آفتاب
مشاور سازمان جهانی بهداشت:

ظرفیت نظام سلامت تهران پاسخگوی زمان بحران نیست

ظرفیت نظام سلامت تهران پاسخگوی زمان بحران نیست

مشاور بین الملل سازمان بهداشت جهانی ضمن بازدید از بخش های مختلف مرکز مدیریت بحران تهران گفت: ظرفیت کنونی نظام درمانی- بهداشتی تهران پاسخگوی زمان بحران نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر مارسلا دوبولوز که با هدف بررسی نحوه فرماندهی مدیریت بحران در نظام بهداشتی کشور، آشنایی با اقدامات و ارزیابی فعالیت های صورت گرفته به ایران سفر کرده در بازدید از اتاق مدیریت بحران تهران با پروژه فعال سازی ساختار مرکز عملیات شرایط اضطراری آشنا شد.

در این طرح مشترک که تاکنون دو مرحله از چهار قسمت آن به پایان رسیده، فرایند مدیریت اطلاعات و سطح بندی حوادث مشخص می شود و همچنین برنامه پاسخگویی و مقابله و ساختار فرماندهی حادثه ترسیم و بازبینی می شود.

وی با اشاره به اقدامات مثبت و طرح های زیربنایی در دست اجرای مدیریت شهری در حوزه مدیریت بحران بر لزوم  توجه  به موضوع سلامت و افزایش آمادگی برای مقابله با سوانح و نیز بیماری های واگیر به عنوان یکی دیگر از مخاطرات کنونی جهان تاکید کرد.

در این جلسه که با حضور رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ، قائم مقام، معاونان ، کارشناسان و استادان دانشگاه علوم بهزیستی برگزار شد، دکتر احمد صادقی رئیس سازمان با اشاره به این که یکی از دغدغه های اصلی در شرایط وقوع بحران، موضوع سلامت است، گفت: از همین رو باید نیازهای درمانی و بهداشتی مردم  در رویارویی با زلزله احتمالی شهر تهران در کارگروه بهداشت و درمان مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: به رغم اقدامات بسیار خوبی که در وزارت بهداشت انجام شده است، هنوز ظرفیت موجود نظام درمانی- بهداشتی برای زلزله احتمالی تهران پاسخگو نیست و حتی ظرفیت موجود در زمان عادی با کمبودهایی مواجه هست.

وی گفت: باید با فعالسازی کارگروه تخصصی بهداشت و درمان و تریاژ، به صورت جدی به بررسی موضوع زلزله تهران و وظایفی که به کارگروه های تخصصی سپرده شده بپردازیم.

جانشین شهردار تهران در ستاد مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به این که اقدامات انجام شده کنونی بیشتر معطوف به زمان بعد از وقوع سوانح بوده، این اقدامات را با حجم نیازهای موجود در زمان بحران متناسب ندانست و افزود: باید با تصویرسازی شرایط واقعی در زمان بحران و در نظر گرفتن تقاضا برای حل شرایط بحرانی برنامه عملیاتی مطلوب تدوین شود.

دکتر صادقی در ادامه با اشاره به این که برای افزایش آمادگی و مقابله با زلزله احتمالی در تهران، باید از سناریوهایی که تاکنون مورد استفاده قرار گرفته گذر کرد، یادآور شد: باید نگاهی واقعی تر به صورت مسئله داشته باشیم، تا بتوانیم به آمادگی لازم دست پیدا کنیم.

وی ضمن بیان این نکته که زلزله تهران نسخه غیر قابل حلی نیست، بر توجه به جزئیات و استفاده درست از امکانات برای  مواجهه با سانحه تاکید کرد

وی همچنین خواستار توجه  به دیگر  مخاطرات احتمالی تهران شد و گفت:  تاکنون در تمامی مراحل پیشگیری، آموزش، آمادگی و مقابله نگاه ما معطوف به موضوع زلزله بوده، این در حالیست که تغییرات اقلیمی یک سال اخیر نشان داده که باید در برابر مخاطرات جدید نیز آمادگی داشته باشیم و برای مواجهه با این مخاطرات برنامه ریزی کنیم.

 وی در پایان بر نظام مند کردن مراحل مختلف مدیریت بحران، ایجاد انسجام و رفع عیوب برنامه ها تاکید کرد.

در ادامه این جلسه دکتر عباس استاد تقی زاده قائم مقام سازمان به تشریح برنامه های سازمان در بخش های مختلف پیشگیری، آموزش، آمادگی و مقابله پرداخت و با ارائه گزارشی در خصوص فعالیت های انجام گرفته، استراتژی های سازمان تا سال 2020 را توضیح داد.

وی با اشاره به اجرای طرح فعال سازی مرکز فرماندهی حادثه گفت: تا پیش از این  فرماندهی حادثه بنا به تشخیص افراد مختلف انجام می شد، یعنی اگر اتفاقی رخ می داد نحوه اطلاع رسانی ، ارزیابی حادثه، انتشار اخبار و  فرماندهی حادثه بر مبنای  افراد حاضر در صحنه تعیین می شد.

وی افزود: در اجرای طرح فعال سازی مرکز عملیات مقابله به دنبال نظام مند کردن فرماندهی حادثه هستیم و خروجی ها بر این مبنا تعیین شده است.

همچنین دکتر حمید رضا خانکه دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی  نیز با اشاره به این که مهمترین دغدغه شهروندان در هنگام مواجه با زلزله ، سلامت آنهاست، گفت: این در حالیست که نظام سلامت در حال حاضر آمادگی لازم را در این زمینه ندارد.

وی از پروژه فرماندهی حادثه به عنوان الگویی برای دیگر شهرهای ایران نام برد و گفت: با اجرای این طرح می توان به سطح بندی مخاطرات کمک کرد.

در ادامه خانم دکتر نخعی عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو کمیته سلامت در بلایا با ارائه گزارشی به تشریح مراحل مختلف اجرای طرح پرداخت و با اشاره به این که طراحی این پروژه  با همکاری دانشگاه و سازمان صورت گرفته، افزود: در طرح فعال سازی فرماندهی حادثه به صورت عملیاتی ابتدا باید شاخص های ارزیابی تعیین شود تا  فرایند عملیاتی مکتوب برای آن ترسیم شود.

تعیین اقدامات برای سطوح حادثه، استفاده از اطلاعات جامع مراکز مختلف و تعیین مسیر  در کنار بررسی معیارهای حادثه،استخراج داده ها و سنجش حوادث ثانویه موضوعات دیگری بود که این کارشناس در بررسی طرح به بخش های مختلف آن اشاره کرد.

در این جلسه همچنین گزارشی از فعالیت های انجام شده در بخش های مختلف سازمان از سوی معاونان و کارشناسان سازمان ارائه شد و جزئیات طرح های کاهش خطرپذیری شهر تهران، مدیریت سیلاب ها و اقدامات پیشگیری در حوزه ارتقای آمادگی، شبکه راه های اضطراری، هشدار سریع،  تخلیه اضطراری، طرح  مدرسه آماده ، ساختار مدیریت بحران در شهر تهران و نحوه فعالیت شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران تشریح شد.

کد N1030123

وبگردی