آفتاب

کنفرانس خبری اردوغان و اوباما پیش از اجلاس جی 20 / "تروریسم جهان را هدف گرفته"

کنفرانس خبری اردوغان و اوباما پیش از اجلاس جی 20 / "تروریسم جهان را هدف گرفته"

روسای جمهور ترکیه و آمریکا پیش از آغاز نشست گروه 20 در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی بر ضرورت مبارزه با تروریسم تاکید و اعلام کردند که مبارزه با تروریسم محور اصلی نشست‌ آنتالیا خواهد بود.

روسای جمهور ترکیه و آمریکا پیش از آغاز نشست گروه 20 در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی بر ضرورت مبارزه با تروریسم تاکید و اعلام کردند که مبارزه با تروریسم محور اصلی نشست‌ آنتالیا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که کشورش میزبان این دوره از نشست گروه 20 در آنتالیا است در این کنفرانس مطبوعاتی پیش از آغاز نشست گفت: نشست گروه 20 نشستی اقتصادی و توسعه‌ای است اما آنچه در پاریس رخ داد باعث شد مبارزه با تروریسم محور اصلی مذاکرات ما با رهبران جهان باشد.

اردوغان ادامه داد: آنچه که در پاریس رخ داد انسانیت را هدف گرفت و تنها علیه پاریس یا ملت فرانسه نبود. تروریسم هیچ دینی نمی‌شناسد و حملات در پاریس، سوروچ و دیاربکر یکی هستند. عاملان این اقدام انسانیت را هدف گرفته‌اند و به همین دلیل ما باید با هم به مقابله با تروریسم برخیزیم.

اردوغان گفت: در مذاکرات با اوباما و دیگر رهبران جهان درباره تحولات سوریه نیز سخن گفته‌ایم و در نشست گروه 20 نیز به آن خواهیم پرداخت. ترکیه عضو فعالی در ناتو و ائتلاف مقابله با تروریسم است و در این راستا به وظایف خود عمل می‌کند.

باراک اوباما نیز در این نشست خبری با تایید سخنان اردوغان گفت: آنچه که در پاریس رخ داد در نشست امروز ما در استانبول سایه افکنده است. اقدامات تروریستی در پاریس نشان داد که آنها همه را هدف گرفته‌اند، همان‌گونه که در آنکارا نیز چندی پیش شاهد اقدام تروریستی وحشتناک بودیم. هدف تروریست‌ها تنها ترکیه یا فرانسه نیست بلکه آنها همه جهان را هدف گرفته‌اند.

اوباما ادامه داد: در کنار ملت فرانسه ایستاده‌ایم و تا مجازات و محاکمه مجرمان و دست‌اندرکاران این حمله تروریستی به اقدامات خود علیه آنها ادامه می‌دهیم.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: ترکیه شریک مهمی برای ما و عضوی فعال در ناتو است و ما به عنوان دو هم‌پیمان با داعش و گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه مقابله می‌کنیم. در مذاکراتی که با همتای ترکیه‌ای خود داشتم درخصوص بحران آوارگان، اقدامات داعش و نیز نشست وین گفت‌وگو کردیم. ما درباره مرحله انتقالی در سوریه و ضرورت پایان دادن به وحشی‌گری‌های داعش مذاکراتی داشتیم. برقراری امنیت در مرزهای ترکیه با سوریه نیز یکی از مواردی است که ما به شدت پیگیر آن هستیم و درباره آن با ترکیه بحث و گفت‌وگو کردیم.

اوباما درخصوص وضعیت آوارگان سوری نیز گفت: در حاشیه نشست گروه 20 این فرصت به ما دست داد تا درخصوص آوارگان نیز صحبت کنیم. ترکیه به عنوان همسایه سوریه بار سنگینی را در این باره به دوش می‌کشد و آمریکا به عنوان بزرگترین کمک‌کننده به مساله بحران آوارگان در کنار اروپا و ترکیه ایستاده است. ما باید با هم راهی برای جلوگیری مهاجرت گسترده آوارگان به اروپا بیابیم.

انتهای پیام

کد N1029999

وبگردی