آفتاب

فرانس پرس خبر داد: شیوه عملیاتی جدید داعش کلید خورد/ آغاز حملات در کشورهای اروپایی و خلیج‌فارس

فرانس پرس خبر داد: شیوه عملیاتی جدید داعش کلید خورد/ آغاز حملات در کشورهای اروپایی و خلیج‌فارس

انتخاب نوشت: به گفته کارشناسان ، داعش با برعهده گرفتن مسئولیت حملات بی سابقه پاریس،‌ نشان داد شبکه پیچیده ای از افراطیون را در خارج از مناطق تحت اشغال خود ایجاد کرده است که قادرند حملات پرقدرتی را انجام دهند.

به گزارش «انتخاب»، دست کم 129 نفر جمعه شب در شش حمله که رئیس جمهوری فرانسه آن را « اقدام جنگی» خوانده است کشته شدند. وی داعش را «به فراهم کردن مقدمات ، سازماندهی و طراحی ( این حملات) در خارج با همدستان داخلی خود » متهم کرد.

داعش شنبه مسئولیت حملات را برعهده گرفت و با اشاره به حملات فرانسه،‌ عضو ائتلاف بین المللی ضد داعش در مناطق گسترده ای که در عراق و سوریه در اختیار دارد ، آن را « پاسخی به بمباران مسلمانان » خواند.

داعش که مسئولیت حمله خونین ژانویه علیه نشریه فکاهی شارلی ابدو پاریس را برعهده گرفته است ،‌ فرانسه را به حملات جدید تهدید کرده بود.

یکی از افراطیون که به زبان فرانسه سخن می گفت در ویدئویی که ژوئیه منتشر شد هشدار داده بود:« داعش به زودی شما فرانسوی ها رادر خیابان های پاریس تهدید خواهد کرد.»

هیچ کس انتظار حملاتی با چنین دامنه ای را نداشت و به عقیده کارشناسان،‌ این حملات ،‌مرحله جدیدی در شیوه عملیاتی داعش محسوب می شود.

داعش با انجام دادن حملاتی هماهنگ و تقریبا همزمان به ویژه با کمک عوامل انتحاری علیه ورزشگاه « استاد دو فرانس » ،‌یک سالن کنسرت،‌ یک رستوران، یک پیتزافروشی و یک کافه،‌ از سقف جدیدی در ترور و شیوه عملیاتی در فرانسه عبور کرد.

کلینت واتس از موسسه فارین پالیسی گفت :« هدف قرار دادن فرانسه ظاهرا مرحله آینده ای برای داعش است .»

وی افزود:« ما به زودی مشاهده خواهیم کرد این گروه بیش از پیش از عملیات در عراق و سوریه فاصله خواهد گرفت و از طریق شبکه گسترده خود حملات تروریستی در جاهای دیگر را برخواهد گزید.»

ایمن تمیمی تحلیلگر مسایل سیاسی ،‌حملات پاریس را میزان بالای موفقیت داعش می دانند.

وی می گوید:« این حمله داعش قطعا حمله بی سابقه ای برای داعشی ها در زمینه نتایج در اروپا است. این مسئله نشان می دهد که آنان و نه فقط طرفداران ساده یا اعضای تک رو بلکه شبکه های پیچیده ای در اروپا دارند.»

به گفته این کارشناس امور شبکه های افراطیون ، پاریس با توجه به شمار بالای جنگجویان فرانسوی در درون داعش که شمار زیادی خارجی در میان دهها هزار جنگجوی خود دارد ، یک هدف منطقی بود.

چارلی وینتر که او نیز کارشناس جنبش های افراطی است ،‌از « تحولی منطقی در راهبرد داعش » سخن گفت.

وی افزود:« این گروه « طرح های توسعه طلبانه خود را در عراق، سوریه و لیبی به کنار گذاشته است تا حملاتی به دیگر کشورها مانند لبنان و کشورهای منطقه خلیج فارس و پاریس انجام دهد.

به گفته واتس،‌ فرانسه برای « به رسمیت شناختن مشکل افراطی گرایی » درخاک خود تاخیر داشت و به این ترتیب فرصتی را برای داعش به وجود آورد تا یک شبکه افراطی در خاک این کشور به وجود آورد.

وی افزود:« فرانسه مشکل جدی دارد. این کشور بالاترین شمار جنگجویان خارجی را در سوریه دارد.»

این کارشناس افزود:« از آنجا که تدابیر امنیتی شدید فرانسه سفر به عراق و سوریه را برای افراطیون دشوارتر ساخته است آنها می توانند در کشور خود عملیات انجام دهند.»

داعش علاوه بر حملات ائتلاف بین المللی علیه مواضع این گروه در سوریه و عراق از یک سال پیش ، در روزهای اخیر با از دست دادن شهر کلیدی سنجار در عراق و بخش هایی در خاک سوریه ،‌شاهد ناکامی هایی بوده است .

به گفته کارشناسان ،‌در صورتی که این گروه شکست های دیگر میدانی در این دو کشور متحمل شود ،‌ممکن است عملیات خود را در خارج افزایش دهد.

به گفته واتس ،‌« در صورتی که داعش در منطقه عملیاتی خود موفق نشود ،‌این گروه حملات خود را در منطقه و غرب گسترش می دهد و پاریس ظاهرا مکانی بوده که این گروه توانسته است در آن عمل کند.»

5252

کد N1032297

وبگردی