آفتاب

آئینی به پاس گرامی‌داشت یاد پیشکسوتان عرصه موسیقی خانقاهی کردستان

آئینی به پاس گرامی‌داشت یاد پیشکسوتان عرصه موسیقی خانقاهی کردستان

همایش «شناخت و بررسی موسیقی خانقاهی کردستان» به‌مناسبت گرامی‌داشت یاد خلیفه «عبدالصمد عندلیبی»، خلیفه «عبدالکریم صفوتی» و خلیفه «میرزا آغه‌غوثی» در دانشگاه کردستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، همایش «شناخت و بررسی موسیقی خانقاهی کردستان» به همت کانون موسیقی دانشگاه کردستان، شامگاه یک‌شنبه(24 آبان) در تالار مولوی این دانشگاه برگزار شد.

این همایش به‌مناسبت گرامی‌داشت یاد خلیفه «عبدالصمد عندلیبی»، خلیفه «عبدالکریم صفوتی» و خلیفه «میرزا آغه غوثی» برگزار شد که مورد استقبال گسترده دانشجویان، هنرمندان و اساتید دانشگاهی قرار گرفته بود.

در ابتدای این مراسم، دبیر کانون موسیقی دانشگاه کردستان طی سخنانی کوتاه اظهار کرد: در سالیان گذشته فعالیت‌های این کانون بیشتر بر روی برگزاری کلاس‌های آموزشی و تشکیل گروه‌های موسیقی بود اما در سال جاری بیشتر فعالیت‌های کانون را بر روی برگزاری همایش‌ها و تجلیل پیشکسوتان عرصه موسیقی کردستان پایه گذاری کرده‌ایم.

«پویا زمانی» خاطرنشان کرد: در آینده نیز کانون موسیقی دانشگاه کردستان برنامه‌هایی را در ارتباط با آثار یدالله شاکری، استاد حسن زیرک، عباس کمندی، علی مردان، طاهر توفیق و دیگر پیشکسوتان عرصه موسیقی کردستان برگزار می‌کند.

در ادامه این برنامه «احمد مردوخی» نیز مقاله‌ای را در ارتباط با شناخت موسیقی خانقاهی، بزرگان این عرصه در طول تاریخ و نحوه ورود دف و سماع برای حضار ارائه داد.

هم‌چنین پخش کلیپی از زنده‌یاد خلیفه «عبدالصمد عندلیبی» از پیشگامان موسیقی خانقاهی و دف‌نوازی در استان کردستان از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

طنین نوای «باز هوای وطنم آرزوست» با صدای زنده‌یاد صفوتی

در این کلیپ به زندگینامه آن مرحوم اشاره شده بود و بخش‌هایی از مداحی، دف‌نوازی و عکس‌های وی برای حضار پخش شد. در این بخش نوای «باز هوای وطنم آرزوست» زنده‌یاد صفوتی در سالن اجرای مراسم طنین‌انداز شد.

خلیفه عبدالصمد عندلیبی سال 1252 هجری شمسی در شهر سنندج دیده به جهان گشود، پدر وی درویش «صادق عندلیبی» بود و عبدالصمد نیز از همان اوان کودکی عشق به عرفان و تصوف و خانقاه در وجود وی ریشه دواند. از تصنیف‌های مشهور وی می‌توان به تصنیف‌های «باز هوای وطنم آرزوست»، «مسلمانان چه حال است این» و «در جان چه کرده منزل» اشاره کرد. وی سه فرزند به نام‌های بهاءالدین، عبدالخالق و محی‌الدین از خود به یادگار گذاشت و سرانجام در سال 1339 دار فانی را وداع گفت.

در ادامه این مراسم، یک پنل با حضور شهرام علی محمدی، سید بهاءالدین حسینی، خلیفه جلال زندسلیمی و فرزاد عندلیبی از اساتید عرصه موسیقی، پیرامون شناخت موسیقی خانقاهی و بیان ویژگی‌های شخصیتی خلیفه «عبدالصمد عندلیبی»، خلیفه «عبدالکریم صفوتی» و خلیفه «میرزا آغه غوثی» اجرا شد.

در این پنل «شهرام علی‌محمدی» طی سخنانی اظهار کرد: ما هنرمندان و بزرگان زیادی را در عرصه موسیقی داشته‌ایم که متأسفانه آثار مکتوبی از آن‌ها باقی نمانده و آثار آن‌ها بیشتر به‌صورت شفاهی در اذهان مردم وجود دارد.

وی در ادامه سخنان خود با انتقاد از ورود موسیقی افغانی، تاجیکی و بعضاً غربی به موسیقی خانقاهی، تصریح کرد: باید اصالت‌ها را حفظ کرد، چون موسیقی خانقاهی کردستان غنای کافی و لازم را دارد.

همچنین خلیفه «جلال زندسلیمی» نیز در این پنل پیرامون شخصیت خلیفه «عبدالکریم صفوتی» مطالبی را عنوان و تصریح کرد: آن بزرگوار هم مداح و هم دف‌زن بود و از ویژگی‌های بارز شخصیت وی می‌توان به تقوا و اخلاص اشاره کرد. وی برای دف قداست خاصی قائل بود و همواره با وضو دف‌نوازی می‌کرد.

در ادامه نیز کلیپی در مورد خلیفه عبدالکریم صفوتی پخش شد.

زنده‌یاد صفوتی سال 1298 در شهر سنندج دیده به جهان گشود. در سن 12 سالگی نزد پدرخوانده خود «درویش محمد» دف‌نوازی را یاد گرفت. وی که به پدر دف ایران مشهور است اجراهای زیادی را در کشورهای خارجی از جمله هلند، بلژک، پاکستان، مالزی، ترکیه، عراق و افغانستان و ... داشته و بخش زیادی از مردم جهان را با دف آشنا کرده است. صفوتی سرانجام در سال 1383 و در سن 85 سالگی به دیار باقی شتافت.

سیدبهاءالدین حسینی، نیز در این مراسم طی سخنانی به مباحثی پیرامون قدمت دف‌نوازی و موسیقی خانقاهی پرداخت.

کُردها دف را به سراسر دنیا صادر کرده‌اند

وی که خود نیز از مداحان و دف‌نوازان نام آشنای سنندج است، اظهار کرد: دف از ابتدا متعلق به کُردها بوده است و کُردها دف را به سراسر دنیا صادر کرده‌اند.

حسینی افزود: دف از دوره زرتشت تاکنون وجود داشته و جزو موسیقی دینی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: همچ‌نین در محضر پیامبر اکرم(ص) دف‌نوازی شده است و آنحضرت این مسأله را منع نکرده‌اند.

این فعال موسیقی خانقاهی در ادامه با اشاره به این‌که اکنون در جامعه گذار هستیم، تصریح کرد: باید از اصالت‌هایمان در این زمینه مواظبت کنیم و ریتم‌ها و ملودی‌های اصیل کُردی را حفظ کنیم.

وی یادآور شد: هم‌چنین باید احترام زیادی برای بزرگان این عرصه قایل شویم و همواره با احترام از آنها یاد کنیم.

همچنین «فرزاد عندلیبی» نیز در این پنل طی سخنانی کوتاه اظهار کرد: این سه شخصیت بزرگوار، انسان‌هایی عارف بودند و ما باید از آن‌ها الگو بگیریم.

اجرای مداحی و دف‌نوازی گروه آبیدر به سرپرستی «فرید زندی» از دیگر بخش‌های این مراسم بود که شور و حال خاصی به حضار بخشید.

در این بخش نیز قطعاتی از موسیقی خانقاهی خلیفه «عبدالصمد عندلیبی»، خلیفه «عبدالکریم صفوتی» و خلیفه «میرزا آغه غوثی» توسط سید بهاءالدین حسینی برای حضار اجرا شد.

در پایان نیز از خلیفه ماشاءالله صفوتی، شهرام علی محمدی، سیدبهاءالدین حسینی، خلیفه جلال زندسلیمی، فرزاد عندلیبی و فرید زندی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام

کد N1031058

وبگردی