آفتاب
سفارت ایران در باکو خبر داد

برگزاری همایش بزرگ اقتصادی ایران و آذربایجان

برگزاری همایش بزرگ اقتصادی ایران و آذربایجان

همایش بزرگ اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان عصر دوشنبه در باکو برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بر اساس اعلام سفارت ایران در باکو، برگزاری این همایش ، یک هفته پس از حضور سفرای ایران در تهران برای برنامه ریزی پس از برجام ، نشانگر توجه به تقویت ارتباطات با همسایگان می‌باشد.

در این همایش اقتصادی که با محوریت استانداری گیلان و مدیریت موسسه دولتی ترویج صادرات و سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان (آذپرومو ) برپا شده بود، بیش از یک صدنفر از مسئولان و نمایندگان محافل اقتصادی ایران و تعداد کثیری از فعالان اقتصادی و کارآفرینان جمهوری آذربایجان حضور داشتند.

محسن پاک آیین سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی افتتاحیه گفت : این همایش مشترک در زمانی برگزار می‌شود که روابط دو کشور در بهترین وضعیت خود قرار داشته و اراده سیاسی روسای جمهوری، مقامات ارشد و مردم ایران و جمهوری آذربایجان بر توسعه مناسبات فیمابین استوار است.

وی با اشاره به اینکه امروز فرصت خوبی برای گسترش همکاری فعالان اقتصادی دو کشور فراهم شده افزود: مرز آستارا در استان گیلان فعال ترین مرز موجود میان ایران و جمهوری آذربایجان و خط آهن که قرار است از آستارا به رشت کشیده شود و کار آن آغاز شده است ، تکمیل کننده کریدور شمال –جنوب است که برای تمام کشورهای منطقه اهمیت دارد .

پاک آیین همچنین منطقه آزاد انزلی را از مهمترین مناطق آزاد و تنها منطقه آزاد بازرگانی در کنار دریای خزر عنوان کرد و محافل کاری و سرمایه گذاران آذربایجانی را دعوت کرد تا از معافیت موجود در این منطقه بهرمند شوند.

محمد علی نجفی استاندار گیلان نیز در پیام خود محور این همایش اقتصادی و نیز نمایشگاه تخصصی کشورمان با نام «ایران پروژه»در باکو را استان گیلان عنوان کرد.

وی افزود: نمایشگاه تخصصی با نام «ایران پروژه» با محوریت نفت و گاز، پتروشیمی و ساختمان، انرژی، آب و برق و خدمات فنی و مهندسی از 26 تا 28 آبان ماه جاری در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود.

استاندار گیلان ابراز امیدواری کرد که مذاکرات میان فعالان اقتصادی جمهوری آذربایجان و استان گیلان موجب تقویت همکاری های فیمابین شود.

نجفی گفت: چشم انداز همکاری فعالان اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه های صنعت ساختمان، تجهیزات صنعت نفت و گاز، سازه های مهندسی، پروژه های فنی و مهندسی و توسعه شهری و ساخت و سازها و صدور خدمات فنی و مهندسی مربوطه، پتروشیمی، مصالح ساختمانی را مثبت می بینیم و این مباحث بخش عمده ای از موضوعات عمده مورد مذاکره این همایش اقتصادی مشترک یک روزه را تشکیل می دهند.

رفعت محمداف رییس موسسه ترویج صادرات و سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان (آذپرومو ) نیز با اشاره به گسترش بیش از پیش روابط سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور ایران را از شرکای مهم جمهوری آذربایجان دانست .

به گفته وی ، در حال حاضر 458 شرکت ایرانی در جمهوری آذربایجان فعال بوده و حجم سرمایه گذاری از سوی این شرکتها در اقتصاد آذربایجان بالغ بر 760 میلیون دلار است .

محمداف فعالیت شرکتهای ایرانی در جمهوری آذربایجان را موفقیت آمیز توصیف کرد و با اشاره به وجود ظرفیتهای بسیار برای گسترش همکاری ، برگزاری این چنین همایش و نمایشگاههای اقتصادی را برای توسعه روابط و همکاری های فیمابین دو کشور موثر خواند.

محمداف گفت: این همایش و نمایشگاه تخصصی ایران در باکو فرصت خوبی برای بررسی چشم انداز همکاری میان فعالان اقتصادی دو کشور هستند.

وقار زینال اف معاون اول اتحادیه کارفرمایان جمهوری آذربایجان نیز خاطرنشان کرد : گسترش روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در اولویت فعالیتهای اقتصادی جمهوری آذربایجان می باشد .

انتهای پیام

کد N1032122

وبگردی