آفتاب
کارشناسان محیط زیست هشدار دادند؛

گرم شدن آب دریاها تهدیدی برای میگوها

گرم شدن آب دریاها تهدیدی برای میگوها

تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می دهد که زندگی میگوهای قهوه ای در سواحل غرب سوئد به دلیل گرم شدن زمین و آب های آن، در معرض خطر قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس گزارش منتشر شده از سوی دانشگاه گوتنبرگ سوئد، میگوهای قهوه ای معمولا در بخش جنوبی دریای شمال دیده می شوند که در آینده به علت گرم شدن آب دریاها مجبور به ترک این منطقه خواهند شد. این میگوها به دلیل گرم شدن آب دریاها اقدام به مهاجرت به سمت آب های شمال که سردتر از آب های زیستگاه فعالی شان است، کرده اند.

«کارل آندره»، استاد جانورشناسی دریایی دانشگاه گوتنبرگ، در این باره می گوید: «این میگوهای قهوه ای در تلاش هستند تا در بخش جنوبی دریای شمال بمانند اما گرمای آب های این منطقه زندگی آنها را به خطر انداخته است.»

پژوهشگران در تحقیقات خود، در حالی که به دنبال اطلاعات دی ان ای میگوها در بخش هایی از شمال اقیانوس اطلس بودند به ارتباطی بین حضور حلزون های صدف دار دریایی و درجه حرارت آب دریاها دست پیدا کردند.

پژوهش های گذشته نشان داده است که تغییر درجه حرارت آب دریاها و گرم شدن آنها توسط تغییرات آب و هوایی باعث شده تا گونه های مختلف دریایی برای حفظ بقای خود در جستجو و مهاجرت به آب های سردتر اقدام کنند .

دانشگاه علوم کشاورزی سوئد میگوی قهوه ای را در طبقه بندی گونه های جانوری در حال انقراض قرار داده است.

همچنین میگوهای قهوه ای بخش جنوبی دریای شمال نسبت به نمونه های آن در بخش شمالی، از طعم متفاوت تری برخوردار شده اند و می توان گفت این طعم میگوها به طعم ترش تغییر پیدا کرده اند.

با این حال کارل آندره، احتمال اینکه میگوی دریای شمال با وضعیت جدید زیستگاه خود انطباق پیدا کند، را رد کرده است. او در ادامه این توضیحات افزود: «مساله تغییرات آب و هوایی و گرم شدن آب های زمین باعث شده تا گونه های بسیاری بتوانند خود را با تغییرات زیستگاه فعلی شان انطباق دهند اما این مساله برای میگوی قهوه ای بعید به نظر می رسد.»

کد N1032052

وبگردی