آفتاب

امضای قرارداد همکاری هسته‌ای بین چین و آفریقای جنوبی

امضای قرارداد همکاری هسته‌ای بین چین و آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی در راستای ساخت هشت راکتور هسته‌ای جدید یک قرارداد همکاری در زمینه فن‌آوری هسته‌ای را با چین به امضاء رسانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری ورلد بولتین، مرجع ملی نظارت هسته‌ای آفریقا (NNR) روز دوشنبه اعلام کرد که با چین یک قرارداد همکاری هسته‌ای مبنی بر آموزش بازرسان هسته‌ای، فرآیند صدور مجوزهای ایمنی، بازرسی مشترک از تأسیسات هسته‌ای و حمایت فنی را هفته گذشته در پکن به امضاء رسانده است. چین با امضای این قرارداد، پس از روسیه، فرانسه، آمریکا و کره جنوبی، پنجمین کشوری است که با آفریقای جنوبی قرارداد همکاری هسته‌ای امضاء می‌کند و هم اکنون برای به عهده گرفتن ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید آفریقای جنوبی که ارزش آن تا 50 میلیارد دلار تخمین زده شده است باید با این کشورها رقابت کند.

دو کشور هم‌چنین سال گذشته یک تفاهم‌نامه مشترک هسته‌ای را مبنی بر استفاده از فن‌آوری هسته‌ای چین در مسیر ساخت تأسیسات هسته‌ای آفریقای جنوبی به امضاء رسانده بودند.

آفریقای جنوبی هم اکنون دارای یک ایستگاه هسته‌ای است اما برای تأمین برق مورد نیاز خود به طرز چشم‌گیری به نیروگاه زغال سنگ وابسته است. هم اکنون کل انرژی مورد نیاز آفریقای جنوبی 30 هزار مگاوات است و این کشور با ساخت هشت راکتور هسته‌ای جدید، 9 هزار و 600 مگاوات از انرژی مورد نیازش یعنی یک سوم کل انرژی مورد نیاز آن را تأمین خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N1031668

وبگردی