آفتاب

مسلمانان انگلیس علیه افراط‌گرایی و اقدامات نژادپرستانه امنیتی دولت

مسلمانان انگلیس علیه افراط‌گرایی و اقدامات نژادپرستانه امنیتی دولت

جامعه مسلمانان انگلیس که احساس می‌کنند به صورت ناعادلانه هدف اقدامات ضد افراط‌گرایی دولت قرار گرفته‌اند، گرد هم می‌آیند تا راه حل خود را نسبت به افراط گرایی پیدا کرده و نقش پررنگ‌تری را در مبارزه با تروریسم ایفا کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، شورای مسلمانان انگلیس یک سری کنفرانس‌ها را در سراسر انگلیس برنامه‌ریزی کرده است جایی که رهبری، فعالان و دیگر اعضای جامعه مسلمانان نه تنها علیه ایدئولوژی افراط گرایی بلکه علیه اقدامات امنیتی دولت که به عقیده آن‌ها مسلمانان را هدف می‌گیرد، علنا اعتراض خواهند کرد.

شجاع شفیع، دبیرکل شورای مسلمانان انگلیس در نخستین سری از این کنفرانس‌ها در لندن گفت: ما به خوبی می‌دانیم که برای موفقیت آمیز بودن هر سیاستی لازم است که جوامع مسلمانان به عنوان بخشی از راه حل و نه بخشی از مشکل مشارکت کنند.

این ابتکار عمل همزمان با آن صورت می‌گیرد که نگرانی‌ها نسبت به تعداد انگلیسی‌هایی که دعوت داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را برای انجام حمله یا جنگیدن در خارج از کشور می‌پذیرند، افزایش یافته است. براساس آمار رسمی بیش از 700 انگلیسی به داعش در عراق و سوریه پیوسته و حدود 300 تن از آنها به خانه بازگشته‌اند.

شفیع گفت: تمامی اعضای جامعه ما احساس می‌کنند که تروریسم سایه تاریکی بر جامعه ما افکنده است.

دولت انگلیس بارها از جامعه مدنی مسلمانان خواسته تا به مقابله با وسوسه ایدئولوژی افراط گرایی کمک کنند اما تاکنون پاسخ اندکی به چنین درخواست‌هایی داده شده است.

نامه‌ای در ژانویه سال جاری میلادی خطاب به امامان مسلمانان ارسال و از آن‌ها دعوت شد تا این مساله را که چطور دین اسلام می‌تواند بخشی از هویت انگلیس باشد، توضیح و نشان دهند؛ نامه‌ای که انتقادات شدید را به همراه داشت و این مفهوم را می‌رساند که مسلمانان بخشی از جامعه انگلیس نیستند.

اعضای این کنفرانس از برنامه ضد افراط گرایی دولت انگلیس موسوم به "جلوگیری" به شدت انتقاد کردند.

یکی از اعضای اتحادیه ملی دانشجویان که علیه این برنامه مبارزه می‌کند گفت: برنامه "جلوگیری" قرار بود به تمامی انواع افراط گرایی رسیدگی کند اما اسناد و شواهد نشان می‌دهد که تمرکز اصلی بر دانشجویان و دانش آموزان مسلمان معطوف است.

منتقدان می‌گویند، این برنامه فرهنگ نظارت و شناسایی را ایجاد می‌کند و مدارس و دانشگاه‌ها ملزم هستند تا هر نشانه از افراط گرایی را که مشاهده کردند گزارش دهند.

انتهای پیام

کد N1030299

وبگردی