آفتاب

سفر اوباما به فیلیپین تحت‌الشعاع تحولات اخیر اروپا و خاورمیانه

سفر اوباما به فیلیپین تحت‌الشعاع تحولات اخیر اروپا و خاورمیانه

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی فردا(سه‌شنبه) وارد کشور فیلیپین می‌شود که وقایع اخیر اروپا و خاورمیانه تا حد زیادی طرح وی برای "محوریت‌بخشی به آسیا" را تحت‌الشعاع قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در حالی قرار است فردا وارد شهر مانیل شود که تمرکز جهان بر حملات مرگبار در شهر پاریس که گروه تروریستی داعش مدعی آن شد و بحث درباره نحوه مقابله با این گروه در سوریه و عراق قرار گرفته است.

این سفر اوباما به آسیا که از مدتها پیش برنامه ریزی شده بود به منظور تاکید بر نقش آمریکا به عنوان یک "قدرت اقیانوس آرام" و همزمان با برگزاری اجلاس های سطح بالای منطقه ای که قرار است اوباما در آنها حضور پیدا کند انجام می شود.

پیش از وقوع حملات شهر پاریس، "سوزان رایس"، مشاور امنیت ملی کاخ سفید این سفر اوباما به فیلیپین را به عنوان فرصتی برای اعلام یک توافق تجاری بزرگ ترانس-پاسیفیک و پیشبرد یک نظم مبتنی بر قوانین در بحبوحه تنشها در دریای چین جنوبی توصیف کرده بود.

اما در چند روز گذشته اوباما عمدتا درباره سوریه، عراق و داعش صحبت کرده و احتمالا نزد رهبران آسیایی نیز این صحبتها را تکرار خواهد کرد.

با این حال به گفته ارنست بوور، کارشناس اندیشکده CSIS واشنگتن، این تمرکز احتمالا مورد استقبال برخی کشورهای آسیایی قرارخواهد گرفت.

وی خاطر نشان کرد: کشورهایی مثل اندونزی، مالزی، سنگاپور و برونئی نگرانی های فوری و واقعی در خصوص شهروندانی که کشورشان را برای شرکت در جنگ در عراق و سوریه ترک کرده و ممکن است مجددا به کشورهایشان بازگردند، دارند.

وی ادامه داد: بعد از حوادث پاریس اکثر کشورهای آسیایی چشم به رهبری آمریکا در مقابله با داعش دارند. این بر نقش امنیتی جهانی آمریکا تاکید خواهد کرد.

همچنین اوباما در سخنانش قصد دارد تاکید کند که کشورهای مسلمان جنوب شرق آسیا الگویی هستند که نشان میدهند توسعه اقتصادی می تواند جلوی کشیده شدن به افراطگری را بگیرد.

از طرف دیگر وقایع اروپا و خاورمیانه تنها مسائلی که سفر اوباما به مانیل را تحت الشعاع قرار می دهند نیستند.

کاخ سفید با مسیری دشوار برای تصویب پیمان شراکت ترانس-پاسیفیک در کنگره به هدف حمایت از تجارت میان 12 کشور لبه اقیانوس آرام که 40 درصد اقتصاد جهان را دارند روبرو است.

برخی منابع در کنگره آمریکا می گویند که این توافق احتمالا تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 یا تا زمان روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در اوایل سال 2017 تصویب نخواهد شد.

انتهای پیام

کد N1031286

وبگردی