آفتاب

حضور اوباما در مانیل برای شرکت در نشست اَپک/ بازدید از ناو نیروی دریایی فیلیپین

حضور اوباما در مانیل برای شرکت در نشست اَپک/ بازدید از ناو نیروی دریایی فیلیپین

رئیس‌جمهوری آمریکا امروز (سه‌شنبه) در جریان سفر به مانیل برای شرکت در نشست اَپک از ناو "گرگوریو دل پیلار" نیروی دریایی فیلیپین بازدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تلاش دارد تا بر تعهد کشورش بر امنیت دریایی منطقه‌ای تاکید کند. اوباما پس از ورود به مانیل، پایتخت فیلیپین برای شرکت در مذاکرات تجاری سالانه با رهبران آسیا- اقیانوسیه از جمله شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری از ناو ساخت آمریکای گرگوریو دل پیلار بازدید می‌کند.

در پی ورود اوباما به مانیل، کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اوباما به تامین 259 میلیون دلار برای متحدان آسیای جنوب‌شرقی خود برای امنیت دریایی متعهد شده است. این در حالی است که تنش‌ها بر سر جزیره‌سازی پکن در دریای مورد مناقشه چین جنوبی افزایش یافته است.

وعده حمایت از فیلیپین، ویتنام، اندونزی و مالزی پس از ورود اوباما به مانیل اعلام شد. ایالات متحده آمریکا به تخصیص 119 میلیون دلار در سال مالی کنونی و 140 میلیون دلار دیگر در 12 ماه آتی متعهد شده است. در بیانیه کاخ سفید آمده است: ما ظرفیت امنیت دریایی متحدان و شرکایمان را برای پاسخ به تهدیدات افزایش می‌دهیم.

فیلیپین به عنوان یکی از متحدان وفادار واشنگتن که سرسخت‌ترین منتقد اقدامات پکن در دریای چین جنوبی محسوب می‌شود، قرار است 79 میلیون دلار دریافت کند که بیشترین میزان کمک است. آمریکا همچنین یک قایق گشت‌زنی ساحلی تندرو به فیلیپین "اهدا" می‌کند. فیلیپین در سال 2011 و 2013 دو قایق مشابه از آمریکا دریافت کرده بود.

انتهای پیام

کد N1032643

وبگردی