آفتاب

جمعیت مسلمانان اروپا به 44 میلیون رسیده است

جمعیت مسلمانان اروپا به 44 میلیون رسیده است

حملات پاریس بار دیگر توجه‌ها را به جمعیت رو به افزایش مسلمانان در اروپا جلب کرد. در بسیاری از کشورهای اروپایی همانند آلمان و هلند نگرانی‌هایی جدی درباره چالش‌های یکپارچه‌سازی جامعه مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، سهم مسلمان از جمعیت کلی اروپا از افزایش یک درصدی در یک دهه بیشتر شده و از چهار درصد 1990 به شش درصد در سال 2010 رسید. براساس گزارش اندیشکده آمریکایی مرکز تحقیقات پیو، شمار مسلمانان در اروپا اکنون حدود 44 میلیون است. در داخل کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز این میزان حدود 19 میلیون است. در اروپا، جمعیت 14 میلیونی مسلمانان روسیه که 10 درصد از مجموع جمعیت این کشور است، بیشترین میزان در قاره اروپاست.

در اتحادیه اروپا، آلمان و فرانسه بیشترین جمعیت مسلمانان را در خود جای داده‌اند و هر کدام از آنها میزبان حدود چهار میلیون و 700 هزار تن مسلمان هستند. هم‌چنین انگلیس حدود دو میلیون و 900 هزار مسلمان دارد که سومین جمعیت بزرگ مسلمانان است. با این حال، فرانسه با 7.5 درصد از جمعیت خودش، بیشترین میزان جمعیت مسلمان را به عنوان مهمترین کشور در اروپای غربی در خود جای داده است. مطالعات نشان می‌دهد که این میزان تا سال 2030 از 10 درصد فراتر می‌رود. مسلمانان شش درصد از جمعیت هلند، 9 / 5 درصد از جمعیت بلژیک، 8 / 5 درصد از جمعیت آلمان و 8 / 4 درصد از انگلیس را شکل می‌دهند.

پاریس و حومه آن نسبت به سایر شهرهای اتحادیه اروپا مسلمانان بیشتری دارد که حدود 7 / 1 میلیون است. عمده دلیل آن میراث جنگ تلخ دهه 1950 برای الجزایر است که مستعمره مسلمان‌نشین سابق فرانسه محسوب می‌شود. تنش‌ها بر سر جامعه مسلمانان فرانسه از مدت‌ها پیش در حومه پاریس که زاغه‌های بتونی بسیاری با اکثریت مهاجر دارد، بالا گرفته بود. همین مساله موجب شد تا تحلیلگران این سوال را مطرح کنند که آیا حومه پاریس "بستر تروریسم" است؟ این مساله همچنین به توضیح این پرسش که چرا ساکنان پاریس بیش از شهرهای دیگر مستعد جذب به سمت داعش هستند، پاسخ می‌دهد.

انتهای پیام

کد N1031106

وبگردی