آفتاب

تاکید صلیب سرخ بر رعایت حقوق بشر دوستانه در مذاکرات وین

تاکید صلیب سرخ بر رعایت حقوق بشر دوستانه در مذاکرات وین

کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرد گفتگوهای وین باید بر روی احترام به حقوق بین المللی بشردوستانه متمرکز باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در ژنو، با گرد هم آمدن قدرت های بزرگ در وین برای از سرگیری گفتگوها به منظور پایان دادن به درگیری در سوریه، کمیته بین المللی صلیب سرخ از دولتها خواسته تا به منظور کاهش آلام مردم سوریه، بر تلاش خود برای افزایش میزان احترام به حقوق بین المللی بشردوستانه بیافزایند.

در همین رابطه «پیتر مائورر» ریاست کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: ما از چنین گفتگوهایی به عنوان گامی مثبت در جهتی صحیح استقبال می کنیم. همچنین از کسانی که در این گفتگوها شرکت دارند می خواهیم تا تلاش خود را دو چندان نموده و بدین ترتیب پیشرفتی واقعی را برای خاتمه دادن به رعب و وحشتی که پنج سال است بر زندگی مردم سوریه سایه افکنده، رقم بزنند. افراد بسیاری مجبور به ترک خانه و کاشانه شده و راهی سفرهایی خطرناک شده اند تا مأمنی برای خود بیابند. آلام مردم سوریه باید موضوع اصلی این گفتگوها باشد.»

دسترسی سازمان های بشردوستانه مانند کمیته بین المللی صلیب سرخ به مردمی که به شدت نیازمند کمک هستند، کماکان موضوعی بسیار پیچیده است. در همین حال، تأسیسات و کارکنان درمانی در سوریه و در بسیاری دیگر از مناطق جنگی در سراسر جهان همچنان و با وجود حق حمایت و حفاظتی که از آن برخوردارند، هدف قرار می گیرند.

مائورر افزود: این درگیری یک شبه پایان نمی یابد، اما طرف های درگیر اگر چنین هدفی را مد نظر دارند باید اقدامات لازم برای احترام به اصول بنیادین انسانی و قانون جنگ را اجرا کنند. تضمین دسترسی به خدمات درمانی و بشردوستانه و جلوگیری از کاربرد تسلیحات سنگین و انفجاری در مناطق پرجمعیت کمک خواهد کرد تا از میزان رنج و عذاب کسانی که در این درگیری گرفتار شده اند کاسته شود. اقدامات عملی و جدی از این دست راه را برای یک راه حل سیاسی باز می کنند.»

در قالب یک بیانیه مشترکِ بی سابقه که در اواخر اکتبر صادر شد، ریاست کمیته بین المللی صلیب سرخ و دبیرکل سازمان ملل متحد، آقای یان کی مون، هر یک به تنهایی و نیز مشترکا از دولت ها خواستند تا برای رعایت و تضمین رعایت حقوق بین المللی بشردوستانه تلاش بیشتری به کار بندند.

در این مجموعه قوانین که کمیته بین المللی صلیب سرخ یکی از ناظران اصلی آن است، سعی شده تا از آلام غیرنظامیانی که در میانه درگیری گیرافتاده اند کاسته شود. در این قوانین بر برخی اصول مانند اصل ممنوعیت حملات کور به مردم، نیاز به رعایت تناسب در عملیات نظامی و لزوم اتخاذ اقدامات احتیاطی توسط رزمندگان به منظور حفاظت از زندگی غیرنظامیان تأکید شده است.

کد N1032046

وبگردی