آفتاب

بان کی مون: جهان نیازمند رهبران منطقی و آرام است/ تروریسم پیامد تداوم جنگ در سوریه است

بان کی مون: جهان نیازمند رهبران منطقی و آرام است/ تروریسم پیامد تداوم جنگ در سوریه است

دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه‌ای تاکید کرد: با توجه به حملات تروریستی اخیر جهان نیاز دارد که رهبران منطقی و آرام کنترل وضعیت را به دست بگیرند و همچنین رهبران کشورهای جهان با یکدیگر متحد شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه‌ای با نشریه حریت ترکیه، اظهار کرد که به دنبال آن است تا با رهبران گروه 20 که قرار است نشستی را در ترکیه داشته باشند درباره حملات تروریستی اخیر پاریس به بحث بپردازند.

بان کی مون همچنین بر لزوم اجرای اقداماتی برای اصلاح شورای امنیت سازمان ملل به منظور اینکه این شورا تبدیل به یک نهاد شفاف، پاسخگو و نماینده همه باشد تاکید کرد.

بان کی مون درباره حملات روز جمعه پاریس گفت: این حملات نشان دهنده تروریسم نفرت انگیز بودند و من با دولت و مردم فرانسه در این زمان دشوار همبستگی داشته و به خانواده‌های قربانیان تسلیت می‌گویم آنچه که در پاریس اتفاق افتاد جدیدترین مدل از خشونت بی‌رحمانه‌ای بود که ما نمونه‌اش را با حملات قبل از آن در بیروت و در بغداد دیدیم. ترکیه نیز از یک چنین حملاتی رنج برده است. تروریسم تهدیدی علیه همه بشریت است و این کاملا روشن است. این واقعا غم انگیز است که ببینیم این تعداد خانواده و جامعه از تروریسم رنج برده و تعداد زیادی از مردم شامل جوانان به افراط کشیده شده به حدی که می‌خواهند جانشان را برای خشونت بی‌هدف از دست بدهند ما باید با ریشه‌ های این تهدید برخورد کرده و کاری کنیم که رهبران منطقی کنترل را در دست گرفته و برای پایان دادن به این وضعیت متحد شوند.

بان کی مون در خصوص ناآرامی‌های سوریه گفت: وضعیت در سوریه رو به وخامت می‌رود برآورد شده که تاکنون نزدیک به 240 هزار نفر در جنگ این کشور کشته شده و پنج تا شش میلیون نفر این کشور را ترک کرده‌اند و در حال حاضر 5 / 13 میلیون نفر نیز در سوریه نیاز به کمک‌های انسانی دارند که از ماه ژانویه تاکنون افزایش 10 درصدی داشته است.

بدون راه حل سیاسی پایدار تلاش‌های انسانی ما در سوریه نیز پایدار نخواهد بود احتیاجات بسیار زیاد است و همچنان افزایش می‌یابد. مداخله‌های نظامی اخیر در سوریه تنها وضعیت انسانی غم انگیز این کشور را بدتر کرد.

وی ادامه داد: من ضمن تاکید بر اینکه هیچ راه حل نظامی برای جنگ سوریه وجود ندارد می‌گویم که تروریسم پیامد تداوم جنگ در سوریه است. ما باید تضمین کنیم که دلایل ریشه‌ای بحران این کشور برطرف شوند و یک راه حل سیاسی که مطالبات مردم سوریه را برآورده کند یافت شود.

دبیرکل سازمان ملل در خصوص نحوه پایان دادن به بحران سوریه اظهار کرد: باید جامعه بین الملل و طرف‌های درگیر در سوریه درباره پایان دادن به خشونت در این کشور جدی باشند. همچنین باید از غیرنظامیان محافظت شده و دسترسی برای کمک‌های انسانی بدون هیچ اخلالی تضمین شود. برای پایان دادن به بحران سوریه ما نیاز به وحدت بین المللی از نظر هدف و عمل داریم از بازیگران بین المللی نشست وین می‌خواهم مردم سوریه را به یاد داشته باشند. این جنگ بیش از حد خونین و طولانی شده است.

بان کی مون درباره اینکه سازمان ملل به منظور تقویت تلاش‌های صلح سوریه چه اقداماتی انجام خواهد داد گفت: متن توافق احتمالی وین در حال حاضر نیاز به شفافیت نسبت به برخی مسائل کلیدی دارد و اختلافات اساسی پابرجا است من امیدوارم که در روزها و هفته‌های آینده جامعه بین المللی بتواند این اختلافات را کاهش داده و توافق‌هایی را به دست آورد. اولویت ما در میان مدت استفاده از مجرای وین برای تضمین اینکه چارچوب سیاسی برای مذاکرات معتبر سوری به دست آوریم است. شرکت کنندگان مذاکرات وین از سازمان ملل دعوت به عمل آوردند تا مذاکرات سیاسی میان دولت و مخالفان سوری را براساس اعلامیه ژنو که نسبت به انتقال قدرت‌های اجرایی و کنترل نیروهای امنیتی به یک دولت جدید در دوران انتقالی کاملا شفاف بوده مجددا به جریان بیاندازد.

بان کی مون درباره نحوه ایفای نفش بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در دوران انتقالی گفت: من امیدوار هستم که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از اهرم خود در سوریه برای قانع کردن بشار اسد به منظور وارد شدن به مذاکره برای گذار سیاسی واقعی در سوریه استفاده کند. در نهایت این مردم سوریه هستند که تصمیم می‌گیرند بشار اسد در دوران انتقالی و آینده این کشور چه نقشی ایفا کند. اعلامیه ژنو مربوط به ژوئن 2012 که ترکیه و دیگر کشورهای کلیدی پذیرفتند الزامات خیلی مشخصی را برای دوران انتقالی تعیین کرده است.

بان کی مون درباره چالش شکست دادن داعش گفت: این چالش نیازمند یک پاسخ جهانی منسجم است هیچ کشور یا سازمانی نمی‌تواند با اتکا‌ به خود تروریسم و افراط گری خشونت طلب را شکست دهد. همه کشورها باید با هم همکاری داشته باشند تا یک پاسخ فراگیر در سطح‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی به این چالش بدهند و در عین حال مطابق با حقوق بشر جهانی و قوانین انسان دوستانه عمل کنند. من معتقدم که برای رسیدگی موثر به تهدید افراط گری خشونت طلب ما باید یک رویکرد فراگیر در پیش بگیریم که نه تنها شامل تدابیر امنیتی ضد تروریسم باشد بلکه تدابیر پیشگیرانه نظام مندی را علیه محرک‌های افراط گری در پیش بگیرد. من از همه کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهم تا از طرح سازمان ملل برای اقدام به منظور پیشگیری از افراط گری خشونت طلب و طرح اجرایی مقابله با موج شبه نظامیان تروریست خارجی حمایت کند.

دبیرکل سازمان ملل در این مصاحبه همچنین درباره مساله پناهجویان نیز گفت: سازمان ملل همچنان حفظ جان انسان‌ ها را اولویت خود می‌داند و ما مسئولیت مشترکی داریم تا پیش از آنکه انسان‌های بیشتری کشته شوند وارد عمل شویم. این مهم است که کمک‌های انسانی نجات بخش را فورا فراهم کنیم. پاسخ ما به چالش پناهجویان باید فراگیر بوده و متمرکز بر کشورهای مقصد و مساله ترانزیت و همچنین کشورهای مبدأ باشد. جامعه بین الملل همچنین باید با قاچاقچیان انسان مبارزه کرده و جان پناهجویان را نجات دهد. این حتی اگر در قاره اروپا اتفاق بیفتد یک مساله جهانی است. من همچنین از بابت گزارش‌ها درباره احساسات بیگانه ستیزی و خشونت علیه پناهجویان در اروپا نگران هستم و ما باید سیاست اختلاف و ترس را رد کنیم.

بان کی مون درباره اصلاح شورای امنیت سازمان ملل گفت: من به عنوان دبیرکل سازمان ملل حامی اصلاحات در این سازمان هستم این مهم است که برای اصلاح شورای امنیت و تبدیل آن به یک نهاد شفاف، پاسخگو و نماینده همه اقداماتی را در پیش بگیریم.

انتهای پیام

کد N1030247

وبگردی