آفتاب
مهر گزارش می‌دهد؛

کند و کاو آسیب‌های اجتماعی در نشست غیرعلنی بهارستان

کند و کاو آسیب‌های اجتماعی در نشست غیرعلنی بهارستان

قرائت گزارش وزارت کشور از آسیب های اجتماعی در جلسه غیر علنی مجلس نگرانی نمایندگان را بر انگیخت و لزوم تشکیل شورای عالی اجتماعی را بیش از بیش روشن کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی اولین جلسه خود پس از یک هفته سرکشی به حوزه های انتخابیه را با حدود ۲ ساعت تاخیر آغاز کردند تا در جلسه غیرعلنی با حضور سیدمرتضی میرباقری معاون اجتماعی وزیر کشور، وضعیت آسیب های اجتماعی را بررسی کنند.

عبدالرضا مصری سخنگوی هیات رئیسه مجلس، پس از این نشست غیرعلنی با حضور در جمع خبرنگاران، گزارشی از این جلسه ارائه کرد، مبنی بر اینکه بر اساس آمار موجود بیشترین آمار بیکاری در میان افراد تحصیل کرده وجود دارد.

وی اعلام کرد: بر اساس این گزارش میزان طلاق در مناطق برخوردار بیشتر از سایر مناطق است و بر اساس آمار ارائه شده ۱۵ میلیون پرونده قضایی در قوه قضائیه وجود دارد.

بر اساس شنیده های خبرنگار مهر، در این جلسه آسیب های اجتماعی ناشی از زندانی شدن سرپرستان خانواده ها مورد بررسی قرار گرفت و نمونه هایی از این آسیب های اجتماعی ذکر شده است.

علاوه بر این طبق اظهارات مصری، معلمان اولین گروه معتمدان مردم هستند که البته بر اساس اظهارات یکی از نمایندگان دانشگاهیان، بسیج نیز به ترتیب در گروه معتمدان مردمی قرار دارند.

محمدباقر شریعتی نماینده مردم بهبهان در مجلس نیز گفت: این گزارش قبل از طرح در مجلس به مقام معظم رهبری ارائه شده است.

بر اساس اظهارات نمایندگان رهبری انقلاب در جلسه ای با حضور مسئولان ذی ربط این گزارش را بررسی کرده اند و دستوراتی را درمحدوده زمانی مشخص به مسئولان اجرایی کشورداده اند.

تدوین گزارش آسیب های اجتماعی در پی تاکیدات رهبر انقلاب/ نگرانی دلسوزان نظام

علیرضا منظری توکلی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص این جلسه گفت: گزارش امروز باعث نگرانی دلسوزان انقلاب اسلامی شد.

نماینده مردم بافت در مجلس ادامه داد: این گزارش با تاکیدات رهبری تدوین شده بود از جمله آسیب های مهمی که در این گزارش بررسی شده بود بیکاری، فحشا و مشکلات ناشی از حاشیه نشینی بود.

وی ادامه داد: در این گزارش پتانسیل هایی مطرح شد که با استفاده از آن می توان مشکلات را برطرف کرد، یکی از پتانسیل ها منابع کار آمد است اگر کشاورزی در روستاها رونق داشته باشد کشاورزان در شهرها حاشیه نشین نمی شوند. علاوه بر این استفاده از آموزه های دینی راهکاری برای حل مشکلات فرهنگی است با تغییر و اصلاح سبک زندگی بسیاری از مشکلات حل می شود.

اشرافیت گرایی و ثروت اندوزی مسئولان عامل احساس تبعیض در میان مردم

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت:با تدوین فصلی تحت عنوان آسیب های اجتماعی در برنامه ششم توسعه می توان تا پایان برنامه مشکلات اجتماعی را تا حدی مرتفع کرد.

وی تاکید کرد: اگر مسئولان دچار اشرافیت گرایی نشوند و به دنبال ثروت اندوزی، رفاه نبوده و  از مستضعفان و مظلومان دفاع کرده و زندگی علی وار داشته باشند می تواند جامعه را به آینده امیدوار کرد.

منظری توکلی اظهار داشت: یکی از عواملی که به شدت جامعه را نگران می کند تبعیض ناروا در میان اقشار مختلف است  شکاف طبقاتی و روی آوردن مسئولان به اشرافی گری به شدت جامعه را آزار می دهد و موجب ایجاد احساس تبعیض میان اقشار مختلف جامعه می شود.

وی اظهار داشت: در برنامه ششم باید ریشه بزهکاری که بیکاری است را از بین ببریم، بیکاری موجب ایجاد آسیب های روانی و اجتماعی است.

در ادامه بهرام بیرانوند در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص جلسه غیر علنی امروز  اظهار داشت: این گزارش در مورد ۱۰ آسیب اجتماعی تنظیم شده بود گرچه در مورد راه حل این موضوعات نظرات ما با برخی دوستان متفاوت است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس اظهار داشت: این گزارش در آستانه برنامه ششم توسعه ارائه شد تا بر ابعاد اجتماعی برنامه تاثیر بگذارد.

علت افزایش آسیب های اجتماعی در کشور/اداره کشور بر اساس الگو های فرهنگی غربی

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت: آقای میر باقری معاون اجتماعی وزارت کشور نیز در جلسه امروز اعلام کردند دلیل اینکه بر روی نمودار نتوانسته اند برای حل مشکلات اجتماعی اقدامی بکنیم این است که زندگی مردم را بر اساس الگویی وارداتی اداره می کنیم که در بهترین حالت از جامعه ایران جامعه ای مادی خواهد ساخت که با عقاید مردم جامعه ما منطبق نیست.

برنامه ششم بر اساس الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت تنظیم شود

وی تاکید کرد: باید برنامه ششم منطبق بر الگوی ایرانی و اسلامی پیشرفت تنظیم شود. به نظر مانقشه راه فرهنگی و اجتماعی در کشور ما مشکل دارد ما می خواهیم شاخصه های زندگی غربی را پیاده کنیم و سبک زندگی مان آمریکایی باشد و بعد انتظار داشته باشیم در این سبک خانواده سرجای خودش باشد امکان پذیر نیست در جوامعی که این الگو پیاده شده خانواده و انسانیت سر جای خودش نیست.

بیرانوند فقدان الگوی مناسب را مهمترین مشکل در تدوین برنامه های قبل و برنامه ششم خواند.

اصلاح سبک زندگی مردم مهمترین راهکار کاهش آسیب های اجتماعی

سلیمان عباسی نماینده مردم گنبد کاووس در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص این گزارش وزارت کشور گفت: افزایش آمار زندانیان و حاشیه نشینی یکی از عوامل مهم تشدید کننده آسیب های اجتماعی است که خود را در قالب زنان و دختران فراری، طلاق، اعتیاد، افزایش جرم جنایت نشان می دهد.

عضو کمیسیون بهداشت عوامل بیرونی را تشدید کننده آسیب های اجتماعی خواند و گفت: استفاده مردم از برنامه ماهواره ها که ترویج کننده گسست خانواده بوده و مروج مسائل مبتذل و غیر اخلاقی است که در عدم پایداری خانواده ها تاثیرگذار است.

وی در تشریح راه های کاهش آسیب های اجتماعی گفت: اصلاح سبک زندگی مردم که در فرمایشات رهبری نیز مکررا مورد توجه قرار گرفته است مهمترین راهکار حل این مشکلات است.

با توجه به اهمیت این گزارش و نگرانی هایی که در میان مسئولان نظام و نمایندگان در خصوص آسیب های اجتماعی ایجاد شده است، لزوم تشکیل «شورای عالی اجتماعی» به ریاست رئیس جمهور مورد تأکید نمایندگان دولت و مجلس قرار دارد تا هر چه سریع‌تر دولت برای حل مشکلات اجتماعی چاره ای بیاندیشد.

کد N1030407

وبگردی