آفتاب

شورای امنیت خشونت‌های اخیر بروندی را محکوم کرد

شورای امنیت خشونت‌های اخیر بروندی را محکوم کرد

در حالیکه رهبران جهان برای جلوگیری از وقوع نسل‌کشی در بروندی از دولت و اپوزیسیون این کشور درخواست مذاکره کردند، شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای افزایش کشتارها در بروندی را محکوم کرده و این کشور را به اعمال تحریم تهدید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات ارشد سازمان ملل و گروههای حقوق بشری خواستار اقدام علیه سرکوب شدید گروههای اپوزیسیون توسط دولت این کشور شدند. در بروندی نیز مانند رواندا سابقه تنش میان گروههای قومی توتسی و هوتو وجود دارد . بر همین اساس از آغاز اعتراضات در بروندی دست کم 240 نفر کشته شده اند.

بر اساس این قطعنامه تصویب شده ، از بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در خواست شده است که تیمی را به بروندی اعزام کند که با همکاری دولت این کشور، اتحادیه اروپا و دیگر متحدان این کشور، بتواند نگرانی های امنیتی و سیاسی را برطرف کند.

سخنگوی بان کی مون در این باره اعلام کرد که این مساله به زودی مورد بررسی قرار می گیرد.

هم چنین اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل در بیانیه مشترکی روز پنج شنبه خواستار برگزاری مذاکرات میان نمایندگان دولت و گروههای اپوزیسیون آدیس آبابا مقر اتحادیه آفریقا شدند.

در همین راستا سفیر فرانسه در سازمان ملل اعلام کرد: ما با بحرانی مواجه هستیم که ممکن است به انفجار خشونتها تبدیل شود.

این قطعنامه دارای پیامهای مهمی است. در درجه اول سازمان ملل به عنوان قدرتمندترین ساختار در این باره متحد شده است و هم چنین در این قطعنامه بر اهمیت اقدامات پیشگیرانه برای جلویگری از افزایش خشونتها تاکید شده است.

انتهای پیام

کد N1031203

وبگردی