تبادل اطلاعات به خصوص اطلاعات حساس میان کشورها است که چه کارهای بیشتری می توان در اروپا انجام داد.

ریندرز اضافه کرد: یک جلسه اضطراری میان وزرای کشور اتحادیه اروپا روز جمعه برگزار می شود، که این در خواست فرانسه می تواند فرصت خوبی برای ایجاد پیشرفت در این همکاری‌ها باشد.

وی با اشاره به طرح جنجال‌برانگیز اتحادیه اروپا مبنی بر به اشتراک گذاشتن اطلاعات مسافران ایرلاین‌ها، گفت: امیدوارم که اقدامات واقعی مانند کنترل مرزها و همچنین تبادل اطلاعات مسافران اتخاذ شود. غیرممکن است بتوان در یک وضعیت بدون بروز هرگونه خطر زندگی کرد، در حالیکه چنین اتفاقاتی در اطراف جهان می افتد.

وی با بیان اینکه همکاری های اطلاعاتی می‌تواند به تقویت منطقه شینگن کمک کند، گفت: ما می توانیم به جابه جایی 160 هزار پناهجو در سراسر اروپا کمک کنیم. اما پیش از این کار باید تمام کنترلهای لازم انجام گیرد تا مشخص شود که چه کسانی خطرناک هستند یا نه و می توانند وارد اتحادیه اروپا بشوند .

انتهای پیام

کد N1032891

وبگردی