آفتاب

ژاپن به فیلیپین کمک نظامی می‌کند

ژاپن به فیلیپین کمک نظامی می‌کند

رهبران ژاپن و فیلیپین قرار است در روزهای آتی توافقی را برای تامین تجهیزات کارکرده نظامی برای مانیل که شامل هواپیماست، امضا کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از خبرگزاری رویترز، این نخستین باری است که چنین توافقی از سوی ژاپن برای تامین و اهدای مستقیم تجهیزات نظامی به یک کشور دیگر امضا می شود و جزو جدیدترین برنامه های نظامی شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن محسوب می شود.

این روند پس از آن در دستورکار قرار گرفت که نخست وزیر ژاپن با بینو آکوئینو، رییس جمهوری فیلیپین در حاشیه نشست همکاری کشورهای حوزه آسیا-پاسیفیک در مانیل با یکدیگر دیدار کردند.

منابع مطلع اعلام کردند، این گفت‌وگو میان رهبران دو کشور درباره نوع و مقیاس کمک نظامی ژاپن بود.

فیلیپین به عنوان کشوری در جنوب شرق آسیا بیشترین اختلافات را با دولت چین در دریای چین جنوبی دارد. توکیو هیچ ادعایی را درباره این مسیر آبی ندارد اما نگران رشد نظامی پکن در منطقه است.

یکی از مقام های آگاه در این باره گفت:‌ نشست همکاری اقتصادی کشورهای عضو اَپک فرصتی برای ماست تا بیشتر همکاری داشته باشیم.

آبه و رییس جمهوری فیلیپین قرار است روز چهارشنبه با یکدیگر دیدار کنند.

باوجود آنکه هنوز مشخص نیست چه تجهیزاتی قرار است از جانب دولت توکیو به مانیل داده شود، اما ممکن است ژاپن سه فروند هواپیمای "بیچ‌کرافت تی.سی-90 کینگ" را که هم اکنون در خدمت نیروی هوایی دفاع شخصی این کشور است، به مانیل بدهد.

قرار است شی جینپینگ، رییس جمهوری چین نیز در نشست سران عضو اَپک در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه شرکت کند. اگرچه مساله مناقشات در دریای چین جنوبی در این نشست مطرح نمی شود اما در حاشیه آن در دستور کار قرار دارد.

آبه و رییس جمهوری فیلیپین در ژوئن 2015 موافقت کردند تا درباره استفاده ژاپن از پایگاه های موجود در فیلیپین به منظور سوختگیری و تامین مایحتاج برای ناوهای این کشور مذاکراتی داشته باشند. ژاپن در حال ساخت 10 ناو برای گشت دریایی فیلیپین است.

انتهای پیام

کد N1031175

وبگردی