آفتاب
جنتی در پاسخ به سوال ملی علی مطهری:

لایحه قانون تبلیغات با تاکید بر اصطلاحات فارسی به مجلس می‌آید

لایحه قانون تبلیغات با تاکید بر اصطلاحات فارسی به مجلس می‌آید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ارائه لایحه قانون تبلیغات به مجلس شورای اسلامی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: بخشی از این لایحه به ممنوعیت بکارگیری اسامی و اصطلاحات بیگانه اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی در جلسه علنی امروز مجلس و در پاسخ به سوال ملی علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس درباره دلیل سهل انگاری در اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی و اصطلاحات بیگانه، اظهار داشت: این قانون وظایفی را بر عهده تمام دستگاه ها از جمله وزارت کشور، شهرداری ها و فرهنگستان زبان و ادب فارسی گذاشته است.

وی ادامه داد: از زمان تشکیل این دولت در ۲۶ ماه گذشته تاکنون به این نتیجه رسیدیم که این قانون عملا اجرا نمی شود، لذا در ابتدای کار از همه دستگاه های فعال در این زمینه دعوت کردیم و در پی آن جلساتی با آقای دکتر حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شهرداری تهران، نیروی انتظامی و رسانه ملی برگزار کردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه احساس کردیم باید از موضع بالاتری با این مساله برخورد شود، عنوان کرد: بر این اساس، از معاون اول رئیس جمهور درخواست کردیم که وزرای آموزش و پرورش، علوم، صنعت، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، رئیس رسانه ملی، شهردار تهران و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نیز فرمانده ناجا و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک در جلسه مشترک با ما حضور یابند.

جنتی با بیان اینکه در این جلسه اشکالات موجود در بکارگیری اسامی بیگانه برای اعضا بیان شد، خاطرنشان کرد: خود ِ سازمان ثبت اسناد بسیاری از شرکت های دارای اسامی بیگانه را به راحتی ثبت می کند که به همین دلیل درخواست شد در جلسه برای هماهنگی حضور داشته باشند.

وی از تدوین اصلاحیه ای برای ضمانت اجرای بهتر قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی و اصطلاحات بیگانه در دولت خبر داد و گفت: این اصلاحیه هم اکنون در کمیسیون فرهنگی دولت در دست بررسی است تا به زودی در صحن دولت بررسی شود.

اختصاص یارانه ۳ برابری به مطبوعات و خبرگزاری‌های ترویج‌دهنده زبان فارسی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به برخی اقدامات این وزارتخانه برای اجرای قانون و جلوگیری از ترویج اصطلاحات بیگانه گفت: سامانه ای طراحی کرده ایم که از نظارت ملی استفاده می کند که بر اساس آن مردم می توانند تماس گرفته و اطلاع بدهند و در حوزه مطبوعات نیز در بسته حمایتی سال ۹۳ برخی امتیازات بر اساس محتوای نشریات یعنی پرداختن به شعائر دینی، فرهنگ قرآنی، فرهنگ ایثار و شهادت و ترویج زبان فارسی داده شده است.

جنتی خاطرنشان کرد: کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند می توانند تا ۳ برابر یارانه بیشتری بگیرند؛ در طرح رتبه بندی مطبوعات و خبرگزاری ها نیز یکی از شاخص ها، پرهیز از بکارگیری واژه های بیگانه است و آنها که کمتر از این اصطلاحات استفاده کرده‌اند، در رتبه بالاتری قرار می گیرند.

وزیر ارشاد ادامه داد: بر اساس توافقی که با فرهنگستان زبان و ادب فارسی انجام دادیم، سالانه یک روزنامه استانی، یک روزنامه ملی و یک خبرگزاری که بیشترین فعالیت را در این زمینه داشته باشند، به عنوان رسانه برتر تجلیل می شوند.

جنتی با بیان اینکه ما وظیفه داریم آنجا که تخلفات را مشاهده می کنیم به ناجا اطلاع دهیم، گفت: حدود ۴ هزار و ۱۰۰ مورد از معادل‌های فارسی اسامی بیگانه را از فرهنگستان زبان و ادب فارسی استعلام کرده ایم تا اگر کسی از ما درخواست کرد واژه های مصوب را ارائه دهیم.

وی با تاکید بر اینکه همه دستگاه ها باید همکاری کنند تا بتوانیم از زبان فارسی پاسداری کنیم، تصریح کرد: نارسایی ها و اشکالاتی که بیان شد درست است و ما نیز قبول داریم و قانون نیز همه را موظف کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه همه کار به دست ما نیست و باید دید چه باید انجام دهیم، توضیح داد: از جمله کارهایی که کرده ایم تدوین لایحه قانون تبلیغات است که در کمیسیون فرهنگی دولت تصویب شده و در صحن دولت نیز ۱۵ ماده از آن در هفته گذشته تصویب شد و بقیه مواد نیز تصویب می شود و به زودی به مجلس می آید.

جنتی تصریح کرد: ما یک دستگاه اجرایی نداریم که جایی را ببندیم؛ ما اخطار می دهیم و ناجا می بندد و علاوه بر آن ثبت شرکت ها نیز وظیفه دارد که چنین شرکت هایی با این اسامی را ثبت نکند و صدا و سیما نیز با حدود ۵۰ شبکه ملی و استانی وظیفه دارد در عین حال همه باید دست به دست هم دهیم تا مشکل کاهش یابد.

در نهایت علی مطهری نماینده مردم تهران اعلام کرد که از پاسخ های وزیر ارشاد قانع شده است.

کد N1032667

وبگردی