آفتاب
شفیعی در گفتگو با مهر:

اروپا بعد از این بیشتر با حوادث تروریستی مواجه خواهد شد

اروپا بعد از این بیشتر با حوادث تروریستی مواجه خواهد شد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به حوادث پاریس گفت: از این به بعد اروپا بیشتر با این مسائل مواجه خواهد شد و این، نتیجه نداشتن یک تحلیل عمیق توسط آنها از موضوع رادیکالیسم است.

نوذر شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به حوادث تروریستی اخیر در پاریس، اظهار داشت: حوادث اخیر دومین تجربه‌ای است که جهان و به ویژه اروپا پشت سر می‌گذراند.

وی گفت: نخستین تجربه مربوط به افغانستان بود که در زمان جنگ افغانستان، بسیاری از نیروهای رادیکال تحت عنوان عرب – افغان آمدند و جنگیدند و سپس به کشورهای خودشان بازگشتند و در کشورهای خود اتفاقاتی را رقم زدند که از جمله آنها کودتاها، انفجارها و ترورهای انجام شده، بوده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: امروز به جای افغانستان، سوریه به عنوان یک مکان انتخاب شده و آن اتفاقاتی که سال‌ها پیش در افغانستان رقم خورد و نیروهای عرب – افغان پرورش یافتند، الان به گونه‌ای دیگر در حال رقم خوردن است؛ یعنی نیروهای اروپایی و آمریکایی در حال جنگ در سوریه، به کشورهای خودشان بازمی‌گردند.

شفیعی اظهار داشت: حوادث پاریس یک علامت و نشانه کوچک است؛ از این به بعد اروپا بیشتر با این مسائل مواجه خواهد شد و این عملاً بازتاب نداشتن یک تحلیل درست و عمیق توسط اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها از موضوع رادیکالیزم در غرب آسیاست.

وی افزود: این رادیکالیزم از عربستان سعودی نشأت می‌گیرد و به تصور آنها قابل کنترل است در حالی که واقعیت نشان می‌دهد زمام این رادیکالیست‌ها و تروریست‌ها در دست غربی‌ها نیست؛ یعنی ممکن است در تربیت و پرورش آنها نقش داشته باشند، اما وقتی که از دست خارج شدند دیگر کنترل آنها سخت و دشوار است، چرا که به صورت یک بازیگر مستقل درمی‌آیند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به وقوع انفجارهای تروریستی ضاحیه بیروت یک روز قبل از پاریس، گفت: لبنان نسبت به این حوادث بی‌تجربه نبود، اما فردا ممکن است حوادث فرانسه در کشورهای دیگر اروپایی‌ اتفاق بیفتد.

تروریسم یک خطر جهانی است/ احتمال تکرار حوادث پاریس در آمستردام، لندن و رم

شفیعی تاکید کرد: معنای این واقعیت این است که جهان باید تروریسم را جدی بگیرد و بداند که تروریسم یک خطر جهانی است و محدود به یک قلمرو جغرافیایی خاص نیست و باید به صورت جهانی با آن برخورد شود.

وی خاطرنشان کرد: شاید تا چندی پیش برای اروپایی‌ها قابل تصور نبود که چنین اتفاقاتی حادث می‌شود؛ اما امروز چنین حادثه‌ای در قلب اروپا رخ داده و سایر شهرهای اروپایی نیز به حالت آماده‌باش درآمدند و معنی آن، این است که آنها نیز این خطر را درک کرده‌اند و جلوه‌های مختلف این ترور را از قبیل بمب‌گذاری، عملیات انتحاری و گروگان‌گیری دیده‌اند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: حوادثی که در پاریس اتفاق افتاد می‌تواند در آمستردام، لندن، رم و یا هر جای دیگری از اروپا تکرار شود؛ البته پیش از این نیز اروپایی‌ها به شیوه دیگری این حوادث را تجربه کرده بودند که بمب‌گذاری در متروی لندن و مادرید از جمله آنها بوده است.

شفیعی افزود: آن اتفاقات از سوی گروه‌هایی مانند القاعده رقم خورد؛ الان نیز همان نیروها درگیر کار هستند، هر چند ممکن است اسم و عنوان آنها تغییر کرده باشد ولی همه اینها بخشی از شبکه القاعده هستند که ما آنها را تحت عنوان رادیکالیزم می‌بینیم و تروریسم نیز عملی است که از این جریان حادث می‌شود.

کد N1032060

وبگردی