آفتاب
امروز برگزار شد

نشست تخصصی «عملکرد رسانه‌های جهان اسلام در قبال انتفاضه سوم مردم فلسطین »

نشست تخصصی «عملکرد رسانه‌های جهان اسلام در قبال انتفاضه سوم مردم فلسطین »

نشست تخصصی «عملکرد رسانه‌های جهان اسلام در قبال انتفاضه سوم مردم فلسطین » صبح امروز (یک شنبه) با همکاری پژوهشگاه مطالعات جهان و جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) در این نشست ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران با محکوم کردن انفجارهای اخیر تروریستی در بیروت اظهار کرد: همانطور که آقای سید حسن نصرالله گفتند یکی از اهداف تروریست ها از این اقدام ایجاد اختلاف بین فلسطینی ها و لبنانی ها است و در واقع آن‌ها از دیگر سو در تلاش بودند که فتنه ای جدید در داخل لبنان ایجاد کنند و به جریان مقاومت ضربه وارد کنند.

وی در ادامه به انتفاضه ملت فلسطین که در سه سال اخیر شدت گرفته اشاره کرد و گفت:‌ همانطور که رسانه های غربی اقدام به شیطنت علیه ایران می‌کنند در مورد فلسطین نیز چنین اتفاقی افتاده است. البته این تبلیغات منفی تنها از طریق صهیونیست ها نیست و برخی رسانه‌های عربی نیز در آن مشارکت دارند.

ناصر ابوشریف با بیان اینکه برخی رسانه های عربی و اسلامی از انتفاضه مردم فلسطین حمایت می‌کنند ولی این حمایت در سطح مطلوب نیست ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم نوع برخورد برخی از رسانه ها با انتفاضه ملت فلسطین است. مردم فلسطین بی‌سلاح در برابر صهیونیست های تا دندان مسلح هستند و تنها وسیله ای که در حال حاضر از آن برای دفاع از خود می توانند استفاده کنند چاقو است.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران با بیان اینکه صهیونیست ها فلسطین را اشغال کرده اند و هر روز جنایت های تازه ای علیه مردم این منطقه انجام می‌دهند افزود: کرانه باختری و نوار غزه تبدیل به یک زندان برای مردم فلسطین شده است و در حال حاضر فلسطینی‌های زیر 50 سال حق ورود به مسجد الاقصی و نماز خواندن در آن را ندارند و هر حرکت فلسطینی ها به شدت تحت کنترل است.

این فعال فلسطینی با بیان اینکه مردم فلسطین نیامده اند که مثلا در واشنگتن یا بوستون عملیات تروریستی انجام دهند ، بلکه آن‌ها به دنبال دفاع از حقوق خود هستند، ادامه داد: صهیونیست ها در آن منطقه به انواع سلاح ها مجهز هستند ولی وقتی یک فلسطینی سنگینی پرتاب می‌کند از سوی برخی از رسانه ها به او لقب تروریست داده می‌شود و این خود واژگون جلوه دادن واقعیت هاست.

وی با بیان اینکه بهترین وسیله برای جلب افکار عمومی نسبت به موضوع فلسطین رسانه ها هستند، اظهار کرد: در حالیکه تمام خاک فلسطینی ها در اختیار صهیونیست ها است آن‌ها از مردم فلسطین برای زندگی در آن منطقه پول دریافت می‌کنند.

ناصر ابوشریف با اعتقاد بر اینکه برخی از رسانه های عربی در موضوع فلسطین ،‌صهیونیست تر از صهیونیست ها عمل می‌کنند گفت: برخی از رسانه ها و افرادی که در آن‌ به عمد به تحریف واقعیت صحنه میدانی فلسطین می پردازند به نوعی مزدور هستند .

وی افزود:‌ این در حالی است که در برخی از رسانه های صهیونیستی در آن موقع تیتر زدند که انتفاضه فلسطین در پشت درب ها است و علت این موضوع را عملکرد نادرست نتانیاهو در برابر فلسطینی ها عنوان کردند. آن‌ها اعلام کردند که اگر صهیونیستها دست از انتقام جویی و شهرک سازی برندارند خطر وسیع تری در پیش روی آن‌ها است.

این فعال فلسطینی همچنین با بیان اینکه برخی از رسانه های غربی به ویژه آمریکایی ها از جنایت های صهیونیستی به صورت صریح حمایت می‌کنند و روایت ها و داستان هایی را روایت می‌کنند تا نشان دهند جنایت های صهیونیست ها در راستای دفاع از خودشان است ، خاطرنشان کرد: متاسفانه می بینیم که آقای اوباما نیز با چشم پوشی از قوانین بین‌المللی در پشت تریبون از عملکرد صهیونیست ها دربرابر فلسطینی ها حمایت می‌کند . حال سوال این است که آیا مردم فلسطین حق ندارند در برابر اشغالگران از خود دفاع کنند؟

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران به استفاده جوانان فلسطینی از رسانه های مدرن برای انتقال اهداف وخواسته هایشان اشاره کرد و گفت:‌ درحال حاضر جوانان در این منطقه برای پوشش انتفاضه خود از رسانه های اجتماعی استفاده می‌کنند و دیگر رسانه های متعارف و سنتی آنچنان در این زمینه موثر نیستند.

این فعال فلسطینی با بیان اینکه نسل جوان فلسطینی علیرغم کمبود امکانات به پیروزی امیدوار است، در مورد عملکرد رسانه های ایران در پوشش اخبار انتفاضه سوم افزود:‌ رسانه های ایرانی جزو رسانه های مقاومت محسوب می‌شوند و افراد زیادی در ایران هستند که در این عرصه مشغول به فعالیت هستند. گرچه باید گفت متاسفانه از سوی مسئولان رسمی ایران در مورد انتفاضه سوم آنچنان که باید و شاید تاکید خاص صورت نگرفته است.

در ادامه این برنامه حسین رویوران تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه نیز با بیان اینکه برخی از رسانه‌ها در منطقه دفاع از آرمان فلسطین و مقاومت اسلامی در اولویت اصلی کارشان قرار دارد گفت:‌ از دیگر سو یک سری از شبکه ها که عموما متعلق به قطر، مصر و یا عربستان هستند عمدتا ضد مقاومت هستند و در پوشش اخبار انحرافاتی را ایجاد می‌کنند. از دیگر سو یکسری رسانه ها نیز هستند که به طور کامل طرفدار صهیونیست ها هستند و واقعیت های مردم فلسطین را تهدید می‌کنند و اولویت اول آن‌ها تضاد با ایران است و در واقع به نوعی در چارچوب اسلام هراسی و ایران هراسی اخبار را مخابره می‌کنند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه اکثر کسانی که در حال حاضر در انتفاضه سوم فلسطین حضور دارند میانگین سنی شان بین 17 تا 22 سال است به استفاده آن‌ها از شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت‌: این جوانان برای انعکاس رفتارهای جنایت کارانه صهیونیست ها و ایجاد مستند در این زمینه از این شبکه ها به خوبی استفاده می‌کنند.

رویوران با بیان اینکه آرمان آزادی فلسطین متعلق به کل جهان اسلام است و ملت فلسطین در تحقق این موضوع پیشتاز است ادامه داد: رسانه های ضد مقاومت تریبون های خود را در اختیار مخالفان این جریان و صهیونیست ها قرار می‌دهند. سعی می‌کنند در انتفاضه ملت فلسطین تشکیک ایجاد کنند و بگویند که این حرکت محدود است.

وی با بیان اینکه آن‌ها تلاش می‌کنند این حرکت را به یک سری اقدامات فردی تقلیل دهند، افزود: در حالیکه همگان می‌دانند صهیونیست ها سرزمین ملت فلسطین را تصرف کرده اند ولی رسانه های ضد مقاومت به صورت عجیب بحث انحصار طلبی فلسطینی ها را مطرح می‌کنند و به شکلی مزدورانه مسائل را پوشش می‌دهند.

این کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: رسانه های ضد مقاومت تلاش می‌کنند جوانان فلسطینی را جوانان شورش گر و ضد صلح که طرفدار خشونت هستند معرفی کنند در حالیکه این جوانان به دنبال دفاع از حق خود و سرزمین‌شان هستند.

انتهای پیام

کد N1029957

وبگردی