آفتاب

پادشاه عربستان مدعی اجرای راهکار سیاسی در سوریه و یمن شد

پادشاه عربستان مدعی اجرای راهکار سیاسی در سوریه و یمن شد

پادشاه عربستان که جنگ در یمن را به راه انداخته و در تحقق صلح در سوریه مانع‌تراشی می‌کند بر لزوم دو چندان شدن تلاش‌های بین‌المللی جهت مبارزه با تروریسم تاکید کرد و درخصوص یمن نیز مدعی شد که "کشورش خواهان راهکار سیاسی" بر اساس قطعنامه 2216 شورای امنیت است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه العربیه، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در جلسه شام کاری رهبران و روسای هیات‌های کشورهای شرکت کننده در نشست سران جی 20 که با عنوان چالش‌های جهانی: تروریسم و بحران آوارگان برگزار شد، عنوان داشت: برای ما اندوه بار است که فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه به دلیل رخدادها و انفجارهای تروریستی دردناک در پاریس در این نشست در کنار ما حضور ندارد. ما به خانواده‌های قربانیان و مردم فرانسه تسلیت می‌گوییم و به شدت این اقدامات جنایتکارانه و فجیع را که هیچ دینی را نمی‌شناسد و اسلام نیز از آنها بیزار است، محکوم می‌کنیم.

پادشاه عربستان بر لزوم دو چندان شدن تلاش‌های جامعه بین‌الملل جهت ریشه کن کردن این آفت خطرناک و خلاص کردن جهان از شرارت‌های آن که صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند، تاکید کرد و گفت که مسئولیت جنگ علیه تروریسم بر عهده تمام جامعه بین‌الملل است، چرا که یک بیماری جهانی است که هیچ تابعیت و دینی ندارد.

وی افزود: ما در عربستان از تروریسم رنج برده‌ایم و همچنان بر مقابله با آن با "قاطعیت هرچه تمام‌تر" تاکید داریم! عربستان نیز پیشنهاد ایجاد مرکز بین‌المللی مبارزه با تروریسم زیر چتر سازمان ملل را داد و 110 میلیون دلار را برای آن هزینه کرد و ما از کشورهای دیگر می‌خواهیم تا در این مرکز مشارکت داشته باشند.

سلمان بن عبدالعزیز تاکید کرد: بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی مانعی بر سر راه تلاش‌های ما جهت تقویت رشد اقتصاد جهانی است و متاسفانه منطقه ما از چند بحران رنج می‌برد که برجسته‌ترین آن مساله فلسطین است که جامعه بین‌الملل باید به تلاش‌های خود جهت تحقق صلح فراگیر و عادلانه که ضامن حقوق مردم فلسطین شود، ادامه دهد که از جمله این حقوق تشکیل کشور مستقل به پایتختی قدس است و باید جامعه بین‌الملل موضعی قاطعانه را در قبال تجاوزهای پی در پی اسرائیل علیه مردم فلسطین و هتک حرمت‌های مسجد الاقصی اتخاذ کند.

وی افزود: در مورد بحران سوریه و آن تخریب و آواره شدنی که برای مردم سوریه به دنبال داشته است، جامعه بین‌الملل باید برای دستیابی به راه حلی فوری بر اساس مصوبات ژنو 1 عمل کند.

عربستان سعودی که آتش افروز جنگ سوریه است و تروریست‌ها را با اسامی مختلف برای سرنگونی نظام قانونی این کشور به سوریه گسیل کرده است، در حال حاضر نیز تلاش می‌کند تا در مقابل تلاش‌های دیپلماتیک در وین جهت پایان بحران سوریه سنگ اندازی کند.

سلمان بن عبدالعزیز درخصوص یمن نیز مدعی شد: عربستان و کشورهای ائتلاف خواهان دستیابی به یک راه حل سیاسی بر اساس قطعنامه 2216 شورای امنیت هستند و همچنین بر فراهم کردن تمامی کمک‌ها و امدادهای انسانی برای مردم یمن تاکید دارند.

طبق گفته سازمان‌های بین‌المللی، ائتلاف عربی تحت امر عربستان با محاصره زمینی، هوایی و دریایی که علیه یمن اعمال کرده است، مانع از رسیدن کمک‌ها به مردم یمن می‌شود و بیشتر مردم یمن با مشکل گرسنگی رنج می‌برند.

انتهای پیام

کد N1031489

وبگردی