آفتاب

اوباما به دنبال به چالش کشیدن سیاستهای چین را در نشست اَپک است

اوباما به دنبال به چالش کشیدن سیاستهای چین را در نشست اَپک است

رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد در زمان گردهمایی روزهای آتی رهبران آسیا – اقیانوسیه در فیلیپین، چین را به چالش کشیده و سخنانی انتقادی علیه اختلافات ارضی مطرح کند و همچنین برای تدوین قوانین تجاری به نفع آمریکا لابی کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین هم برای شرکت در نشست همکاری اقتصادی آسیا – اقیانوسیه موسوم به "اپک" در مانیل، پایتخت فیلیپین حاضر خواهد بود. هدف از برگزاری این نشست سالان ایجاد وحدت بیشتر در این منطقه درباره تجارت آزاد است.

اما نشست امسال را خطری تهدید می‌کند و آن قرار گرفتن در مبارزات مختلف قدرت میان آمریکا و چین از جمله در دریای چین جنوبی است. چین مشغول جزیره‌سازی در آب‌های مورد مناقشه است و همین امر زنگ هشدار را برای ایالات متحده و متحدان آسیایی آن به صدا درآورده است. تهدید جهانی تروریسم نیز از بحث‌های ناخواسته خواهد بود خصوصا پس از حمله جمعه گذشته هماهنگ افراد مسلح در پاریس که بیش از 120 کشته بر جای گذاشت.

مقام‌های فیلیپین تدابیر امنیتی شدیدی را برای برگزاری نشست چهارشنبه و پنج‌شنبه این هفته در نظر گرفته‌اند که قرار است شاهد گردهمایی رهبرانی از 21 اقتصاد حاشیه اقیانوس آرام باشد. این تدابیر امنیتی در پی حملات مرگبار پاریس بیش از پیش تشدید شده است.

در حالی که چین می‌خواهد نشست مذکور تنها بر روی مسائل تجاری تمرکز داشته باشد، حملات فرانسه و توجه آمریکا به دریای چین جنوبی نشان می‌دهد که این درخواست "واقع‌بینانه" نیست. کورتیس شین، نماینده سابق آمریکا در بانک توسعه آسیا مستقر در مانیل با بیان این نظرات تاکید دارد: امروز جهان در شرایطی به سر می‌برد که دیگر نمی‌توان مسائل اقتصادی و غیر اقتصادی را از یکدیگر تمییز داد.

پکن بر حق حاکمیت ملی خود در تمام دریای چین جنوبی تاکید دارد؛ حتی در آب‌های ساحلی در نزدیکی کشورهای همسایه آسیایی‌اش. فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و تایوان ادعاهای هم‌پوشانی‌ شده در برخی از مناطق دریایی این منطقه دارند که بخشی از آن اصلی‌ترین مسیر تجارت دریایی جهان محسوب می‌شود. جزیره‌سازی چین در مجمع‌الجزایر اسپارتلی که در نزدیکی فیلیپین است، موجب شد تا ارتش آمریکا به تازگی یک ناوشکن موشک‌انداز و یک بمب افکن بی 52 در این منطقه مستقر کند. چین در آستانه نشست اپک بارها تاکید کرده است که مناقشات در دریای چین جنوبی اصلا به مذاکرات تجاری ارتباطی ندارد اما سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته است که این مناقشات جزو "مسائل اصلی" در جریان سفر سه‌روزه اوباما به فیلیپین است که از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود.

انتهای پیام

کد N1029895

وبگردی