آفتاب
نخست وزیر پا کستان:

کشمیر طرح ناتمام تقسیم هند و پاکستان است

کشمیر طرح ناتمام تقسیم هند و پاکستان است

نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد که مسئله «جامو و کشمیر» تنها تنش مرزی بین هند و پاکستان نیست بلکه طرح ناتمام تقسیم شبه‌قاره هند در سال ۱۹۴۷ میلادی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «اکسپرس نیوز»، «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به تنش‌های طولانی مدت این کشور با هند بر سر مسأله کشمیر گفت: پاکستان بحران کشمیر را تنها مسأله جغرافیایی یا مرزی نمی‌داند بلکه این طرح ناتمام تقسیم شبه‌قاره هند در سال ۱۹۴۷ میلادی است.

وی گفت: دولت هند بر تعهدات و قرارداد با پاکستان در مورد مناطق مسلمان نشین عمل نکرده است که بر اساس آن، اکثریت مردم کشمیر که مسلمان هستند، حق تعیین سرنوشت خود را دارند.

نخست‌وزیر پاکستان اظهار داشت: حق تعیین سرنوشت مردم کشمیر در سطح بین‌المللی پذیرفته شده است.

وی با توجه به قراردادهای سازمان ملل در مورد کشمیر نیز گفت: عدم اعمال قراردادهای سازمان ملل در مورد کشمیر به این معنی نیست که این قراردادها در حال حاضر هیچ تأثیری ندارند.

نخست‌وزیر پاکستان چندی پیش نیز اعلام کرده بود که بحران کشمیر ناکامی سازمان ملل است.

 لازم به ذکر است که دادگاه عالی جامو و کشمیر چندی پیش تحت نظارت قاضی «حسنین مسعودی» و قاضی «راج کوتوال» با صدور حکمی تاریخی در مورد خاک این منطقه اعلام کرد که جامو و کشمیر جزئی از خاک هند نیست.

بر اساس رای این دادگاه عالی و با توجه به ماده ۳۷۰ قانون اساسی این منطقه،   جامو و کشمیر جزئی از خاک هند محسوب نمی‌شود.

قضات دادگاه عالی جامو و کشمیر اظهار داشتند: در حالی که مجلس موسس قانون اساسی جامو و کشمیر قبل از تحلیل در سال ۱۹۵۷ میلادی ماده ۳۷۰ قانون اساسی را ویرایش و لغو نکرده است بنابراین، این ماده اکنون جزء مستقل قانون اساسی این منطقه است.

در تصمیم تاریخی دادگاه عالی جامو و کشمیر آمده است که این منطقه نیز مانند سایر ایالت‌های خودمختار هند، مدارکی مبنی بر وابستگی به این کشور را امضا کرده بود با این حال، جامو و کشمیر موقعیت خود به عنوان یک منطقه خودمختار را حفظ کرده و هرگز در هند ادغام نشده است.

کد N1031588

وبگردی