آفتاب

تلاش کامرون برای همراه کردن پوتین با غرب در جنگ علیه داعش

تلاش کامرون برای همراه کردن پوتین با غرب در جنگ علیه داعش

نخست‌وزیر انگلیس در حال دیدار با ولادیمیر پوتین است و این در شرایطی است که متحدان غربی تلاش دارند تا رئیس‌جمهوری روسیه را برای همکاری در مبارزه بین‌المللی علیه گروه داعش در پی حملات پاریس و مصر متقاعد کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری بی.تی، این دیدار در حاشیه نشست جی بیست در ترکیه پس از دیدار کوتاه باراک اوباما و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه انجام شد که بحث محوری آن جنگ داخلی در سوریه بود. به گفته مقام‌های آمریکایی، این گفتگو "سازنده" خوانده شده است.

منابع آگاه در دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفته‌اند که دیوید کامرون امید دارد که به پوتین اطمینان دهد، منافع روسیه در فرایند گذار در سوریه و پس از عزل اسد، حفظ خواهد شد. به گفته این منابع، کامرون همچنان معتقد است که اسد نمی‌تواند در دولت آینده سوریه نقشی ایفا کند اما وی می‌خواهد که از این مذاکرات استفاده کند تا راهی برای حل اختلافات روسیه و غرب درخصوص سوریه بیابد و تاکید کند که تهدیدی مشترک از سوی داعش علیه منافع دو طرف وجود دارد.

غرب امیدوار است که سقوط ایرباس مسافربری روسیه در صحرای سیناء که به باور انگلیس بر اثر بمب‌گذاری داعش رخ داده، بتواند پوتین را برای تغییر موضعش در سوریه و حملات آن علیه این گروه تروریستی که مناطق گسترده‌ای از سوریه را اشغال کرده‌، متقاعد کند.

نشست جی بیست به میزبانی ترکیه در پی تحولاتی از جمله سقوط هواپیمای مسافربری روسیه و کشته شدن 224 مسافر آن و نیز حملات جمعه گذشته (13 نوامبر) در پاریس که 129 کشته بر جای گذاشت، عمدتا روی مساله مبارزه با تروریسم متمرکز بود.

کامرون پیش از آغاز نشست‌های امروز (دوشنبه) گفت: بیش از پیش روشن شد که امنیت و ایمنی ما به تضعیف و نهایتا نابودی داعش در عراق و سوریه بستگی دارد. ما برای این امر هم‌اکنون نقش بزرگی را در عراق ایفا می‌کنیم. دیگران هم اقداماتی را در سوریه انجام می‌دهند که ما از تمامی آنها حمایت می‌کنیم و همچنان معتقدیم که با نابودی "فرقه مرگ" یکبار برای همیشه، ما در انگلیس، فرانسه و سراسر اروپا امنیت بیشتری خواهیم داشت.

نخست وزیر انگلیس ادامه داد: ما با روسیه اختلافاتی داریم و این اختلافات کم نیست چرا که آنها اقدامات زیادی را برای تضعیف اپوزیسیون غیر داعشی سوریه و افرادی که می‌توانند بخشی از آینده این کشور باشند، انجام داده‌اند. من در گفت‌وگوهایم با پوتین تاکید می‌کنم که ما بر روی یک مساله اتفاق نظر داریم و آن این است که انگلیس و یا روسیه زمانی که داعش نابود شود، امن‌تر خواهند بود. ما باید روی این مساله تمرکز کنیم.

این اولین بار است که کامرون و پوتین پس از نشست پیشین جی بیست در بریسبون، با هم دیدار می‌کنند. در آن زمان بیشتر گفت‌وگوها روی اوکراین متمرکز بود. کامرون گفت که همچنین قصد دارد تا به پوتین تاکید کند که "به خاطر مسائل بشردوستانه اسد را تحت فشار قرار دهد که حملات با بمب‌های بشکه‌ای" را متوقف کند.

انتهای پیام

کد N1031252

وبگردی