آفتاب
معاون سازمان اوقاف تاکید کرد

سهم وقف در برنامه ششم کشور دیده شود

سهم وقف در برنامه ششم کشور دیده شود

معاون سازمان اوقاف و امورخیریه گفت: جمع‌آوری، ثبت و ضبط، تکمیل و بارگذاری بیش از 175 میلیون فیلد اطلاعاتی از موقوفات در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه یکی از اقدامات مهم سازمان اوقاف در سال‌های اخیر در راستای الکترونیکی شدن فرآیند امور است.

معاون سازمان اوقاف و امورخیریه گفت: جمع‌آوری، ثبت و ضبط، تکمیل و بارگذاری بیش از 175 میلیون فیلد اطلاعاتی از موقوفات در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه یکی از اقدامات مهم سازمان اوقاف در سال‌های اخیر در راستای الکترونیکی شدن فرآیند امور است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی حاتمی در نشست مشترک کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر در سازمان اوقاف اظهار کرد: راه اندازی سامانه جامع مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه مهمترین اقدام سازمان اوقاف در راستای خروج از مدیریت سنتی و الکترونیکی شدن فعالیت‌ها و برنامه‌ها و جمع‌آوری اطلاعات است.

وی با اشاره به این‌که «سامانه جامع هم اکنون در 750 نقطه کشور فعال است» افزود: 175 میلیون فیلد اطلاعاتی هم اکنون در سامانه بارگذاری شده است که این فیلدها در زیرمجموعه‌های موقوفات، رقبات، نیات، حقوقی و ثبتی، بقاع متبرکه، مالی موقوفات و بقاع متبرکه و اشخاص حقیقی و حقوقی تهیه شده است و می‌توان گفت سامانه جامع یک ابزار کارآمد مالی و مدیریتی است.

حاتمی با اشاره به این‌که «در سال 88، مشخصات 128 هزار و 616 موقوفه به شکل مکتوب در کشور ثبت شده بود» افزود: امروز مشخصات بیش از 173 هزار و 627 موقوفه به شکل الکترونیکی در سامانه جامع ثبت و ضبط شده است، که بخشی از آمار مربوط به موقوفات جدید است اما بخش عمده‌ای هم ناشی از نبود اطلاعات است.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که «از 173 هزار موقوفه فعلی، 94 هزار و 984 موقوفه انتفاعی است که شامل مسجد، حسینیه ، تکیه و ... است و فاقد درآمدند و نیازمند پشتوانه مالی هستند» افزود: در مجموع 78 هزار و 645 موقوفه درآمدزاست که از این تعداد 12 هزار و 819 موقوفه دارای متولی است و 65 هزار و 826 موقوفه فاقد متولی که توسط سازمان اوقاف اداره می‌شود.

وی اضافه کرد: 12 هزار موقوفه دارای متولی نیز در مجموع توسط 9 هزار متولی اداره می‌شود که تنها 2 هزار نفر از این تعداد زیر نظر سامانه نظارتی اوقاف عمل می‌کنند و گزارش می‌دهند.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین با اشاره به این‌که «یک میلیون و 273 هزار و 33 رقبه در سراسر کشور داریم» اضافه کرد: از تعداد کل رقبات، 610 هزار و 734 رقبه مسکونی، 109 هزار و 776 مورد تجاری، 273 هزار مورد کشاورزی و 278 هزار رقبه جزء سایر هستند.

حاتمی تصریح کرد: ستاد نظارت بر حسن اجرای نیات واقفان در سازمان اوقاف پس از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای امینانه نیات واقفان تشکیل شد که در مجموع طی دو سال در این ستاد 510 هزار صفحه وقفنامه مطالعه شد و 65 عنوان نیت وقف موجود که از قبل شناسایی شده بود، به 777 نوع نیت افزایش یافت که نشان از نگاه دقیق‌تر و جزئی به این موضوع دارد.

معاون اوقافی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به فعالیت‌های عمرانی در موقوفات و بقاع متبرکه گفت: هم اکنون 513 پروژه در موقوفات طراحی شده است که 160 پروژه به اتمام رسیده است و 353 پروژه در دست اجراست و تاکنون 4 هزار رقبه ایجاد شده است و در مجموع با انجام این پروژه‌ها 15 هزار رقبه جدید ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای طرح تحول موقوفات درمانی کشور افزود: در مجموع یک هزار و 127 مرکز درمانی وقفی در کشور داریم که از این تعداد 133 بیمارستان وقفی است و می‌توان گفت از مجموع مراکز درمانی کشور، 25 درصد وقفی هستند.

حاتمی ادامه داد: هم اکنون 8 بیمارستان و دو درمانگاه موقوفه در سراسر کشور با مشارکت مردم، نهادها و بخش‌های مختلف در حال احداث است.

وی با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در حوزه اجارات موقوفات تصریح کرد: سازمان اوقاف هم اکنون میزبان 800 هزار مستاجر در موقوفات سراسر کشور است که تا پیش از سال 88، سالانه 95 هزار سند اجاره در کشور تنظیم می‌شد اما در حال حاضر سالانه 350 هزار فقره سند اجاره در کشور تنظیم می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت مساجد و وجود 68 هزار و 643 مسجد در کشور افزود: خراسان رضوی با 5 هزار و 346 مسجد دارای بیشترین مسجد و البرز با 376 مسجد دارای کمترین تعداد مساجد در کشور است و از حیث توزیع جمعیتی نیز در بدترین وضعیت در البرز به ازای هر 6400 نفر یک مسجد داریم و در بهترین وضعیت در خراسان جنوبی به ازای هر 375 نفر یک مسجد موجود است.

حاتمی با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته برای مساجد کشور افزود: از سال 90 تا 94 در مجموع 370 میلیارد تومان اعتبار برای مساجد کشور در قانون بودجه به تصویب رسید که از این میزان، تنها 47 میلیارد تومان معادل 12 درصد محقق شده است و در سال 94 از میزان 70 میلیارد تومان اعتبار مصوب برای مساجد تاکنون مبلغی پرداخت نشده است.

حاتمی با اشاره به این‌که «سیاست سازمان اوقاف طبق بیانات مقام معظم رهبری تبدیل امامزادگان به قطب‌های فرهنگی کشور است» افزود: سالانه 170 میلیون نفر بار زائر و مسافر به زیارت امامزادگان کشور مشرف می‌شوند، این درحالی است که در سال 88 تنها 800 بقعه کشور قابلیت جذب زائر را داشتند اما امسال این رقم به 4 هزار بقعه افزایش یافته است.

وی با بیان انتظارات این سازمان از مجلس تصریح کرد: گنجاندن سهم وقف در برنامه ششم توسعه کشور، تسهیل فرآیند پرداخت مطالبات سازمان اوقاف از دستگاه‌ها و تعیین تکلیف وضعیت مساجد از جمله انتظارات این سازمان از نمایندگان و منتخبان ملت است.

انتهای پیام

کد N1030983

وبگردی