آفتاب
پروفسور انتصار پاسخ می‌دهد؛

این نشست‌ها آتش سوریه را خاموش می‌کنند؟

این نشست‌ها آتش سوریه را خاموش می‌کنند؟

مذاکرات وین روز شنبه در حالی برگزار شد که سنگینی سایه حوادث تروریستی پاریس، به خوبی احساس می‌شد. اگرچه برخی کور سوی امیدی برای حل این بحران پنج ساله متصورند اما در این میان برخی دیگر همانند پروفسور "نادر انتصار" چندان امیدوار به پایان کابوس سوریه نیستند.

نادر انتصار، رئیس دانشکده علوم سیاسی در دانشگاه آلابامای آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل ایسنا با بیان این اعتقاد که مساله سوریه تا مدت زیادی حل نخواهد شد، به مذاکرات وین اشاره می‌کند و می‌گوید: هیچ‌گونه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد بحران سوریه حل می‌شود. اینکه عده‌ای در وین دور هم جمع شوند، نمی‌تواند راهگشا باشد.

مذاکرات وین ابتدا با حضور وزرای خارجه چهار کشور روسیه، آمریکا، ترکیه و عربستان سعودی برگزار شد. پس از آن یک بار با حضور 17 وزیر خارجه و برای اولین بار با حضور ایران برگزار شد و نهایتا روز شنبه اخیر بار دیگر وزیران خارجه این کشورها مذاکراتی یک‌روزه را در هوای پاییزی وین و در هتل تاریخی و لوکس امپریال این شهر برگزار کردند.

انتصار در ادامه با بیان اینکه میان طرف‌های دخیل در بحران سوریه اختلافات بسیار وجود دارد، می‌افزاید: اهداف آمریکا با روسیه به عنوان دو بازیگر اصلی کاملا متفاوت و شکاف‌ها عمیق است.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اختلافاتی که در تمامی نشست‌های پیشین پیرامون بحران سوریه حکمفرما بود، همچنان به قوت خود باقی است؛ به‌ویژه اختلاف بر سر سرنوشت بشار اسد. اما این استاد دانشگاه آمریکا در این‌باره اظهار می‌کند: فقط مساله این نیست که بشار اسد در دوران انتقالی در قدرت باشد یا نه بلکه مسائل دیگری نیز وجود دارد. بنابراین من فکر نمی‌کنم که آمریکا و روسیه بتوانند به این زودی‌ها پشت میز مذاکره بنشینند و به یک همفکری درباره سوریه دست یابند.

با برگزاری مستمر مذاکرات وین و مشارکت همه طرف‌های خارجی در این مذاکرات، برخی عینک خوش‌بینی بر چشم زده‌اند و بی‌صبرانه منتظر پایان بحران سوریه هستند. اما به گفته دکتر انتصار نمی‌توان ادامه مذاکرات وین را به عنوان یک نشانه مثبت تلقی کرد.

وی با این حال معتقد است: حتی اگر مذاکرات وین به بن‌بست برسد باز هم این احتمال وجود دارد که کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دخیل در بحران سوریه باز هم پشت میز مذاکره بنشینند و دست کم به دنبال دستیابی به تفاهم در موضوعات پایه‌ای در سوریه باشند.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل تاکید می‌کند: به خودی خود تمدید مذاکرات وین را نمی‌توان مثبت تلقی کرد.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که در نهایت برای التیام زخم‌های عمیق مردم سوریه چه می‌توان کرد. دکتر انتصار می‌گوید: در مقطع کنونی مهم‌ترین قدمی که باید برداشته شود و کشورهای مختلف بر اساس آن عمل کنند، این است که به مقابله با داعش و سایر گروه‌های افراطی در سوریه بپردازند.

این استاد دانشگاه اضافه می‌کند: از بین‌بردن داعش و گروه‌های دیگر، باید اولین هدف همه طرف‌ها باشد. اگرچه برخی در ظاهر می‌گویند که هدفشان مبارزه با داعش است اما در عمل باز هم متاسفانه شاهدیم که پول و تسلیحات به داعش از سوی کشورهای خلیج فارس و تا حدودی ترکیه تزریق می‌شود. دولت آنکارا که اکنون جنگ علیه داعش را آغاز کرده باز اجازه می‌دهد از مرزهای این کشور نیروهایی به راحتی وارد سوریه شوند و به گروه‌هایی مانند النصره و داعش بپیوندند.

او تاکید می‌کند: اگر کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درگیر مساله سوریه نتوانند این قدم اول را بردارند، در این صورت از برداشتن گام‌های بعدی برای حل مساله سوریه عاجز خواهند بود.

با گذشت نزدیک به پنج سال از آغاز بحران سوریه، در حالی که دیپلمات‌های جهان به نام سوریه دور هم می‌آیند، داعش شورشیانی را که در ابتدا مخالف اسد بودند، جذب کرده و با ایجاد «خلافت اسلامی» خود در شهر رقه در شمال سوریه، هر روز از سراسر جهان یارگیری می‌کند. در این مدت، بیش از 250 هزار سوری کشته شده‌ و میلیون‌ها نفر نیز با رها کردن خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

انتهای پیام

کد N1030575

وبگردی