آفتاب

داغ ننگ اروپا بر پیشانی اسراییل

داغ ننگ اروپا بر پیشانی اسراییل

ایرنا نوشت: خبر ساده می نماید، اتحادیه اروپا ، درج برچسب ویژه بر روی کالاهای تولیدی شهرک های صهیونیست نشین در سرزمین های اشغالی را الزامی کرد اما ظاهرا این تازه اول کار است واین رشته سر دراز دارد.

براساس تصمیم روز سه شنبه اتحادیه اروپا، اعضای 28 گانه این اتحادیه ملزم شدند برچسب ویژه ای بر روی کالاهایی که در شهرک های صهیونیست نشینی که در سرزمین های اشغال شده فلسطین از سال 67 به این سو تولید می شود ، الصاق کنند.
از این پس، هر کالایی که در این شهرک ها تولید شود و بخواهد سر از بازار 500 میلیون نفری اروپا درآورد باید ' داغ ننگ ' ساخت شهرک های صهیونیستی را بر پیشانی داشته باشد.
رسانه های منطقه اما از اهمیت این اتفاق و وحشت مقامات رژیم صهیونیستی از این تحول در اتحادیه اروپا در قبال این رژیم خبر می دهند.
برخی کارشناسان ، پس از شکست آشکار تلاش ها و کارشکنی های همه جانبه مقامات اسراییل در جلوگیری از توافق هسته ای میان ایران و غرب ، الصاق برچسب به کالاهای ساخت شهرک های صهیونیست نشین را دومین شکست بزرگ بین المللی رژیم صهیونیستی طی ماههای اخیر می دانند.
به باور آنها ، درحالی که انتفاضه سوم ، امان این رژیم را بریده و مقامات این کشور را در برخورد با این چالش جدید دچار استیصال کرده است بگونه ای که باردیگر به قتل کور و عریان فلسطینی ها روی آورده اند، این تصمیم اتحادیه اروپا ضربه ای گیج کننده برای مقامات تل آویو خواهد بود و راه را برای تنگ تر کردن دایره تحریم کالاهای اسراییلی و تقویت انزوای رژیم صهیونیستی خواهد گشود.
تکاپوی مقامات اسراییل نشان می دهد، این ضربه بسیار سنگین است و می تواند زمینه ساز روندی رو به گسترش در سطح جهان علیه توسعه طلبی های این رژیم باشد.
فلسطینی ها از این تصمیم استقبال کرده و آن را ناکافی اما شروعی خوب برای تحریم کامل کالاهای ساخت اسراییل و نیز تحریم شهرک ها و سیاست شهرک سازی رژیم صهیونیستی در سرزمین های فلسطینی اشغالی می دانند.
برخی تحلیل گران ، این اقدام را یک ' سیلی ' محکم به صورت اشغالگران دانسته اند. این تحلیل زمانی که واکنش های خشمگینانه مقامات اسراییل در قبال این تصمیم مرور شود، بهتر فهم می شود.
به باور آنها ، این اقدام اتحادیه اروپا یک کمک معنوی بزرگ به جنبش بین المللی تحریم اسراییل است که طی سالهای اخیر همواره روندی رو به رشد را طی کرده است و باعث شده است شناخت افکار عمومی جهان بویژه در اروپا را نسبت به مساله فلسطین و نیز جنایات اسراییل را تقویت کند.
براساس تصمیم اتحادیه اروپا کلیه تولیدات شهرک های صهیونیست نشین که در سرزمین های اشغالی فلسطین پس از سال 1967 از جمله غزه ، کناره باختری ، قدس شرقی و نیز جولان سوریه ساخته شده است ، باید برچسب ' شهرک (صهیونیست نشین ) ' داشته باشد در غیر این صورت شرکت های وارد کننده می توانند راسا این کار را انجام دهند.
اتحادیه اروپا اعلام کرده است که این تصمیم ، یک قانون جدید نیست بلکه اقدامی درجهت روشن شدن مبدا تولیدات است که با هدف حمایت از حقوق مصرف کننده انجام می شود چرا که مصرف کننده حق دارد بداند کالایی که می خرد درکجا و توسط چه شرکتی تولید شده است.
با اینکه روابط تجاری میان شهرک های صهیونیستی و اتحادیه اروپا، سهم اندکی در روابط تجاری این نهاد اروپایی و رژیم صهیونیستی دارد، اما نقش نمادین آن از اهمیت برخوردار است.
کارشناسان، این تصمیم را که پس از ماه ها تعلل گرفته شد، نماد ناخرسندی اروپا از ادامه شهرک سازی در سرزمین های اشغالی فلسطین می دانند.
مخالفت با شهرک سازی صهیونیست ها در سرزمین های فلسطینیان، موضع رسمی اتحادیه اروپا است و الزام برای برچسب روی کالاهای شهرک نشینان، واکنشی به بی توجهی تل آویو به موضع اروپا تلقی می شود.
تصمیم اخیر اتحادیه اروپا حاصل تلاشی است که از سال 2012 توسط برخی اعضا و نیز جامعه مدنی در اروپا آغاز شد و خواستار تفاوت قائل شدن میان آنچه که آنها کشور اسراییل می خوانند و سرزمین های اشغالی فلسطین پس از سال 1967 بودند.
اتحادیه اروپا می گوید مطابق با قوانین بین المللی مرزهای اسراییل را در وضعیت پیش از جنگ 1967 به رسمیت می شناسد و بقیه اراضی اشغال شده توسط اسراییل را سرزمین های اشغالی فلسطین می داند که ساخت شهرک های صهیونیست نشین در آن غیرقانونی است و به همین دلیل کالاهایی که در آن تولید می شود باید مشخص شود و درج ساخت اسراییل بر روی این کالاها نوعی فریب است.
بر این اساس از این پس باید محصولاتی مانند میوه ، سبزیجات تازه ، کشمش ، عسل ، روغن زیتون ، تخم مرغ، مرغ ، محصولات بیولوژیک و لوازم آرایشی و بهداشتی که در سرزمین های اشغالی پس از سال 1967 تولید شده ا ست ، برای توزیع در بازارهای اروپایی برچسب ویژه داشته باشد. این امر درخصوص محصولاتی چون مواد غذایی کنسروی ، بسته بندی و اغلب تولیدات صنعتی اختیاری خواهد بود.
وزارت امور خارجه فلسطین روز پنجشنبه از تصمیم اتحادیه اروپا در خصوص برچسب گذاری تولیدات شهرک نشینان سرزمین های اشغالی ' جولان ' و توقف معاملات کشورهای اتحادیه اروپا با این منطقه استقبال کرد.
دراین بیانیه آمده است که این قطعنامه گام مثبتی در جهت انسجام کشورهای عضو اتحادیه اروپا با قوانین بین المللی به ویِژه قانون بین المللی مبتنی بر این حقیقت است که سرزمین های کرانه باختری از جمله قدس ونوار غزه از زمان 1967 جزء سرزمین های اشغال شده می باشد.
وزارت خارجه فلسطین افزود: این قطعنامه گامی در جهت صحیح است وباید قطعنامه های دیگری برای مقابله با شهرک سازی وتولیدات آنها صادر شود که به نفع عملیات صلح باشد.
رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه در اعتراض به این اقدام اتحادیه اروپا، نماینده این نهاد اروپایی را احضار کرد.
وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، این تصمیم اتحادیه اروپا را دارای دلایل سیاسی، تبعیض آمیز و تحت تاثیر جنبش تحریم دانست.
به گفته امانوئل نهشون سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، سفیر اتحادیه اروپا در فلسطین اشغالی فراخوانده شده است.
وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز در بیانیه ای افزود: نصب برچسب بر روی محصولات تولید شده در این شهرک ها، موجب تقویت شدن عوامل تندرو حامی تحریم علیه این رژیم و مخالف حق وجود اسراییل می شود.
بر اساس بیانیه رژیم صهیونیستی، این اقدام ممکن پیامدهایی بر روابط این رژیم و اتحادیه اروپا بگذارد.
یوال اشتاینیتز وزیر انرژی رژیم صهیونیستی روز سه شنبه این اقدام اتحادیه اروپا را ضد یهودی دانست.
«ایتای ریوونی» پژوهشگر صهیونیست سازمان «مانیتور» در بخش غربی بیت المقدس، گفت: الزامی کردن برچسب گذاری کالاهای تولیدی اراضی اشغالی فلسطین از سوی اتحادیه اروپا، گامی در راستای طرح برنامه ریزی شده این اتحادیه برای تحریم کامل اسراییل است.
ریوونی در گفت وگو با پایگاه خبری عاروتض شوع افزود: برچسب گذاری این محصولات، گام نخست است؛ هدف اتحادیه اروپا برچسب گذاری فنی نیست؛ بلکه این نخستین مرحله از برنامه چند مرحله ای است که به تحریم اسراییل از سوی همه آنهایی ختم می شود که با آن داد و ستد دارند.
وی خاطرنشان کرد آن زمانی که از پارلمان اروپا دیدن کرده بود، شاهد گزارش های روی میز اعضای این پارلمان بود که بر اهمیت تحریم اسراییل تاکید داشتند.
ریوونی گفت که اتحادیه اروپا، اسراییل را نشانه گرفته است و دیگر مناطق مورد مناقشه را وادار بر برچسب گذاری نکرده است.
وی از اسراییلی ها خواست تا با برپایی اعتراض درمقابل کشورهای اروپایی تحریم کننده، خشم و نارضایتی خود را از این تصمیم اتحادیه اروپا به نمایش بگذارند.
درهمین ارتباط ' بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی که در آمریکا بسر می برد نیز در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا باید به خاطر این تصمیم از خودش شرمسار باشد.
در بیانیه منتشره از سوی نتانیاهو آمده است: این تصمیم اتحادیه اروپا ریاکارانه است و تنها اسراییل را نشانه می گیرد.
ارزش داد و ستد میان اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی حدود 30 میلیارد یورو در سال است که از این میزان 17 میلیارد یورو به صادرات اروپا و 13 میلیارد یورو به صادرات این رژیم اختصاص دارد.

4949

کد N1030448

وبگردی