آفتاب

چرا اوباما و رهبران غربی شروع به استفاده از واژه "داعش" کرده‌اند

چرا اوباما و رهبران غربی شروع به استفاده از واژه "داعش" کرده‌اند

به دنبال رخداد حملات تروریستی شهر پاریس که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، رهبران جهان به ویژه رهبران کشورهای غربی به جای استفاده از معادل‌های انگلیسی ISIS,ISIL و Islamic State (دولت اسلامی) برای این گروه از همان لفظی که در عربی و فارسی برای آن استفاده می‌شود "داعش" استفاده کردند. اما این پرسش مطرح می‌شود که به چه علت این رهبران رو به استفاده از این کلمه که در حقیقت مخفف برگرفته از دولت اسلامی عراق و شام یا "الدولة الاسلامیه فی العراق و الشام" است کرده‌اند؟

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه ام ای سی، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه بلافاصله بعد از حملات پاریس گفت: این حملات یک اقدام جنگی بود که از جانب یک ارتش تروریست و "داعش" علیه فرانسه اجرا شد. بعد از وی جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در جریان نشست‌های شهر وین از لفظ داعش استفاده کرد و گفت: من از حمایت جنگ علیه "داعش" استقبال کنم.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز در سخنرانی خود در اجلاس گروه 20 در ترکیه گفت: ترکیه یک همپیمان قدرت آمریکا و دیگر اعضای ائتلاف در مقابله با فعالیت‌های "داعش" چه در سوریه و چه در عراق بوده است.

لفظ‌های انگلیسی ISIS و ISIL در واقع مخفف ترجمه انگلیسی دولت اسلامی عراق و شام هستند. یکی از علت‌هایی که رهبران کشورهای جهان هرچه بیشتر شروع به استفاده از کلمه عربی داعش می‌کنند به این علت است که رهبران این گروه تروریستی از این کلمه متنفر هستند.

کلمه داعش در ابتدا برای مدت کوتاهی از سوی اعضای این گروه تروریستی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما در حال حاضر کاربرد آن در اراضی تحت کنترل این گروه ممنوع است و "اگر شما آن را نزد این تروریست‌ها به زبان بیاورید زبان شما را قطع خواهد کرد."

در ماه ژوئیه گذشته بود که لفظ داعش از جانب تروریست‌های داعش کنار گذاشته شد. یکی از علت‌های این مساله آن بود که کلمه داعش در زبان عربی به عنوان یک بازی با کلمات شناخته می‌شود و اکنون کلمه داعشی نشان دهنده فرد متحجری است که دیدگاهش را به دیگران تحمیل می‌کند.

مساله تبلیغات برای داعش به منظور جذب نیروهای خارجی بسیار اهمیت دارد و جای تعجب نیست که این گروه تروریستی شروع به حذف داعش به عنوان کلمه‌ای که بار منفی برای این گروه دارد کند. کسانی که درباره این گروه با استفاده از لفظی که خود آن به کار می‌برد صحبت کنند در واقع به طور رسمی مشروعیت اهداف داعش را تایید کرده‌اند.

مسلما کلمه دولت اسلامی به معنی یک دولت نیست بلکه به معنی مجموعه‌ای از تروریست‌هایی است که در اراضی تصرف شده‌ای در بین النهرین فعالیت می‌کنند. آن دسته از رهبران جهان که برای صحبت کردن از داعش از لفظ دولت استفاده کنند در واقع با قوانین این گروه بازی کرده‌اند بنابراین بهتر است از کلمه داعش استفاده کنید تا تروریست‌ها را آزار دهید.

انتهای پیام

کد N1031722

وبگردی