آفتاب

یک وزیر آرژانتینی توافق هسته‌ای با چین را تاریخی خواند

یک وزیر آرژانتینی توافق هسته‌ای با چین را تاریخی خواند

بنابر اعلام دولت آرژانتین، قرارداد ساخت سومین و چهارمین راکتور هسته‌ای این کشور با چین دارای اهمیت تاریخی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری ورلد نوکلیر، وزیر برنامه‌ریزی کلان آرژانتین روز یک‌شنبه اعلام کرد که توافق ساخت سومین و چهارمین نیروگاه هسته‌ای آرژانتین توسط چین در حاشیه نشست گروه G-20 به امضای نهایی دو طرف رسیده است.

آرژانتین و چین پیش‌تر یک تفاهم‌نامه مشترک همکاری هسته‌ای در مورد ساخت این دو نیروگاه هسته‌ای جدید در آرژانتین و تبادل فن‌آوری هسته‌ای به امضا رسانده بودند.

این قراردادهای همکاری فنی و تجاری هسته‌ای با هدف برنامه هسته‌ای آرژانتین، توسط خوزه لویز آنتونز، رییس شرکت هسته‌ای نوکلیر الکتریکا دولت آرژانتین و شرکت‌های هسته‌ای چین (CNNC) به امضا رسیده است.

اکسل کیچیلف، وزیر اقتصاد آرژانتین در مورد قرارداد هسته‌ای با چین گفت: ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید در آرژانتین قطعا امنیت تامین انرژی ما را افزایش می‌دهد.

وزیر اقتصاد آرژانتین که در جریان مراسم امضای قرارداد هسته‌ای با چین حضور داشت، افزود: قراردادهای هسته‌ای به دست آمده با چین مورد استقبال ما است.

وزیر برنامه‌ریزی کلان آرژانتین نیز گفت:‌ توسعه بخش هسته‌ای به عنوان سیاست دولت آرژانتین در یک دهه آینده در دستور کار قرار دارد.

بنابر اعلام دولت آرژانتین میزان سرمایه‌گذاری لازم برای ساخت چهارمین نیروگاه هسته‌ای آرژانتین حدود 6 میلیارد دلار خواهد بود که بیش‌تر این هزینه از طریق اعطای وام از بانک‌های چینی به دولت آرژانتین تامین خواهد شد.

چهارمین نیروگاه هسته‌ای آرژانتین که دارای راکتور هسته‌ای آب سنگین مدل "کاندو" است می‌تواند حداکثر تا 750 مگاوات انرژی تولید کند.

انتهای پیام

کد N1031503

وبگردی