آفتاب
محسن رضایی در دیدار سفیر برزیل در تهران:

ظهور گروه‌های افراطی مانند داعش، نتیجه اقدامات آمریکاست

ظهور گروه‌های افراطی مانند داعش، نتیجه اقدامات آمریکاست

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با سانتیاگو ایرازابل مورائو سفیر برزیل در تهران، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن رضایی در ابتدای این دیدار گفت: ما تروریسم را در همه اشکال آن محکوم می‌کنیم و در اتفاقات تروریستی اخیر داعش در لبنان و فرانسه مراتب همدردی خود را با این ملت‌ها اعلام می‌کنیم.

وی با اشاره به اقدامات آمریکا از زمان به وجود آمدن گروه طالبان تا کنون که به نام مبارزه با تروریسم صورت گرفته است، گفت: این اقدامات، نه تنها طالبان را از بین نبرد، بلکه به ظهور گروه‌های افراطی و تکفیری مانند داعش منتج شد.

وی با تشریح مواضع اصولی جمهوری اسلامی در موضوع سوریه تصریح کرد: امنیت و ثبات در سوریه و حق انتخاب مردم سوریه برای ایران اهمیت دارد. به عقیده ما، آمریکا و غربی‌ها باید بپذیرند که دولت قانونی بشار اسد برقرار باشد و مردم سوریه با شرکت در انتخابات، سرنوشت خود را تعیین کنند، آنگاه همه چیز حل می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با دعوت از برزیل برای همکاری بیشتر در مبارزه با تروریست‌ها و تکفیری‌ها اظهار کرد: ما با شما چالش‌های مشترک داریم و می‌توانیم با راه حل‌های مشترک، آنها را برطرف کنیم. ما در بحث امنیت به دنبال این نیستیم که برزیل، نیروی نظامی به منطقه خاورمیانه وارد کند اما می‌تواند همکاری‌های بیشتری با ما داشته باشد. در بحث تجارت نیز برزیل می‌تواند با ایران به عنوان کشوری که با 15 کشور هم‌مرز است، تعاملات تجاری گسترده‌تری داشته باشد. 20 سال پیش وضعیت اقتصادی برزیل به دلیل بدهی‌های فراوان، دشوار بود اما امروز شما از این مشکلات عبور کرده‌اید و گام‌های موثری برداشته‌اید.

رضایی با اشاره به زمینه‌ها و ظرفیت‌های همکاری ایران و برزیل گفت: ما می‌توانیم در همه ابعاد اقتصادی، از جمله صنعت نفت و گاز و نیز کشاورزی، همکاری‌های خود را با برزیل بیشتر کنیم.

وی افزود: ما دیگر به دوران تحریم‌ها، باز نخواهیم گشت. افق روشنی در فضای بین‌المللی پیش روی ایران است و از این منظر، اقدامات کشورهای

آمریکای جنوبی را رصد می‌کنیم. بخش خصوصی ایران و برزیل می‌توانند با افزایش شناخت خود از یکدیگر و ظرفیت‌های دو طرف، به ایجاد بازارهای مشترک و گسترش روابط دو کشور کمک کنند.

بر اساس این گزارش، سانتیاگو ایرازابل مورائو سفیر برزیل در تهران نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت و ملت برزیل برای نظام و مردم ایران، احترام زیادی قائل هستند. ما به وجود دموکراسی در ایران اعتقاد داریم و آن را نمونه‌ای مثال‌زدنی برای سایر کشورها می‌دانیم.

مورائو گفت: ما نیز امیدواریم همکاری‌های مشترک دو کشور تعمیق و گسترش پیدا کند و بتوانیم با تشکیل کمیسیون‌های‌ مشترک، سرمایه‌گذاری در کشورهایمان را افزایش دهیم؛ به‌ویژه پس از توافق هسته‌ای اخیر که زمینه این همکاری‌ها بیشتر شده است.

سفیر برزیل در پایان گفت: ما بر این عقیده‌ایم که ثبات ایران نقش تاثیرگذاری در منطقه دارد و این موضوع در حل بحران سوریه نیز کارگشاست.​

انتهای پیام

کد N1030363

وبگردی