آفتاب
براساس یک مطالعه جدید،

تروریسم با "سرعت بی‌سابقه‌ای" در جهان رو به گسترش است

تروریسم با "سرعت بی‌سابقه‌ای" در جهان رو به گسترش است

نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که پس از آنکه شمار قربانیان حملات تروریستی سال گذشته به بالاترین حد خود رسید، پدیده تروریسم با "سرعت بی‌سابقه‌ای" رو به گسترش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری پرس آسوسیشن، شاخص تروریسم جهانی نشان می‌دهد که در مجموع 32 هزار و 658 تن در سال 2014 به دست تروریست‌ها در سراسر جهان کشته شده‌اند که نسبت به سال قبل از آن 80 درصد افزایش دارد.

‌موسسه اقتصاد و صلح (IEP) که این شاخص را پیش از حملات تروریستی پاریس در سیزدهم نوامبر تهیه کرده، می‌گوید که قساوت در پایتخت فرانسه نشان می‌دهد که داعش اکنون می‌تواند "حملاتی پیچیده و مرگبار" در اروپا انجام دهد. "استیو کیللی"، مدیر این موسسه می‌گوید: تروریسم با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال گسترش است. حادثه پاریس به صورت کلی یک نقطه عطف در اروپاست و نشان می‌دهد که داعش قدرت اجرای حملات مرگبار و پیچیده در اروپا را دارد.

وی افزود: انگلیس هم می‌تواند قربانی چنین حملاتی شود. القاعده پیشتر حملاتی مرگبار در لندن به راه انداخته بود و این شهر را فلج کرد. با این حال انگلیس به دلیل داشتن حفاظت مرزی به عنوان یک جزیره، کار را برای تروریست‌ها سخت‌تر می‌کند.

شاخص تروریسم جهانی سطح تروریسم را در 162 کشور که بیانگر 5 / 99 درصد از جمعیت جهان است، مشخص کرده و در آن شمار حملات، تعداد مجروحان و کشته‌شدگان و میزان خسارت‌های تروریستی را سنجیده است. در این شاخص انگلیس در جایگاه بیست و هشتم قرار دارد که بالاتر از آمریکا، ایران و فرانسه است. این شاخص، تاثیر حملات پاریس را که 129 کشته بر جای گذاشته، در نظر نگرفته است.

تروریسم عمدتا در پنج کشور شامل عراق‌، نیجریه، افغانستان، پاکستان و سوریه متمرکز است و این کشورها 78 درصد از مرگ‌ومیر ناشی از اقدامات تروریستی در سال 2014 را به خود اختصاص داده‌اند. انگلیس در سال گذشته 102 مورد حادثه تروریستی را ثبت کرده که گرچه تلفاتی نداشته اما بیشترین میزان در میان کشورهای غربی است. بیشتر حملات در ایرلند شمالی و مربوط به ارتش آزادی‌بخش ایرلند بوده است.

مدیر ‌موسسه اقتصاد و صلح هشدار داد که تروریست‌های داعش که به اروپا باز می‌گردند، می‌توانند حملات مرگبارتری را انجام دهند چرا که تحت آموزش‌های نظامی قرار داشته‌اند. براساس گزارش این موسسه، بین 25 تا 30 هزار شبه‌نظامی خارجی از سال 2011 وارد عراق و سوریه شده‌اند که از جمله شامل بیش از 7000 شبه‌نظامی در نیمه اول سال 2015 می‌شود.

انگلیس چهارمین کشور بزرگی است که سهم بالایی در تامین شبه‌نظامیان خارجی دارد و حدود 600 شهروند آن از سال 2011 به سوریه و عراق سفر کرده‌اند. مدیر ‌موسسه اقتصاد و صلح افزود: جریان شبه‌نظامیان خارجی متوقف نمی‌شود. حملات تکی از انواع دیگر حملات تلفات کمتری دارد و عمده دلیل آن فقدان آموزش نظامی است اما شبه‌نظامیان بازگشته از سوریه آموزش نظامی دیده‌اند. حملات پاریس قطعا اقدامی سازماندهی‌شده بود و آنها قطعا آموزش دیده بودند و این حمله می‌تواند باز هم تکرار شود. تکنیک‌های داعش در حال تغییر است.

انتهای پیام

کد N1032523

وبگردی