آفتاب
جزئیات تسهیلات خرید دین هنوز به تولیدکنندگان اعلام نشده

وزارت صنعت اطلاع‌رسانی کرد اما تولیدکنندگان خبر ندارند!

وزارت صنعت اطلاع‌رسانی کرد اما تولیدکنندگان خبر ندارند!

در حالی که گفته می‌شود وزارت صنعت نام تولیدکنندگان کالاهای واسطه‌ای را همراه با موجودی انبارشان به بانک مرکزی اعلام کرده و چگونگی دریافت تسهیلات خرید دین نیز به تولیدکنندگان این کالاها اعلام شده است، به نظر می‌رسد که هنوز جزئیات این طرح برای تولیدکنندگان مربوطه از جمله سیمان مشخص نیست.

در حالی که گفته می‌شود وزارت صنعت نام تولیدکنندگان کالاهای واسطه‌ای را همراه با موجودی انبارشان به بانک مرکزی اعلام کرده و چگونگی دریافت تسهیلات خرید دین نیز به تولیدکنندگان این کالاها اعلام شده است، به نظر می‌رسد که هنوز جزئیات این طرح برای تولیدکنندگان مربوطه از جمله سیمان مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار ایسنا، رکود حاکم بر اقتصاد کشور سرانجام سبب شد دولت به فکر چاره‌ای برای بهبود وضعیت تولیدکنندگان کشور بیفتد، البته در این باره دولت تصمیم گرفت اولویت را روی خودرو و لوازم خانگی بگذارد و در عین حال بخشی از مشکلات تولیدکنندگان کالاهای واسطه‌ای را نیز حل کند.

البته طرحی که قرار بود دولت برای فروش خودرو تا شش ماه اجرا کند به شش روز هم نکشید و سقف اعتبارات بانک مرکزی برای این خودروها پر و طرح نیز از سوی خودروسازان متوقف شد.

فرآیند کارت اعتباری خرید کالا نیز از 18 آبان ماه آغاز شد و در ابتدا سازمان بازنشستگی کشوری و سازمان‌های دولتی می‌توانند با معرفی اعضای خود به صورت گروهی نسبت به دریافت کارت‌های اعتباری که سقفشان 10 میلیون تومان است، اقدام کنند.

طرح سوم دولت، حمایت از تولیدکنندگان کالاهای واسطه‌ای از جمله سیمان، فولاد و سایر محصولات بود که به گفته مسئولان امر قرار است این کار از طریق خرید دین انجام شود.

بر این اساس مجتبی خسروتاج – قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت – گفته است که موجودی انبار این تولیدکنندگان گرفته شده و قرار است بر این اساس از طریق خرید دین تسهیلاتی با بازپرداخت حداکثر یک ساله و سود 16 درصد به آن‌ها ارائه شود.

به گفته وی، این تولیدکنندگان در 9 تا 10 گروه کالایی قرار دارند که برای دریافت تسهیلات بر اساس موجودی انبار به بانک مرکزی معرفی شده‌اند.

خسروتاج این را هم گفته که تمام این مراحل به واحدهای تولیدی هم اطلاع‌رسانی شده تا به بانک مرکزی برای خرید دین مراجعه کنند.

این در حالی است که عبدالرضا شیخان – دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان – به ایسنا گفت: هنوز جزئیاتی از چگونگی اجرای این طرح به تولیدکنندگان سیمان اعلام نشده است.

وی بیان اینکه این طرح قرار است چیزی بین طرح تسهیلات خودرو و لوازم خانگی باشد، اظهار کرد به طور کلی 71 کارخانه سیمان در کشور داریم که همه ‌آن‌ها موجودی انبار خود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده‌اند.

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تولیدکنندگان سیمان به هر حال در حال حاضر فروش خود را دارند که بخشی از این فروش به صورت نقدی و بخشی به صورت اعتباری است.

شیخان ضمن تاکید بر اینکه باید مشخص شود روند ارائه این تسهیلات چگونه خواهد بود، گفت: در ازای فروش محصولات خود گاها چک و سفته می‌گیریم و اگر قرار است این تسهیلات به تولیدکنندگان سیمان پرداخت شود باید مشخص شود که آیا می‌توان این چک و سفته‌ها را به جای تضمین به بانک برد یا خیر؟

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه بسیاری از چک و سفته‌های ما یک ساله نیستند و سررسیدهای دو تا سه ماه دارند، باید مشخص شود که بانک در سررسید این چک‌ها چه کاری با آن‌ها انجام می‌دهد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه این تسهیلات کمکی به تحریک تقاضا نمی‌کند، اظهار کرد: بحث اصلی مصرف سیمان در ساخت و ساز است و تا زمانی که ساخت و ساز رونق نگیرد نمی‌توان از مردم درخواست کرد که سیمان بخرند و انبار کنند.

شیخان ادامه داد: در عین حال بسیاری از تولیدکنندگان سیمان و کاشی سرامیک دچار مشکل نقدینگی هستند و این طرح باعث می‌شود تا حدودی نقدینگی به سمت کارخانجات بیاید.

وی با بیان اینکه کارخانه سیمان نمی‌تواند تولید خود را متوقف کند، گفت: روشن و خاموش کردن کوره سیمان هزینه زیادی دارد؛ بنابراین نمی‌توانیم تولید خود را متوقف کنیم و این تولید نیازمند هزینه است که با این تسهیلات انذدکی نقدینگی به این بخش وارد خواهد شد.

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ظرفیت تولید سیمان در سال حدود 80 میلیون تن است که در وضعیت فعلی حدود 63 میلیون تن سیمان تولید می‌شود و این یعنی با کمتر از ظرفیت واقعی کار انجام می‌شود.

شیخان افزود: پیش از تولید سیمان، کلینکر از کوره بیرون می‌آید؛ ما می‌توانیم آسیاب را که کلینکر را تبدیل به سیمان می‌کند، خاموش کنیم تا برق کمتری مصرف شود، اما نمی‌توانیم تولید کلینکر را متوقف کنیم، بنابراین میزان کلینکری که به سیمان تبدیل نمی‌شود، انباشت محصول ما را تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: به هر حال هنوز جزییات این طرح دولت به ما اعلام نشده اما احتمال می‌دهیم که تسهیلاتی به تولیدکنندگان ارائه شود، اما به جای وثیقه ملک یا امثالهم، موجودی انبار یا چک و سفته‌ها به عنوان وثیقه در نظر گرفته شود.

به نظر می‌رسد که به رغم اینکه خسروتاج از اطلاع رسانی به تولیدکنندگان برای دریافت این تسهیلات خبر داده اما هنوز جزئیات کار به تولیدکنندگان اعلام نشده است و باید منتظر ماند و دید چه زمانی این طرح به اجرا خواهد رسید.

انتهای پیام

کد N1031361

وبگردی